Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
0.0

Antonio Giovinazzi

Haas F1
Nationaliteit ita Italiaans
Geboorteplaats Martina Franca
Geboortedatum 14/12/1993 (30 jr.)
F1-debuut 2017, Australië

Antonio Giovinazzi reed tot en met 2021 drie seizoenen in de Formule 1 voor Alfa Romeo. De Italiaan moest voor het seizoen van 2022 plaats maken voor Guanyu Zhou. In het seizoen van 2023 was Giovinazzi reservecoureur bij Ferrari. Daarnaast rijdt hij net als vorig jaar ook in 2024 voor Ferrari in het WEC.

F1-seizoen 2022

Positie WK
Races
WK-punten 0.0
Overwinningen
Podiumplaatsen
Polepositions

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 21
Races 62
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

Info Antonio Giovinazzi

Naam Antonio Giovinazzi
Team -
Geboortedatum 15 december 1993
Geboorteplaats Martina Franca, Italë
Leeftijd 27
Lengte 1.85m
Gewicht 75kg
Nationaliteit Italiaans
Race nummer 99

Biografie van Formule 1-coureur Antonio Giovinazzi

Na zijn debuut in de F1 voor Sauber als invaller voor Pascal Wehrlein, is Antonio Giovinazzi een vaste coureur op de grid geworden nadat hij in 2019 een stoeltje bij Alfa Romeo kreeg.

De carrière van de Italiaan begon daar natuurlijk niet, de inwoner van Puglia klom door de juniorenrangen terwijl hij streed tegen een aantal bekende namen zoals Charles Leclerc, Lance Stroll, George Russell en Pierre Gasly.

Hier is alles wat je moet weten over Antonio Giovinazzi.

De vroegere carrière van Antonio Giovinazzi

Giovinazzi begon met karten in het jaar 2000. Hij werd kampioen in de Italiaanse National Trophy 60cc en Euro Trophy 60 kampioenschappen, en won ook de WSK Master Series in de KF1-klasse in 2010 en 2011.

Pas in 2012 begon Giovinazzi te rijden in de single seaters, dit deed hij in de Formula Pilota China. Dankzij zes overwinningen in zijn debuutjaar sloot hij het seizoen af als kampioen. De Italiaan nam ook deel aan de laatste ronde van het Formule Abarth-seizoen voor BVM op Monza. Terwijl Giovinazzi twee races won en tweede werd in een andere, kreeg hij geen officiële punten omdat hij hier een gastcoureur was.

De overstap naar de Formule 3

De volgende stap was de overstap naar het Britse Formule 3-kampioenschap in 2013 voor het Double R Racing-team. Giovinazzi eindigde het seizoen als tweede en won races op Silverstone en Spa-Francorchamps. Hij nam tijdens het seizoen ook deel aan de Masters of Formula 3 en eindigde hier op de tiende plaats.

Giovinazzi nam ook deel aan Double R Racing in het Europees kampioenschap Formule 3 en behaalde zijn beste resultaat (zesde) in Hockenheim. Hij eindigde het seizoen op de vijftiende plaats met 45 punten.

Het volgende seizoen stapte de Italiaan over naar Jagonya Agam en scoorde zijn eerste podium met een tweede plaats in Hockenheim. Na zijn pole op de Red Bull Ring te hebben veroverd, behaalde Giovinazzi zijn eerste overwinning voordat hij er een tweede aan toevoegde in de volgende race op de Nürburgring. Hij eindigde het seizoen als zesde in het klassement met 238 punten.

Giovinazzi bleef in 2015 bij Jagonya Agam bij Carlin, met coureurs als Charles Leclerc, Lance Stroll, George Russell en Alexander Albon die allemaal deel uitmaakten van het veld. Hoewel de Italiaan een groot deel van het seizoen een kampioenskandidaat was, eindigde hij uiteindelijk als tweede achter Felix Rosenqvist. Hij maakte zijn tweede optreden tijdens de Masters of Formula 3 tijdens het seizoen en won de race nadat hij als tweede op de grid was gestart. Giovinazzi nam ook deel aan de 2015 Macau Grand Prix, kwalificeerde zich als vierde en won de kwalificatierace. Hij kreeg echter een straf van twintig seconden voor het veroorzaken van een opstapeling van meerdere auto's. Hij eindigde uiteindelijk als vierde.

Endurance racing en de GP2 voor Giovinazzi

Giovinazzi nam in 2016 samen met Sean Gelael deel aan de Asian Le Mans Series in de LMP2-klasse en won de laatste rondes in Buriram en Sepang.

Hij nam ook deel aan de 2016 6 Hours of Fuji met Gelael en Giedo van der Garde voor Extreme Speed ​​Motorsports en eindigde hier als vierde. Giovinazzi en Gelael kregen in Shanghai gezelschap van Tom Blomqvist en eindigden als tweede. Hij nam ook deel aan de 24 uur van Le Mans van 2018 in een Ferrari 488 GTE voor de AF Corse Ferrari-fabriekswagen met Toni Vilander en Pipo Derani, waarmee hij de race als vijfde eindigde in de GTE-categorie.

Giovinazzi stapte in 2016 over naar de GP2-series, samen met Pierre Gasly bij Prema Powerteam. Na een slechte start waarbij hij bij de eerste twee races buiten de punten eindigde, won Giovinazzi zowel de hoofd- als sprintraces in Bakoe.

Gasly won de hoofdrace in Spa, terwijl Giovinazzi de sprintrace won. De Italiaan startte in Monza achteraan, maar slaagde erin de hoofdrace te winnen na een incident met de Safety Car. Hoewel de Italiaan met de overwinning op Sepang Sergey Sirotkin in het klassement inhaalde, leidde Gasly met 12 punten op weg naar de laatste race.

Hoewel Giovinazzi de laatste race voor Gasly eindigde, won de Fransman het kampioenschap met acht punten verschil.

F1 debuut als test- en reservecoureur

Giovinazzi's eerste kennismaking met de Formule 1 kwam in september 2016 toen Ferrari aankondigde dat hij simulatorwerk voor het team zou gaan doen. Later dat jaar in december bevestigde de Scuderia de Italiaan als hun derde coureur.

Via de Italiaanse renstal nam Giovinazzi deel aan de pre-season tests voor Sauber in 2017, hoewel het al snel meer werd nadat Pascal Wehrlein een blessure opliep in de aanloop naar de seizoensopener, de Grand Prix van Australië. De Italiaan eindigde zijn debuut als twaalfde en werd de eerste Italiaan die een race startte sinds Jarno Trulli en Vitantonio Liuzzi tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 2011. Hoewel Giovinazzi ook deelnam aan de Chinese Grand Prix, crashte hij tijdens zowel de kwalificatie als de race.

Daarna nam de Italiaan in de loop van het seizoen deel aan zeven vrije trainingen voor Haas, terwijl hij in 2018 reserve- en testcoureur was voor Sauber en Ferrari. Hij nam gedurende het seizoen deel aan zes vrije trainingen voor het eerstgenoemde team.

De move van Giovinazzi naar Alfa Romeo

Giovinazzi maakte de overstap naar Alfa Romeo voor het 2019 F1-seizoen, ter vervanging van Marcus Ericsson (hij werd reservecoureur voor het team) naast Kimi Raikkonen.

Pas in de negende race van het seizoen scoorde de Italiaan zijn eerste punten voor het team en eindigde de Grand Prix van Oostenrijk op de 10e plaats. Het resultaat maakte hem de eerste Italiaanse coureur die punten scoorde in de F1 sinds Vitantonio Liuzzi als zesde eindigde tijdens de 2010 Koreaanse Grand Prix. Een mechanisch probleem betekende een uitvalbeurt in Groot-Brittannië, terwijl hij crashte in de laatste ronde van de Belgische Grand Prix toen hij op de negende plaats.

Het betekende dat Giovinazzi de tweede seizoenshelft inging op één punt naast de 31 van Raikkonen, maar de Italiaan verbeterde. Hij eindigde als negende in zijn eerste F1-thuisrace op Monza en leidde zelfs de Grand Prix van Singapore gedurende vier ronden, al eindigde hij uiteindelijk als tiende. Een carrière-beste zesde plaats in Brazilië werd vijfde na een straf voor Lewis Hamilton, waardoor Giovinazzi het seizoen afsloot met 14 punten.

Zowel Giovinazzi als Raikkonen blijven voor het F1-seizoen 2020 bij Alfa Romeo, maar het was een seizoen om snel te vergeten voor de coureurs en het team. De Italiaan scoorde zijn eerste punten bij de seizoensopener in Oostenrijk, begon als achttiende maar klom op naar de negende plaats.

Giovinazzi crashte tijdens de Belgische Grand Prix, waarbij een verdwaald wiel van zijn auto de Williams van George Russel raakte en beide coureurs uit de race trokken. De Italiaan was betrokken bij een andere crash tijdens de Toscaanse Grand Prix, bij de herstart van de Safety Car. Hier vielen vier auto's uit.

Terwijl Giovinazzi twee keer als tiende eindigde in de Eifel en Emilia Romagna Grand Prix, zouden dit zijn laatste punten van het seizoen blijken te zijn. De Italiaan eindigde het seizoen met Raikkonen op vier punten, hoewel Giovinazzi negen van de 17 races dat seizoen beter kwalificeerde dan Raikkonen.

Beide coureurs werden wederom vastgehouden door Alfa Romeo voor 2021, maar ook in dit seizoen gaat het niet zo lekker bij de Zwitserse renstal. De toekomst van Giovinazzi in de Formule 1 is nog altijd onzeker. In 2021 werd aangekondigd dat Raikkonen met pensioen gaat, Valtteri Bottas neemt het stoeltje van de Fin over bij Alfa Romeo.

Voor het 2022-stoeltje bij Alfa Romeo waren veel gegadigden, waaronder Nyck de Vries, Guanyou Zhou en Oscar Piastri. Na afwisselende resultaten in de koningsklasse viel de keuze van de Zwitserse renstal op Zhou, waardoor Giovinazzi noodgedwongen een punt moest zetten achter zijn F1-carrière.

Reservecoureur bij Ferrari 2023

Antonio Giovinazzi is reservecoureur bij Ferrari tijdens het seizoen van 2023. Mocht het gebeuren dat Charles Leclerc of Carlos Sainz niet kunnen of mogen racen, dan zal hij paraat staan om het stoeltje over te nemen.

Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 speeltegoed
Viaplay
x
Interview Technisch brein Red Bull ziet McLaren buiten de lijntjes kleuren: "Gaat wel wat verder dan dat"