Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Grand Prix Zandvoort

In 2020 wordt eindelijk weer een Grand Prix van Nederland gehouden. Op het Circuit Zandvoort komt de Formule 1-wereld begin mei bijeen om een ronde van het wereldkampioenschap te houden. Het zal de 31ste Grand Prix van Nederland worden.

© Getty Images/Red Bull Contentpool

Dertig keer
De eerste Formule 1-race op het Circuit Zandvoort werd gehouden in het jaar 1952. Op het destijds nog 4,2 kilometer lange circuit, wat met lange rechterbochten als de Panorama en het Pulleveld een gigantische hoge gemiddelde snelheid opleverde, stonden twee Nederlanders aan de start. Jan Flinterman en Dries van der Lof werden op 17 augustus 1952 de eerste landgenoten die een Formule 1-race reden, op diezelfde dag werd Alberto Ascari de eerste winnaar van een Nederlandse Grand Prix.

Grootmeesters in de duinen
Tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Jim Clark voelde zich als een vis in het water op het Circuit Zandvoort. De legendarische Schot won maar liefst vier keer de Grand Prix van Nederland, elke keer in een wagen van het befaamde Lotus-team. Jackie Stewart, evenals Clark een Schot, reed driemaal als eerste over de finishlijn van het duinencircuit. De in 2019 overleden Niki Lauda kwam tot eenzelfde aantal overwinningen in Nederland. De Oostenrijkse autosportlegende won in 1974, 1977 en 1985 de Grand Prix op het Circuit Zandvoort.

Triomf en tragedie

De Zweedse coureur Joakim Bonnier beleefde zijn finest hour op het Circuit Zandvoort. Tijdens de editie van 1959 wist de besnorde coureur na een gevecht met grootheden uit de sport als Jack Brabham en Stirling Moss als eerste de finishlijn te passeren. Zestien jaar later leverde de populaire Brit James Hunt een stunt af door in zijn inferieure Hesketh de dominante Ferrari van Lauda achter zich te houden, Hunt boekte daardoor zijn eerste Grand Prix-zege.

Het was echter helaas niet altijd feest op het Circuit Zandvoort. In 1970 én in 1973 kwam er een Formule 1-coureur om het leven tijdens een race. De Britse rijder Piers Courage crashte keihard, waarop zijn wagen in de brand vloog. Drie jaren later was eenzelfde, tragisch lot zijn landgenoot Roger Williamson beschoren. Courage werd 28 jaar, Williamson vierde slechts 25 verjaardagen.

Aanpassingen aan het circuit
Na de fatale ongelukken in de jaren ’70 werden strengere veiligheidseisen gesteld. Het Circuit Zandvoort zette zodoende flinke stappen voorwaarts om de tragiek van eerder voor de toekomst te vermijden. Sinds het dodelijke ongeval van Williamson kwamen er geen Formule 1-coureurs meer om het leven tijdens een Grand Prix, wel verongelukten er helaas nog een aantal rijders. Onder hen Rob Slotemaker, voorman van de bekende antislipschool en mentor van onder meer Jan Lammers.

Voor het Formule 1-seizoen 2020 worden er tevens de nodige aanpassingen doorgevoerd. Enkele bochten op het Circuit Zandvoort worden aangepast, zodat het makkelijker wordt voor Formule 1-wagens om zich een weg over het circuit te banen.

De lijn van start/finish wordt iets naar voren gehaald, zodat deze zichtbaar wordt voor de fans op de hoofdtribune. Bij de Gerlachbocht wordt de uitloopstrook vergroot, de Hugenholtzbocht zal naar binnen worden verbreed. Het uitkomen van de Hans Ernst-bocht wordt minder krap zodat er meer ‘flow’ in de bocht komt en van de Arie Luyendijkbocht wordt een heuse kombocht gemaakt – uiteraard om de inhaalmogelijkheden voor de Tarzanbocht te vergroten.

Breaking Grote problemen Ferrari: feit of fabel?