Afgelopen dinsdag werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2026 in Madrid gaat racen. Het stratencircuit in de hoofdstad ligt nabij het entertainmentcomplex 'IFEMA'.
Niet iedereen ontving dit nieuws op een positieve manier. Dit heeft te maken met het feit dat de afgelopen jaren er steeds meer stratencircuits zijn toegevoegd aan de F1-kalender. Voorbeelden hiervan zijn Saoedi-Arabië, Las Vegas en Miami, terwijl populaire permanente circuits als Hockenheim, Sepang en Istanbul Park juist van de kalender verdwenen.
Hill vindt het maar niets
Voormalig F1-kampioen Damon Hill is van mening dat de Formule 1 steeds meer de richting van de Formule E opgaat nadat er in de recente jaren steeds meer stratencircuits verschijnen.
"De verschuiving naar een strakker, bochtig circuit, lijkt naar de richting van de Formule E te gaan. Zij hebben ervoor gekozen om de races in stadscentra te houden, en ook op zeer beperkte circuits", laat Hill weten in de podcast van Sky Sports F1.
"Ik hoop niet dat dit duidt op een concessie aan het feit dat deze auto's minder goed zullen presteren dan nu. Tijdens de race in Las Vegas hadden we een zeer geërgerde Max Verstappen die sprak over de aard van circuits en het type circuits waar hij graag op zou racen", zo gaat hij verder.
Waarom kiest de Formule 1 voor zoveel stratencircuits? "Het is een feit dat de Formule 1 zich moet aanpassen aan de nieuwe eisen die worden gesteld vanuit het oogpunt van autofabricage en aan de eisen die overheden stellen op het gebied van milieu." Toch hoopt de voormalig autocoureur op een sensationeel circuit in Madrid: "Maar ik hoop dat het een spannend circuit wordt, het belangrijkste is dat het racen spannend is en dat de auto's er kunnen racen."
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!