Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 Circuit Zandvoort

Aan de Noord-Hollandse kust ligt een heus Formule 1-circuit: bij badplaats Zandvoort aan Zee is het Circuit Zandvoort gelegen. Vanaf 2021 wordt er weer een Grand Prix van Nederland georganiseerd op de racebaan.

Circuit-Zandvoort

Na een afwezigheid van 36 jaar keerde de Formule 1 in 2021 terug op het Circuit Zandvoort. In de tijd van Alain Prost en Niki Lauda werd er nog over een ietwat ander circuit geracet, dan dat vanaf 2021 het geval zal zijn. Het huidige Circuit Zandvoort beschikt over dertien bochten en is 4,3 kilometer lang.

Het Circuit Zandvoort werd in 1948 geopend. De allereerste lay-out bleef behouden tot en met 1973 – vanaf 1952 werden er Formule 1-races op het circuit gehouden. Enkele heftige incidenten, waaronder twee fatale crashes, noopten de toenmalige circuitbazen tot het wijzigen van enkele bochten. De grootste verandering kwam na 1989, toen het oostelijke gedeelte van het circuit werd afgestoten. Een nieuwe lus werd geopend in 1999.

Tarzanbocht
Eén gedeelte van de baan wat altijd intact is gebleven, is de befaamde Tarzanbocht. De iconische eerste knik van het Circuit Zandvoort spreekt bij veel autosportfans tot de verbeelding. Op hoge snelheid komen coureurs vanaf het rechte stuk op de eerste bocht af geraasd, waarop er stevig moet worden geremd voor de knik naar rechts. In de Tarzanbocht laten coureurs met veel lef hun wagens aan de buitenkant staan, om hun voorliggers te passeren.

Hugenholtzbocht
Net als de Arie Luyendijkbocht, zoals we straks zullen vertellen, is ook de Hugenholtz in aanloop naar 2021 onder handen genomen. Deze bocht heeft namelijk een hellingsgraad gekregen van 18 graden. "Bochten 2 en 3 hebben veel hoogteverschil en wijzigingen in de verkanting", vertelt Jarno Zaffelli namens circuitarchitect Dromo, dat verantwoordelijk was voor het ontwerp van de vernieuwde bochten. "Je horizon en je perceptie veranderen voortdurend, het voelt een beetje alsof je in een kurkentrekker zit afhankelijk van de lijn die je kunt nemen."

Rob Slotemaker-bocht
Na de Gerlach, de Hugenholtz en de Hunserug moeten de coureurs volgas omhoog. In de klim richting het Scheivlak moet er een razendsnelle links-rechts-combinatie worden overmeesterd – de Rob Slotemaker-bocht. De knik is vernoemd naar een icoon uit de geschiedenis van het Circuit Zandvoort. Rob Slotemaker, een (rally-)coureur, runt jarenlang een antislipschool naast het circuit en ontdekt talenten als onder anderen Jan Lammers. Slotemaker overlijdt in 1979 na een crash óp het Circuit Zandvoort in de bocht die later als eerbetoon naar hem wordt vernoemd.

Scheivlak
De Formule 1-coureurs kijken reikhalzend uit naar het Scheivlak, een van de snelste bochten van de Formule 1-kalender. Na de Rob Slotemaker-bocht gaan de coureurs haast blind rechtsaf, waarbij ze hun voet het liefst zo min mogelijk van het gaspedaal halen. Hard door het Scheivlak gaan geeft niet alleen een gigantische adrenalinestoot, het is tevens een goed hulpmiddel om aan een snelle rondetijd te komen.

Het nieuwe gedeelte
Nou ja, ‘nieuw’ – het nieuwere gedeelte van het Circuit Zandvoort ligt er inmiddels ook al meer dan twintig jaar. Na het Scheivlak komt de Mastersbocht (rechtsaf), de Renaultbocht (rechtsaf) en de Vodafonebocht (linksaf). Via een kort recht stuk wordt de Hans Ernst-bocht aangedaan, de chicane die een rechter- en een linkerknik aanbiedt. De Hans Ernst-bocht is uiteraard vernoemd naar de recentelijk overleden Hans Ernst, jarenlang de voorman van het Circuit Zandvoort. Na een volgend recht stuk komt de rechterbocht van Kuhmo.

Arie Luyendijkbocht
‘Bosuit’, de laatste bocht van het Circuit Zandvoort, werd een aantal jaren geleden omgedoopt tot ‘Arie Luyendijkbocht’. De laatste knik van het circuit, een supersnelle rechterbocht, is uiteraard vernoemd naar tweevoudig Indianapolis 500-winnaar Arie Luyendijk. Speciaal voor de Formule 1 zal de laatste bocht van het duinencircuit worden opgehoogd, waardoor er een ‘banked’ effect komt. De Formule 1-coureurs kunnen zodoende eerder gebruik maken van hun DRS-systeem.

			© Charrel Jalving / Trackside Legends
	© Charrel Jalving / Trackside Legends

Formule 1 terug in 2021
Na 36 jaren afwezigheid keerde de Formule 1 eindelijk weer terug op Nederlandse bodem: de Grand Prix van Nederland staat op het programma. In het verleden werd er precies dertig keer met Formule 1-wagens geracet op het circuit in Noord-Holland. De legendarische Schot Jim Clark bleek in het verleden de meest succesvolle coureur in Zandvoort, hij won namelijk liefst viermaal de Grand Prix van Nederland. Jackie Stewart, een andere Schotse autosportlegende, en de in 2019 overleden Niki Lauda kwamen beiden tot drie overwinningen in Zandvoort.

Andere grote evenementen op het Circuit Zandvoort
Jarenlang gold de Marlboro Masters als publiekstrekker in Noord-Holland. Elk seizoen werd er een speciale Formule 3-race op de Nederlandse baan gehouden, waarbij de beste coureurs uit verschillende series naar het circuit in Zandvoort afreisden. Top-coureurs als David Coulthard, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Lewis Hamilton en Max Verstappen lieten een onuitwisbare indruk achter tijdens het evenement.

Het Circuit Zandvoort heeft inmiddels vijf edities van de zeer succesvolle Jumbo Racedagen achter de rug en organiseert nog altijd de Historic Grand Prix, een zeer goed bezocht evenement. De baan wordt bijna elk weekend gebruikt voor nationale wedstrijden.

			© Getty Images/Red Bull Content Pool
	© Getty Images/Red Bull Content Pool

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.
Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi