Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Häkkinen stipt mogelijk voordeel Norris aan: "Een belangrijke factor"

Vooralsnog lijkt de strijd om de wereldtitel te gaan tussen de McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris. De vraag wie er over zes raceweekenden gekroond zal worden tot wereldkampioen, leidt tot veel verschillende meningen en uitspraken. Mika Häkkinen, die in 1998 en 1999 de WK-titel voor de renstal uit Woking won, werpt ook zijn licht op de huidige situatie.

Hakkinen Singapore Sun
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

22 punten: dat is wat momenteel Oscar Piastri en Lando Norris scheidt. Beide coureurs zijn het hele seizoen al aan elkaar gewaagd, waardoor een titelstrijd die tot het gaatje gaat in het verschiet ligt. McLaren is overigens niet onbekend met een titelstrijd binnen de grenzen van hun eigen garages. Zo kenden Lewis Hamilton en Fernando Alonso in 2007 nog een intense rivaliteit, al was het toen Kimi Räikkönen in de Ferrari die er in de laatste race van het seizoen met de titel vandoor ging. 

In 1998 en 1999 leverde McLaren wél de wereldkampioen af: Mika Häkkinen. De Fin maakte optimaal gebruik van de dominantie van de MP4/13 en MP4/14 en vond zichzelf terug in de geschiedenisboeken. Toch ging dit niet zonder slag of stoot, want hij bevond zich destijds (vooral in 1998) in een vergelijkbare situatie als Piastri en Norris nu. Teamgenoot David Coulthard zag de dominantie van McLaren namelijk ook als optimale gelegenheid om wereldkampioen te worden.

Al in de eerste race in Australië werd dit duidelijk: Häkkinen en Coulthard zetten de rest van het veld op minimaal één ronde. Coulthard leek sneller, maar mocht van het team niet voorbij gaan aan zijn teamgenoot om het risico op een aanrijding tussen beiden te voorkomen. Het bleek een voorbode voor de rest van 1998 en 1999: Häkkinen was de kopman, Coulthard moest genoegen nemen met een bijrol en kwam niet verder dan drie overwinningen in 32 races. 

Waar Häkkinen zich tot twee keer toe kroonde tot wereldkampioen, kwam Coulthard in die jaren niet verder dan een derde plaats in 1998 en een vierde plaats in 1999, op gepaste afstand van zijn teamgenoot. 

Geschiedenis herhaalt zich

Toch herinnert Häkkinen zich die twee jaren anders. Hij ervoer destijds een sterke rivaliteit tussen hem en Coulthard, vergelijkbaar met die van Piastri en Norris nu: "De geschiedenis herhaalt zichzelf een beetje. Ik had een geweldige tijd bij McLaren en had een teamgenoot waarmee ik om het kampioenschap streed. We hadden in die jaren een ongelooflijke auto, waardoor we duidelijk sneller waren dan de rest van het veld. We domineerden", zo begint de Fin in gesprek met FanCode.

"Die dominantie zorgde ervoor dat David Coulthard en ik vooral met elkaar vochten om te bepalen wie er kampioen zou worden. Daardoor ontstond er niet alleen wat spanning binnen het team, maar waren er ook op de baan wat agressieve acties."

Datzelfde ziet Häkkinen nu ontstaan bij de twee kemphanen van McLaren nu: "Zij strijden om wie er aan het einde van het jaar de nummer één zal zijn. Ik heb geen glazen bol, dus het is onmogelijk om te zeggen wie er gaat winnen. Het belooft logisch gezien een zwaar en lang einde van het seizoen te worden."

Belangrijke factor

Wél erkent Häkkinen een belangrijke factor die Lando Norris mogelijk een voordeel zal geven: "Hij heeft meer ervaring, en dat kan tegen het einde van het seizoen een belangrijke rol gaan spelen." Daarnaast is het vertrouwen vanuit het team ook cruciaal in de titelstrijd, erkent de Fin: "Ook je persoonlijke managementteam speelt een grote rol, omdat zij je stabiel kunnen houden. Al deze factoren samen kunnen enorm veel vertrouwen geven voor je eigen prestaties."

"Ik weet zeker dat de steun van hun management en familie van een hoog niveau is, omdat ze al jaren racen. Maar als je strijdt om de wereldtitel, dan is dat toch iets heel anders dan hetgeen je hiervoor hebt meegemaakt. Als coureur moet je zelf hard werken om hen te laten begrijpen hoe je in de wedstrijd staat, wat je voelt, welke druk je ervaart. Anders weten ze dat simpelweg niet", sluit Häkkinen af.

De Fin ziet dus een klein voordeel bij Norris, die simpelweg meer ervaring heeft dan Piastri. De Australiër is echter wel bekend met het binnenhalen van titels, want voor zijn entree in de Formule 1, wist hij achter elkaar kampioen te worden in de Formule Renault Eurocup (2019), Formule 3 (2020) en Formule 2 (2021). 

Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Verenigde Staten? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Startgrid Aangepaste startopstelling Formule 1 GP Verenigde Staten 2025