Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Qatar 2024

FIA past circuit Qatar aan na bandendrama

Na het titelfeest van Max Verstappen in Las Vegas reist het F1-circus al heel snel door naar Qatar. De FIA heeft in overleg met Pirelli wijzigingen aangebracht aan het circuit, om het bandendrama van vorig jaar te voorkomen.

Start Qatar 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Grand Prix-weekend van Qatar in 2023 leverde een hoop hoofdbrekens op. Zo werden een aantal coureurs letterlijk niet goed door de extreem hete omstandigheden, maar was er ook het drama rondom de banden. Door de vorm van de kerbstones in de zeer snelle secties van het circuit in Lusail kon de structuur van de banden niet worden gehandhaafd tijdens de normale lengte van de stints. Daardoor legde de FIA op dat er maximaal 18 rondjes op een set banden mocht worden gereden, waardoor de teams minimaal drie stops moesten maken.

Pirelli ontdekte dat de kans op microbeschadigingen in de zijwanden van de band tussen het loopvlak en het karkas toenam door herhaaldelijk over de kerbstones te rijden. Dat leidde ertoe dat er een grotere kans was dat er problemen met de banden optraden op de hoge snelheden.

Om zulke scenario's dit jaar te voorkomen, hebben de FIA en Pirelli samengewerkt op tot een oplossing te komen. In zeven van de 16 bochten op het circuit van Qatar zijn de uiteinden van de piramidevormige kerbstones ronder gemaakt. Het gaat om de bochten 1, 2, 4, 10, 12, 13 en 14. De sectie van bocht 10 tot en met 14 zorgde ervoor dat de banden het meest onder druk kwamen te staan. 

Pirelli maakte gebruik van testsimulaties met een voorbeeld van het nieuwe ontwerp van de kerbstones, om er zeker van te zijn dat de banden veilig waren. Bovendien werden er meer gegevens vergaard tijdens recente tests op het Qatarese circuit, door onder meer Mercedes met Andrea Kimi Antonelli in auto's van voor 2024. Daarnaast is er nog een verandering, want er is een grindbak toegevoegd aan de buitenkant van sommige kerbstones, om te voorkomen dat coureurs te wijd gaan.

Met het oog op de hoge bandenslijtage neemt Pirelli de C1, C2 en C3-banden mee en dat is gelijk de hardste combinatie in het assortiment van de bandenleverancier. Pirelli verwacht ook dat graining een probleem kan zijn, net als in Las Vegas, al is het wel om andere redenen. Terwijl de kou in Vegas leidde tot een gebrek aan grip en het glijden van de banden, zou de verwachte hitte op het circuit in Qatar kunnen zorgen voor aanzienlijke thermische slijtage.

Ook interessant:

Het was voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas al het verhaal en uiteindelijk pakte Max Verstappen ook zijn vierde wereldtitel in de Amerikaanse gokstad. Een beter scenario kon er niet worden geschreven voor de F1-organisatie. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de race beleefd? Je hoort het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 speeltegoed

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender