Aston Martin F1 Team
Alonso & StrollWaar bij Aston Martin een legende het team verlaat in de vorm van Sebastian Vettel, komt er ook een legende voor terug in de vorm van Fernando Alonso. Samen met Lance Stroll probeert hij zijn weg richting de top van het veld te banen. Na een prima seizoen, waar het team eindigde als vijfde in het constructeurskampioenschap, zijn de verwachtingen hoog voor het seizoen van 2024.
F1-seizoen 2024
Positie WK | 5 |
WK-punten | 92.0 |
Podiumplaatsen | 0 |
Polepositions | 0 |
F1-historie
Wereldtitels | 0 |
WK-punten | 504 |
Podiumplaatsen | 9 |
Polepositions | 0 |
De oorsprong van het team van Aston Martin
De oorsprong van het team gaat terug tot het Jordan Grand Prix-team dat in 1991 in de F1 kwam. Het team won vier races en eindigde als derde in het constructeurskampioenschap van 1999. Door financiële problemen verloor het team uiteindelijk het tempo voordat teameigenaar Eddie Jordan het team begin 2005 aan de Midland Group verkocht.
Omgedoopt tot Midland F1 Racing, bracht het team twee seizoenen door met worstelen aan de achterkant van de grid voordat eigenaar Alex Shnaider het team halverwege het seizoen van 2006 verkocht aan Spyker Cars.
Spyker F1 scoorde een punt in 2007 en leidde zelfs kort de Europese GP, maar door financiële problemen werd het team verkocht aan de Indiase zakenman Vijay Mallya voor 88 miljoen euro. Het team werd omgedoopt tot Force India Formula One Team.
Het Force India-tijdperk voor Aston Martin in de F1
Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella waren de coureurs van het team voor het seizoen 2008. De Force India VJM01 was een bijgewerkte versie van het Spyker F8-VIIB-chassis met Ferrari-motoren, en dankzij een verhoogd budget stelde het team zich ten doel Super Aguri te verslaan, die het opnam tegen de voorgangers van Force India.
Fisichella eindigde als twaalfde in Maleisië, de eerste finish van het team na een dubbele DNF in Australië. Sutil was in de race voor punten tijdens de natte GP van Monaco, maar Kimi Raikkonen verloor de controle over zijn Ferrari en kwam in botsing met de Duitser, die hierdoor. Doordat Super Aguri zich terugtrok uit de sport, bevond Force India zich vaak achteraan het veld. Het team eindigde het seizoen zonder een punt, hun beste resultaat was Fisichella's tiende plaats in Spanje.
Beide coureurs keerden in 2009 terug terwijl Force India de overstap maakte naar Mercedes-motoren na het tekenen van een vijfjarig contract. Sutil scoorde bijna de eerste punten van het team tijdens de natte GP van China, met een zesde plaats voor Lewis Hamilton en Timo Glock met nog zes ronden te gaan. Door aquaplaning raakte de Duitser echter van de baan en crashte hij uit de race.
Fisichella zette Force India voor het eerst op pole in België en eindigde de race op minder dan een seconde achter Ferrari's Raikkonen om het team hun eerste overwinning, podium en punten te bezorgen. De Italiaan vertrok voor het einde van het seizoen om de rest van het seizoen voor Ferrari te racen, waarbij Vitantonio Liuzzi hem verving.
Tijdens de Italiaanse GP kwalificeerde Sutil zich als tweede en Liuzzi kwalificeerde zich als zevende. De eerste eindigde de race als vierde en zette de snelste ronde van de race neer. Force India eindigde het seizoen als negende, op 13 punten en stond hiermee gelijk met Toro Rosso.
In het seizoen van 2010 keerden Sutil en Liuzzi terug, waarbij de Italiaan punten pakte dankzij een negende plaats in Bahrein. Beide auto's eindigden in de punten in Monaco, de eerste keer dat Force India dat deed, en deed het een paar races later opnieuw in Canada. Verschillende spraakmakende teamleden, waarvan technisch directeur James Key de grootste naam was, vertrokken tijdens het seizoen toen Force India het jaar als zevende eindigde met 68 punten, op slechts één punt achterstand van Williams.
Paul di Resta werd in 2011 gepromoveerd van reservecoureur tot coureur van Force India, naast Sutil. Hoewel beide auto's in Australië buiten de punten eindigden, werden ze later gepromoveerd naar de negende en tiende plaats nadat beide Sauber-auto's waren gediskwalificeerd voor een technische overtreding. Het beste resultaat van het team was de zesde plaats, waarbij Sutil twee keer op die positie eindigde in vergelijking met één keer van Di Resta. Dit hielp Force India als zesde te eindigen in het constructeurskampioenschap met 69 punten.
Di Resta keerde terug in 2012, maar Sutil werd vervangen door reservecoureur Nico Hulkenberg uit 2011. Het team bouwde voort op hun succes en eindigde drie van de mogelijke vier keer in de punten met beide auto's tijdens de eerste mogelijkheden van het seizoen. Di Resta eindigde als zesde in Bahrein, terwijl Hulkenberg het nog beter deed met een vijfde plaats in de Europese GP. De beste finish kwam met dank aan Di Resta, die als vierde eindigde in Singapore, terwijl Hulkenberg de seizoensfinale in Brazilië leidde en een voorsprong van 45 seconden had opgebouwd met Jenson Button, maar die werd weggenomen vanwege de Safety Car. Hij eindigde de race als vijfde terwijl Force India het jaar als zevende eindigde in het constructeurskampioenschap.
Sutil werd in 2013 teruggehaald toen Hulkenberg naar Sauber vertrok. De Duitser eindigde als zevende en Di Resta als achtste tijdens de seizoensopener, de Australische GP, wat Force India hun beste seizoensstart ooit gaf. Het beste resultaat van het seizoen kwam dankzij Di Resta's vierde plaats in Bahrein, iets meer dan twee seconden achter Romain Grosjean voor de derde plaats. Force India sloot het jaar opnieuw af met een solide aantal punten en werd zevende met 77 punten.
Meer dan honderd WK-punten per Formule 1-seizoen
Di Resta werd vervangen door Sergio Perez terwijl Sutil naar Sauber vertrok, waarbij Hulkenberg zijn terugkeer naar Force India realiseerde. Het team begon sterk aan het seizoen, Perez pakte de derde plaats in Bahrein, hun eerste podium sinds de Belgische GP van 2009. De Mexicaan scoorde de derde snelste ronde van het team in Australië, terwijl het team het jaar als zesde eindigde in het klassement met 155 punten.
Hoewel het team de VJM08 pas voor het seizoen 2015 debuteerde op dag 2 van de derde en laatste test in Barcelona, had Force India een enigszins sterke start van het seizoen. Hulkenberg eindigde als zevende in Australië, maar het team eindigde verschillende keren buiten de punten. In Oostenrijk ging het beter, terwijl het team tijdens de Britse GP een sterk aangepaste B-spec auto introduceerde die het team hielp in snelle bochten. Perez eindigde als derde in Rusland, het eerste podium van het team sinds de Russische GP. Dit hielp Force India uiteindelijk om als vijfde te eindigen in het constructeurskampioenschap met 136 punten.
Perez en Hulkenberg keerden in 2016 terug voor een derde seizoen toen Force India zichzelf bleef neerzetten als een serieuze bedreiging voor het middenveld. Perez scoorde twee podiumplaatsen, de eerste dankzij een derde plaats in Monaco en twee races later nog een derde tijdens de Europese GP. Beide auto's eindigden in de top vijf in België, waardoor Force India het jaar als vierde eindigde in het constructeurskampioenschap, voor Williams.
Hulkenberg vertrok in 2017, waarna Esteban Ocon als zijn vervanger werd aangetrokken nadat hij in de tweede helft van het vorige seizoen voor Manor had gereden. Een nieuwe sponsorovereenkomst met BWT resulteerde in een verandering van kleurstelling, waarbij het team nu een roze ontwerp heeft. Beide coureurs eindigden in de punten tijdens de eerste vijf races, waarbij Perez als vierde eindigde voor Ocon in Spanje. Helaas kwamen de twee in de loop van het seizoen meerdere keren samen. Tijdens de GP van Azerbeidzjan kwamen de twee auto's met elkaar in botsing, waardoor Perez met pensioen ging, terwijl Ocon als zesde thuiskwam.
Een ander incident in België tijdens het vechten om positie resulteerde in Ocon die zijn voorvleugel beschadigde en Perez een lekke band kreeg. Ocon eindigde als negende terwijl Perez opnieuw moest opgeven. Uiteindelijk eindigde het team als vierde in het constructeurskampioenschap voor het tweede seizoen op rij met 187 punten.
De verandering naar Racing Point Force India
Perez en Ocon keerden terug voor het seizoen van 2018, maar door de matige vorm van het team eindigden ze slechts één keer in de punten tijdens de eerste drie races. Perez werd uiteindelijk nog knap derde in de GP van Azerbeidzjan. Daarna volgden vier opeenvolgende finishes in de punten voor de Mexicaan, maar Ocon moest wachten tot de negende race van het seizoen in Oostenrijk voor zijn eerste punten van het seizoen.
Force India werd onder curatele gezet tijdens het Hongaarse GP-weekend, waarbij de juridische actie werd gestart door schuldeisers, waaronder Perez, om het team in staat te stellen door te gaan terwijl het op zoek was naar een nieuwe eigenaar.
Het team werd uiteindelijk gekocht door een consortium onder leiding van Lawrence Stroll. Het consortium kon alleen de middelen van het team overkopen, waardoor Force India werd uitgesloten van het kampioenschap en vervangen door de nieuwe Force India Racing Point-renstal. Het nieuwe team was niet in staat om de door het oude team gescoorde punten te behouden.
Force India Racing Point zag beide auto's in de punten eindigen tijdens hun eerste twee races, waarmee ze een positieve start maakten om het seizoen af te sluiten waarin ze 52 punten scoorden in negen races, goed genoeg voor de zevende plaats.
Naamsverandering naar Racing Point
Voorafgaand aan de start van het seizoen 2019 werd de naam Force India geschrapt en nam het team deel als Racing Point F1 Team. Stroll en Perez waren de coureurs van het team voor het 2019 F1-seizoen en scoorden punten tijdens de eerste vier races. Het team worstelde echter halverwege het seizoen, waarbij Stroll als negende eindigde in Canada en een serie van zes races zonder punten eindigde.
Hun beste resultaat kwam tijdens de Duitse GP, waar Stroll als vierde eindigde nadat hij kort aan de leiding lag door een alternatieve bandenstrategie. De vorm van Racing Point verbeterde vanaf daar, na de introductie van belangrijke upgrades in België. Perez scoorde punten in de laatste negen races behalve in Singapore, waar hij uitviel met een olielek. Racing Point won in de constructeurs uiteindelijk van Alfa Romeo door als zevende te eindigen met 73 punten.
Beide coureurs werden behouden voor het seizoen 2020, terwijl BWT SportPesa verving als nieuwe titelsponsor van het team. De RP20 veroorzaakte controverse tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen vanwege zijn gelijkenis met de Mercedes W10-bolide, waarmee de Duitse renstal het WK van 2019 won. Na de GP van Stiermarken werd een formeel protest gelanceerd tegen de RP20, met name de remkoeling die volgens de regels door het team zelf moeten worden ontworpen, en niet overgenomen mag worden van een ander team. Tussen de Britse en 70th Anniversary GP kreeg het team een boete van €400.000 en aftrek van 15 constructeurspunten nadat het protest van Renault was geslaagd.
Op de baan bevond Racing Point zich consequent in de top tien, en regelmatig zelfs in de top vijf. Stroll eindigde als vierde in Hongarije, terwijl Perez de Britse en 70th Anniversary GP moest missen nadat hij positief had getest op COVID-19 met Nico Hulkenberg als zijn vervanger. De Duitser zou later in het jaar ook in de plaats komen van Stroll nadat de Canadees ook positief testte op coronavirus.
Stroll behaalde het eerste podium ooit van het team tijdens de Italiaanse GP en claimde hun allereerste poleposition tijdens de Turkse GP. Hoewel de Canadees al vroeg aan de leiding stond, finishte hij als negende, terwijl Perez als tweede eindigde achter Lewis Hamilton. De Mexicaan voegde bijna nog een podiumplaats toe in Bahrein, maar hij viel laat in de race uit vanwege een motorstoring, Stroll finishte de race niet nadat hij ondersteboven was gecrasht na een botsing met Daniil Kvyat. Het was de enige race waarin beide auto's in 2020 geen punt scoorden.
De teleurstelling werd de week erna tijdens de GP van Sakhir omgezet in gejuich. Perez pakte de eerste overwinning van hem en het team, terwijl Stroll als derde over de eindstreep kwam. Het was de eerste keer dat een incarnatie van het team een race won sinds de Braziliaanse GP van 2003, en de vijfde in de hele geschiedenis van de renstal.
Nadat Lawrence Stroll een belang van 16,7 procent in Aston Martin had gekocht, werd het team omgedoopt tot Aston Martin F1 Team.
Aston Martin F1 in 2021
Aston Martin was voor 2021 al te zien op de Red Bull-bolides als naamsponsor, maar een échte terugkeer van het automerk in de F1 kwam pas in 2021. Met een groene bolide verscheen het team van Stroll senior aan de grid met Lance Stroll en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel als hun coureurs. Het team gooit nog geen hoge ogen, al scoorde Vettel een podium tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Na een seizoen te hebben gereden op het middenveld sluit Aston Martin 2021 af met de zevende plaats in de constructeursstand. Het langetermijnplan van Lawrence Stroll kijkt echter verder en met de reglementswijzigingen in de Formule 1 en een gloednieuwe renstal moet de voorkant van het veld binnen een aantal jaren gehaald zijn. Ook in 2022 rijden Vettel en Stroll voor het team.
In 2021 keert autofabrikant Aston Martin na een lange afwezigheid weer terug in de Formule 1. Eerder was de Britse autofabrikant in de seizoenen 1959 en 1960 aanwezig, toen het met de Aston Martin DBR4 meedeed in de koningsklasse van de autosport.
Ruim vijftig jaar later keert het team, gekend door het donkergroene kleur, dus weer terug in de sport. Lawrence Stroll, de eigenaar van het voormalige Racing Point-team, nam in 2020 de noodlijdende autofabrikant over en besloot meteen dat hij het Racing Point Formule 1-team om zou toveren tot het fabrieksteam van Aston Martin.
Het Aston Martin team is gevestigd in Silverstone, waar het team in 1991 het levenslicht zag als Jordan Grand Prix. Dat team was redelijk succesvol als privéteam met enkele overwinningen, maar desondanks ging het team in 2005 ter ziele. Het ging daarna door het leven als Midland F1 en het Nederlandse Spyker, voordat het omgedoopt werd tot Force India.
Onder die naam wist het team zich vaak te profileren als 'best of the rest', of winnaar van het B-kampioenschap. In 2018 kwam het team in dusdanig grote financiële nood, dat het in Lawrence Stroll de geldschieter en redder vond om het team overeind te houden. Esteban Ocon, Mercedes' kroonprins, werd geslachtofferd ten faveure van Lance Stroll en het team ging verder als Racing Point.
Nadat eigenaar Stroll tevens autofabrikant Aston Martin overneemt, maakt hij de logische keuze om Racing Point om te toveren tot het Aston Martin fabrieksteam. Hij haalde viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel naar het team als teamgenoot van Lance Stroll, terwijl Sergio Perez zijn heil ergens anders moest gaan zoeken.
Tegelijkertijd verbaast het toenmalige Racing Point in 2020 iedereen in de paddock door de kampioensbolide van 2019, de Mercedes W10, grotendeels te kopiëren. Het blijkt een goede zet, want Racing Point was zeer snel. Door geblunder en pech moet het team echter tevreden zijn met de 'slechts' vierde plek in het kampioenschap voor de constructeurs.
Met de line-up Vettel-Stroll wilde Aston Martin hoge ogen gaan gooien in de Formule 1. Echter kwam het er nog niet helemaal van en moesten ze in zowel 2021 als 2022 genoegen nemen met de zevende plek in de constructeursstand.
Een nieuwe legende in het Aston Martin F1 team
Sebastian Vettel besloot halverwege 2022 dat hij een punt achter zijn Formule 1-carrière wil zetten als coureur zijnde en dus kwam er een stoeltje vrij. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso zag een mooie toekomst bij de Britse renstal en heeft daarom een meervoudig contract getekend bij Aston Martin. Wat kunnen hij en Lance Stroll in 2023 laten zien?Een sterk 2023 seizoen en de aanloop naar 2024
In 2023 kende Aston Martin een ongelooflijk sterke seizoensstart. Van de eerste vijf races eindigde Alonso maar liefst vier keer op het podium. Daarnaast scoorde Lance Stroll ook aardig wat punten, waardoor het team voor een lange tijd op de tweede plaats stond in het constructeurskampioenschap. Helaas kon het team deze goede lijn niet vasthouden tot het einde van het seizoen, en de auto werd niet goed doorontwikkeld ten opzichte van de concurrenten. Hierdoor eindigde het team uiteindelijk als vijfde in het kampioenschap.
Zal Aston Martin in 2024 wel kunnen strijden met de top teams?
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Aston Martin F1 Team nieuws
Aston Martin F1 Team video's