Haas werd laatste in het constructeurskampioenschap in 2023, met twaalf behaalde WK-punten. Met twee ervaren coureurs in huis lukte het niet om meer uit het seizoen te halen: de auto bleek niet competitief genoeg en kwam bovendien bekend te staan als een echte 'bandenvreter'.
Het werd dus tijd voor een andere koers. In oktober werd de hoop gevestigd op een nieuwe upgrade in Austin, terwijl andere teams al bezig waren met de ontwikkelingen van de bolides voor 2024. De updates van Haas zouden uiteindelijk niet het gewenste resultaat opleveren.
Vervolgens werd in januari 2024 bekendgemaakt dat Ayao Komatsu de taken van teambaas van Guenther Steiner bij het team overneemt. De Japanner was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe bolide en stelt dat er steeds meer duidelijk wordt voor het team. Toch is dat nog niet alles. "Ik denk niet dat we alles begrijpen", legt Komatsu uit aan Formula 1. "Maar ik denk wel dat we een aanzienlijk deel begrijpen. Maar dan nog, het enige bewijs is of we een auto kunnen maken die met dat probleem kan omgaan. Dus ik vind het niet leuk om hier te zitten en te zeggen dat we het 100% begrijpen. We hebben een redelijk idee waarom én waar we ons op moeten richten."
Anderen bekeken ook:
Dubbele shakedown
De nieuwe Haas-bolide zal op 11 februari voor het eerst op het circuit te bewonderen zijn. In Silverstone wordt de auto aan een shakedown onderworpen. Haas heeft ervoor gekozen om ook een tweede shakedown in te zetten. Die wordt in Bahrein afgewerkt, twee dagen voor de testdagen daadwerkelijk beginnen.
De bolide van 2024 is in ieder geval beter dan die van 2023. Maar of dat genoeg is om de concurrentie bij te houden? "De auto van '24 is een duidelijke stap, maar ik denk niet dat hij goed genoeg is ten opzichte van de concurrentie. We zijn zo laat begonnen", geeft de Japanner eerlijk toe. "We hebben het concept ook zo laat veranderd en door de Austin-upgrade hebben we onze middelen een beetje verlegd. Ik ben realistisch over de auto die we in Bahrein inzetten, maar niet negatief."
De nieuwe teambaas benadrukt dat het niet ligt aan de mensen die voor het team werken. "Het is niet de schuld van onze engineers, onze jongens. Het zijn goede mensen. Voor mij is het belangrijkste dat wat voor auto we ook zien in Bahrein, wat voor problemen we ook zien, we het proberen te begrijpen en van daaruit verder gaan als team."
"We zijn een klein team, zoals je weet. We moeten als één team bewegen, anders maken we geen schijn van kans. Het is een stap vooruit. Is het goed genoeg? Nee. Maar wat we vanaf dat punt doen, is hoe we kunnen laten zien dat we het team kunnen verbeteren of niet", zo sluit de Japanner af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!