Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
00 d 00:00:00
1 VER LAP 53
2 NOR +1.423
3 PIA +2.129
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lewis Hamilton

Hamilton doet interessant voorstel na hevige kritiek op de FIA en Pirelli

Tijdens de Grand Prix van Qatar ging het vooral over de hitte, track limits en banden. Lewis Hamilton heeft wel een mening over het laatste onderwerp.

Hamilton Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De banden: er werd veel over gezegd en geschreven tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar. Pirelli ontdekte op vrijdag dat de agressieve kerbstones voor grote problemen zorgden, waarna de limieten van de baan werden verschoven en coureurs minimaal drie pitstops moesten maken in de race. Lewis Hamilton vertelt tegen onder andere RacingNews365 dat hij niet blij is met de gang van zaken.

"Er moeten verbeteringen doorgevoerd worden op organisatorisch vlak", is de Engelsman stellig. Hij doet een suggestie voor een nieuwe bandentestlocatie. "Uiteindelijk moet ook de kwaliteit van de banden omhoog, want die fout ligt volledig bij Pirelli. We krijgen zo weinig testtijd en we testen ook niet op circuits met hogesnelheidsbochten. Dan zijn problemen als in Qatar het logische gevolg. Ik heb in een meeting voorgesteld om de bandentest aan het einde van het jaar op dit circuit te houden."

Hamilton vindt dat het probleem deels door de banden en deels door de auto's wordt veroorzaakt. "Je kan dit soort problemen verwachten als we deze banden krijgen en de auto's zoveel downforce produceren. Daar moet echt naar gekeken worden. Vroeger hadden we de helft van de downforce tot onze beschikking en meer grip met de banden van toen. Ik denk ook dat het volgend jaar alleen maar erger wordt", sluit de zevenvoudig wereldkampioen bezorgd af.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    flippie17

    Maar wat is hier nu zo "interessant" aan, het is gewoon logistiek gezien een handig voorstel, maar "interessant" Hm, ik zie het niet.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mr.IDgafos

    Voorstellen vanuit het Mercedes kamp mbt Pirelli geeft bij mij een vieze bijsmaak.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Chiu

    Eigenlijk is deze optie lang niet zo raar ook al komt het vanuit de mond van Hamilton. Het is toch ook belachelijk dat Quatar een circuit is waar ingrijpende maatregelen moeten worden genomen om de bandenslijtage en de veiligheid van de coureurs te waarborgen. Dan is het testen van banden op een relatief zwaar parcours niet zo gek. Zeker omdat de bolides steeds sneller en zwaarder worden.

    Dit bericht is aangepast op:

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Edwin_B.

    Op zich is het idee best o.k.. Maar ik heb altijd begrepen dat hij die bandentest sowieso niet leuk vind. Hij liet zich in 2021 danook vervangen door Nyck de Vries. Hier nog een uitspraak van hem uit 2014: "Het is nooit saai om een Formule 1-auto te besturen, maar ronde na ronde na ronde... Het is leuker wanneer je een test uitvoert met de auto, om nieuwe onderdelen te proberen, dan wanneer je een bandentest doet. Zij geven je de band en vertellen je om te rijden en te rijden en te rijden... Zo'n test doe ik niet graag nog eens! Pirelli heeft me niets verteld, zij laten me gewoon rijden en ik vertel hen hoe het voelt."

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Jeroen1978

    Op zich een goed idee. Het lijkt mij niet logisch dat er niet getest wordt op een circuit met hogesnelheidsbochten. Naast het feit dat er steeds meer downforce is, zijn de auto’s ook een stuk zwaarder dan voorheen. Dit vergt gewoon veel meer van de banden. In dit geval geen gekke suggestie van HAM. Grote kans dat wanneer VER dit had voorgesteld, iedereen hier lyrisch zou zijn😉

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Broodkogel

    Je merkt dat Hamilton gewoon minder gevoel heeft bij een racewagen. Hij kan echt ongelofelijk hard racen maar wel in een goede wagen waar in wezen niet te veel moet gebeuren. In feite zo instappen en als een raket racen. Nu heeft Mercedes een wat mindere auto waar je waar meer aandacht aan moet geven en dat vind hij lastig. En het lijkt net of hij naar anderen gaat wijzen terwijl hij het zelf niet helemaal goed weet. Kan me vergissen

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    RobW84

    Naar mijn mening is het volledig de fout van de FIA. In de winter worden er banden getest op de auto van dat moment, als je bekijkt hoeveel wijzigingen de FIA continue doorvoert en de auto's door ontwikkelen is het niet zo gek dat de banden op een gegeven moment niet meer voldoen. Dat betekend dat of de FIA een rem moet zetten over 1 seizoen op de doorontwikkeling of dat Pirelli banden moet over dimensioneren oftewel beter maken dan nodig. Maar dat mag weer niet van de FIA want de FIA wil juist degradatie om het strategisch spannender/interessanter te maken. Dus zolang de FIA nog altijd niet weet welke richting het op moet met de FIA regelementen zal er nooit een constante band ontwikkeld kunnen worden. Het voorstel van Hamilton slaat ook nergens op. Want als je een band test op een circuit als Qatar ga je weer problemen krijgen op andere circuits.

x
Verstappen Data tonen aan: Ommekeer Verstappen ronduit magistraal