Kevin Magnussen
Haas F1Een van de Formule 1-coureurs die het meeste lak aan het systeem heeft is waarschijnlijk Kevin Magnussen. De Deense rijder reed van 2014 tot en met 2020 in de Formule 1, maar keerde in 2022 plots weer terug! Ook in 2024 maakt hij deel uit van de grid.
F1-seizoen 2024
Positie WK | 15 |
Races | 19 |
WK-punten | 14.0 |
Overwinningen | 0 |
Podiumplaatsen | 0 |
Polepositions | 0 |
F1-carrière
Wereldtitels | 0 |
WK-punten | 200 |
Races | 182 |
Overwinningen | 0 |
Podiumplaatsen | 1 |
Polepositions | 1 |
Info Kevin Magnussen
Naam | Kevin Jan Magnussen |
Team | Haas |
Geboortedatum | 5 oktober 1992 |
Geboorteplaats | Roskilde, Denemarken |
Lengte | 1.74m |
Gewicht | 68kg |
Nationaliteit | Deens |
Racenummer | 20 |
Biografie van Formule 1-coureur Kevin Magnussen
Geboren op 5 oktober 1992 in Roskilde, Denemarken, is Kevin Magnussen een Formule 1-coureur bij Haas.
Na zijn vertrek bij Haas eind 2020 leek het erop dat Magnussens F1-carrière ten einde was. Net als velen richtte hij zich op andere klassen in de autosport.
Echter, toen de Russische coureur Nikita Mazepin uit de Formule 1 werd geweerd en zijn stoeltje bij Haas verloor, keerde het team snel terug naar hun voormalige coureur als late vervanger. Deze wissel resulteerde in de eerste poleposition voor het team tijdens de Grand Prix van Brazilië.
In 2023 staat Magnussen aan de start voor zijn achtste seizoen in de Formule 1. Hier is alles wat je moet weten over Kevin Magnussen.
Teams en teamgenoten | Kevin Magnussen
Team | Teamgenoot | Seizoen |
---|---|---|
McLaren | Jenson Button | 2014 |
McLaren (1 GP) | Jenson Button & Fernando Alonso | 2015 |
Renault | Jolyon Palmer | 2016 |
Haas | Antonio Giovinazzi | 2017 |
Haas | Romain Grosjean | 2018 |
Haas | Romain Grosjean | 2019 |
Haas | Romain Grosjean | 2020 |
Haas | Mick Schumacher | 2022 |
Haas | Nico Hülkenberg | 2023 |
Haas | Nico Hülkenberg | 2024 |
Zoon van voormalig F1-coureur imponeert
Als zoon van de F1-coureur Jan Magnussen uit de jaren negentig maakte Kevin zijn entree in de kartsport in zijn geboorteland Denemarken. In 2008 maakte hij de overstap naar de eenzitters, waar hij dat jaar de koppositie pakte in het Deense Formule Ford-kampioenschap.
In 2009 zette hij zijn carrière voort met Motopark Academy in de Formule Renault 2.0. Magnussen behaalde de tweede plaats in de Northern European Cup, na Antonio Felix da Costa, en eindigde als zevende in de Eurocup.
Zijn opvallende prestaties leidden ertoe dat de Deen snel werd opgenomen in de juniorenopleiding van McLaren, in navolging van zijn vader die in 1995 deelnam aan de Pacific Grand Prix voor het team uit Woking. In 2010 nam Magnussen deel aan de Duitse Formule 3 met Motopark, waar hij drie overwinningen behaalde en als derde eindigde in het kampioenschap, tevens als beste rookie.
Een jaar later, in 2011, maakte hij de overstap naar de Britse Formule 3 met Carlin, waar hij zeven overwinningen behaalde, opnieuw als beste rookie eindigde, en als tweede in het eindklassement achter Felipe Nasr.
In 2012 bleef Magnussen bij Carlin en racete hij samen met Will Stevens in de Formule Renault 3.5, waar hij één overwinning behaalde en zevende werd in het kampioenschap. In 2013 zette hij zijn deelname voort en stapte over naar DAMS, waar hij na een intense strijd met Stoffel Vandoorne vijf overwinningen behaalde en zo de titel veroverde.
Formule 1-debuut voor Magnussen bij McLaren
Omdat Sergio Perez in 2013 bij McLaren ondermaats presteerde, koos het team ervoor om hun jarenlange beschermeling Magnussen een zitje te geven voor 2014. Zijn debuutrace in Melbourne kon nauwelijks beter verlopen. Magnussen kwalificeerde zich op de vierde plaats en schoof op naar de derde plaats vanwege problemen bij Lewis Hamilton. Hij bleef daar tot het einde van de race en werd later zelfs tweede door de diskwalificatie van Daniel Ricciardo.
Daar bleef het echter bij voor Magnussen bij McLaren, want het team zou de rest van het seizoen terugvallen naar het middenveld e Deen eindigde het jaar op de elfde plaats.
Tegen het einde van het jaar werd het nog erger. Fernando Alonso voegde zich bij het team en Jenson Button bleef in de F1, waardoor er ineens geen plek weer was voor Magnussen. Hij werd teruggezet naar test- en reservecoureur.
Een blessure van Alonso vóór het seizoen betekende dat Magnussen naar de seizoensopener ging als coureur van het team, maar hij verscheen niet aan de start omdat het team de eerste van vele problemen had met de nieuwe Honda-motor.
De rest van het jaar werd hij aan de zijlijn gezet en McLaren beëindigde de samenwerking met Magnussen volledig. Zijn toekomst in de Formule 1 leek twijfelachtig, tot hij bij Renault Pastor Maldonado kon vervangen, wiens sponsorgeld niet op tafel kwam.
Renault en Haas voor Magnussen
Omdat de R.S.16 van Renault voortkwam uit een ondergefinancierd en onderontwikkeld Lotus-ontwerp, kreeg Magnussen in 2016 niet veel kans om indruk te maken. Zijn beste resultaat was de zevende plaats in Sotsji, hoewel hij voor teamgenoot Jolyon Palmer eindigde.
Op zoek naar meer stabiliteit in zijn carrière tekende Magnussen voor 2017 een driejarig contract bij Haas, waarmee hij de eerste coureur in het turbo-hybride F1-tijdperk werd die met Mercedes-, Honda-, Renault- en Ferrari-motoren heeft gereden.
Na drie punten in de eerste acht races volgden er later in het jaar nog twee. Magnussen eindigde als 14e in het klassement, maar tegen die tijd begon hij ook bij andere coureurs de reputatie te krijgen dat hij te agressief was op de baan.
In Hongarije noemde Nico Hulkenberg Magnussen de 'meest onsportieve coureur' na een incident waarbij de Deen de Duitser van de baan reed.
Haas wist geen potten te breken met Magnussen en Romain Grosjean en na 2020 koos de Amerikaanse renstal voor twee nieuwe coureurs: Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Beide coureurs vonden geen ander zitje in de F1.
De onverwachte terugkeer van Magnussen
In 2022 maakte Magnussen onverwachts zijn rentree in de Formule 1, opnieuw bij Haas. Mazepin werd al tijdens de F1-testdagen voorafgaand aan het seizoen aan de kant gezet, waarna de Deen weer werd toegevoegd aan het team. Tijdens zijn terugkeer behaalde hij punten en overtroefde hij zijn teamgenoot Schumacher.
Het hoogtepunt van het jaar, en tevens van de gehele geschiedenis van Haas in de F1, vond plaats in Brazilië. Magnussen wist op het natte asfalt van Interlagos poleposition te veroveren, een primeur voor zowel hemzelf als het team. Helaas eindigde de race voor hem in een Did Not Finish (DNF).
Teamgenoot Nico Hülkenberg en het 2024 seizoen
Na het seizoen van 2022 bleef Magnussen bij Haas, maar kreeg hij een nieuwe teamgenoot. Een oude bekende, namelijk Nico Hülkenberg, voegde zich bij het team. De twee hebben een rijke geschiedenis en zijn niet echt geliefd bij elkaar vanwege eerdere incidenten. Vaak wordt hierbij gedacht aan de iconische uitspraak van Kevin richting Nico, namelijk ''suck my balls mate''.
Gedurende het seizoen van 2023 gingen de teamgenoten gelijk op, maar Nico Hülkenberg was vaak erg sterk in de kwalificatie. Aan het einde van het seizoen had de Duitser maar liefst drie keer zoveel punten als de Deen. Helaas behaalde het Amerikaanse team de laatste plaats in het constructeurskampioenschap met slechts twaalf punten.
Hoe zal de Deen presteren in het seizoen van 2024 en zal Haas hoger eindigen in het constructeurskampioenschap?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Kevin Magnussen nieuws
Kevin Magnussen video's