Voor McLaren is de Grand Prix van Las Vegas op een megadrama uitgelopen. Lando Norris en Oscar Piastri kwamen als tweede en vierde over de streep, maar werden na afloop uit de uitslag geschrapt. De vloerplank van de McLarens was te veel afgesleten, met diskwalificaties tot gevolg. De FIA legt in het officiële document uit wat er precies is gebeurd. Onderstaande uitleg is van de auto van Norris, maar geldt ook voor Piastri. Bij de Australiër waren de metingen alleen ietsje anders.
"De achterste skids van Norris werden gemeten en bleken onder de minimumdikte van 9 mm te liggen", zo begint het statement. "De relevante metingen waren rechtsvoor 8,88 mm en rechtsachter 8,93 mm. Het meetinstrument was een Mitutoyo-micrometer, aangeschaft in mei 2025, en volgens de specificaties van de fabrikant nauwkeurig tot 0,001 mm."
"De achterste skids werden opnieuw gemeten met de aanwezigheid van de stewards en de drie McLaren-vertegenwoordigers, en die metingen bevestigden dat de skids niet voldeden aan de reglementen. De relevante metingen waren zelfs lager dan die oorspronkelijk door de technisch afgevaardigde waren vastgesteld. Dienovereenkomstig bepalen de stewards dat er een overtreding van het Technisch Reglement heeft plaatsgevonden."
Argumenten McLaren
McLaren mocht nog wel uitleg komen geven. "De stewards hoorden daarna de argumenten over de strafmaat. Het team voerde aan dat er verzachtende omstandigheden waren, namelijk extra en onverwachte porpoising tijdens de race, beperkte testmogelijkheden door het weer op dag 1 en verkorte trainingen. Verder stelde het team dat de mate van overtreding kleiner was dan eerdere overtredingen van dit reglement in 2025."
"De FIA voerde aan dat er in de reglementen of in precedenten helaas geen bepaling bestaat voor een andere straf dan de gebruikelijke straf (dat wil zeggen diskwalificatie). De FIA merkte op dat zij van mening was dat de overtreding onbedoeld was en dat er geen sprake was van een opzettelijke poging om de reglementen te omzeilen."
"De stewards merken echter ook de verschillende beslissingen van het FIA International Court of Appeal op, die de mogelijkheid beperken om diskwalificatie te vermijden bij technische overtredingen. Ondanks de stelling van het team dat er mogelijk accidentele schade was waardoor de vloer kon bewegen en extra slijtage kon veroorzaken, achten de stewards dit niet voldoende om de straf te verzachten."
Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!