209 punten. Dat is het gat tussen Max Verstappen en Sergio Perez. Een groot gat. Een té groot gat als je het mij vraagt.
Natuurlijk, Verstappen presteert uitmuntend. En nee, dat zeg ik niet omdat ik chauvinistisch ben of een zogeheten oranje bril op heb. De cijfers liegen niet. Laat het even landen: Verstappen kwam afgelopen weekend qua wereldtitels op gelijke hoogte met onder meer Niki Lauda en Ayrton Senna. Dat zijn niet de minste namen.
Goed, terug naar de orde van de dag: de prestaties van Sergio Perez. De reden dat ik in de vorige alinea stilstond bij het talent waar onze landgenoot Verstappen over beschikt, is om nogmaals te verduidelijken dat het niet eenvoudig is om teamgenoot van de Nederlander te zijn. Niet voor Pierre Gasly, niet voor Alexander Albon en niet voor Sergio Perez. Voor niemand niet.
Wél is er een verwachtingspatroon als je Formule 1-coureur bent. Zeker als je dat bent bij een topteam, dat tevens één van de grootste merken ter wereld is. Als je weekend in, weekend uit fouten maakt en 209 punten achterstand hebt op je teamgenoot, voldoe je niet aan dat verwachtingspatroon. Ook al heet je teamgenoot Max Verstappen.
Anderen bekeken ook:
Knak
Perez begon het seizoen goed, met twee overwinningen in vier races. Ja, in Saoedi-Arabië had hij wat geluk met de problemen die Verstappen kende gedurende de kwalificatie, maar hij stond wel gewoon zijn mannetje. Hoewel ik er niet van uitging dat er zich een titelstrijd à la Prost en Senna of Hamilton en Rosberg zou ontvouwen, had ik wel het vertrouwen dat Perez dit seizoen dan eindelijk eens wat meer weerstand zou kunnen bieden richting zijn teamgenoot.
Dat vertrouwen was echter binnen anderhalf uur verdwenen op zondag 7 mei 2023. Op die dag vond de Grand Prix van Miami plaats. In gelijk materiaal finishte Perez zo'n vijf seconden achter Verstappen, en dat terwijl de Mexicaan vanaf pole startte en Verstappen de race als negende aanving. 'Oef, dat komt wel even binnen', dacht ik bij mezelf.
In de races daarna ging het keer op keer mis voor Perez. Een crash in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco, een grindbak-avontuurtje in Spanje, een vroegtijdig kwalificatie-einde in Canada, een knuffelmoment met de vangrail in Hongarije... 'Hoe lang kan dit nog duren?', stelde ik mezelf de vraag bij het ingaan van de zomerstop.
Anderen bekeken ook:
'Wow! Dat is een potentiële wereldkampioen!'
Na de F1-vakantieperiode meldde Perez aan onder andere RacingNews365 dat zijn vormcrisis over zou zijn en hij het tij zou keren. Na een teleurstellend weekend in Zandvoort reed hij een dijk van een race in Italië en was er inderdaad weer hoop. In Singapore kende Perez echter wèèr een klungelig weekend. Ja, de RB19 presteerde verre van optimaal in Marina Bay, maar Perez' teamgenoot haalde wél het maximale eruit - en dat zonder een 'do or die move' uit te voeren op Alex Albon.
De Grand Prix van Japan laat ik buiten beschouwing. Weet je een beetje wat er in de wereld der Formule 1 speelt, dan weet je dat Perez ook in het land van de rijzende zon geen best weekend beleefde. "Het was niet ons weekend" en "We komen terug tijdens de volgende race", zijn quotes die iedere zondagavond na een race op Perez' Instagramkanaal verschijnen. 'Spijtig, maar wanneer houdt het op? Wanneer verlost hij zichzelf van deze ellende?'", denk ik keer op keer. Zeker als ik terugkijk naar de carrière van Perez: de beste man kan écht wel een aardig potje sturen. In 2012 was hij één van de beste coureurs op de grid. In zijn Sauber liet hij dingen zien waarvan ik dacht: 'Wow! Dat is een potentiële wereldkampioen!'
Anderen bekeken ook:
De glans is eraf
Helaas wist Checo zich ook in Qatar niet te verlossen van alle ellende. Straffen voor het overschrijden van tracklimits en een botsing (inclusief DNF) in de sprintrace kenmerkten het weekend van de Mexicaanse coureur. En ja, de touché met Esteban Ocon en Nico Hulkenberg gedurende de sprint kon hij niets aan doen. Feit is wel dat Perez - dankzij zijn eigen optreden in de sprintkwalificatie - wèèr in de hoek zat waar de klappen vallen: het middenveld.
Ik denk dat hij zich niet meer weet te herpakken. Nu niet en volgend seizoen niet. Daarbij wordt hij in januari 34 en rijdt hij al meer dan tien jaar in de Formule 1. De glans is eraf. Ik ben benieuwd of en wanneer Red Bull eventueel ingrijpt. Wellicht grijpt Perez zelf in, omdat de druk erg hoog is en hij aan zijn mentale gezondheid moet denken.
Van de andere kant: hoe je het ook went of keert: Perez staat tweede in het kampioenschap, Red Bull vergroot nog steeds haar marktaandeel in Mexico en er is geen natuurtalent die Christian Horner en Dr. Helmut Marko 'even snel' naast Max Verstappen kunnen zetten.
Kortom: ik ben van mening dat de Sergio Perez zijn kansen heeft gehad. We zullen zien wanneer het doek valt en wie zijn vervanger wordt. Wie de juiste vervanger is en of die wél opgewassen is tegen Verstappen? Dat is een interessant onderwerp voor een volgende column.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
M@X
Doen ze sowieso pas na Mexico en misschien wel pas in de winter. Hem nu vervangen gaat niet, en als hij het al weet dat hij vervangen wordt knakt hij wellicht helemaal.
G.P.
Ze gaan hem niet vervangen zolang hij nog tweede staat, dat zou ook nergens op slaan. Maar zakt hij weg in de lijst is het een ander verhaal.
Pascal Simons
Dat heeft er niks mee te maken waar hij dit jaar staat in t klassement,ze zullen het met hem moeten doen dit jaar maar voor het volgend jaar begin ik nu toch ook wel te twijfelen of RB hem aanhoud.
Henk330
Het verschil met Verstappen is te groot, los van de meerkwaliteiten die Verstappen bezit. Hij heeft niet de gave zich aan te passen aan de auto. Er zullen ongetwijfeld rijders zijn die dat beter kunnen.
Nassi_Bo_Beun
Ik las op een andere sportnieuwssite dat Marko onze Mexicaanse vriend nog 2 races geeft om zich te bewijzen. Oftewel; na Mexico weten we meer....
G.P.
Normaal gezien zou hij bij 2x slecht presteren dus ook zijn 2de positie kwijt zijn, punten verschil is net te groot om in 1 race ingehaald te kunnen worden.
Dit bericht is aangepast op:
Pula
Helemaal mee eens. Ze wachten zeker tot na Mexico. Volgend seizoen Ricciardo erin, anders eet ik m’n hoed op 🎩
Fedal
Ben het 100% met je eens hoor maar zoek voor de zekerheid toch maar ff een receptje op hoe je die hoed het beste klaar moet maken, lol. Bon appetite.
Formula1fan
Grote kans dat hij zijn tweede plek nog kwijt gaat raken met deze vorm. Ik ben benieuwd wat RB dan gaat doen. Dit seizoen nog schakelen heeft geen zin meer. De constructeurstitel is binnen en de rijderstitel ook. Bij een wissel gaat die 2e plek er zeker niet komen bij de rijders.
Martin Mortel
Het zoveelste artikel over de prestaties van Perez!! Alle artikelen samengevat in 3 punten. 1. Zo lang Perez 2e staat voldoet hij enigsinds voor dit jaar ,aan de verwachtingen. 2. Volgend jaar als McLaren echt doorstoomt hebben we een betere 2e coureur nodig. 3. Maar we hebben eigenlijk op dit moment geen goed alternatief achter de hand voor volgend jaar, dus wat moeten we?
Lee68
We? Serieus.....
Martin Mortel
Nee dat zei Marko, ik citeer hem alleen maar
peter dirkx
Je praat al het zelfde als Perez. We??
Martin Mortel
Had ik beter in het bericht moeten schrijven sorry. Ik citeer Marko die heeft het al tig keer over dit onderwerp gehad.
Hennie-1965
Ik zeg zet Lawson er volgend jaar in, slechter kan het niet gaan, toch Misschien is Norris een betere optie maar die gaat niet weg bij McLaren, Piastri ook niet. Dus blijven er 3 over, Ricciardo word het niet, te oud en over de top, Tsunoda ook niet want die is nog steeds te langzaam ( zit enkel bij AT vanwege de Honda deal ) dus blijft Lawson als enige over. Voor wat die tot nu toe heeft laten zien is hij de beste optie naast Max, kan nog veel leren van Max en ik denk dat de onderlinge relatie een stuk beter is dan nu met Perez. Lawson zal het mogelijk goed doen in de Red Bull wagen, om beter te zijn dan Perez is niet erg moeilijk en als het over de constructeurs titel gaat haalt Max die ook in z'n eentje binnen, net als dit jaar. Max heeft nu 433 punten en het team Mercedes met 2 wagens net 326 !
Martin Mortel
Dat gaat heel anders worden als er strak 1 team is (McLaren misschien) die erg consistent is. Nu waren het telkens weer andere teams die boven kwamen drijven achter RBR.
Formule1-fan
Het is toch logisch dat Perez nu nog in de Red Bull zit? Red Bull wil als eerste en tweede eindigen! Hem nu vervangen is dan het domste wat er is. De vraag of de vervanger opgewassen is tegen Max is irrelevant. De tweede rijder moet goed genoeg zijn om punten af te snoepen bij de concurrentie en tactisch wedstrijd voordeel behalen.
Pascal Simons
Juist met een goede 2de rijder hadden ze op Singapore na alleen maar dubbele podiums horen te hebben.
PabloM
Lijkt mij dat 2 zaken hier een belangrijke rol spelen. 1e. de GP van Mexico komt er spoedig aan. 2e. GP Mexico gaat verder dan hun grenzen, bijna heel F1 minnend Zuid-Amerika voel zich verbonden met de daden van Perez, zodat de commerciële reden van Red Bull zou kunnen zijn om niet nu te communiceren wat het plan is met Perez in de nabije toekomst, en dat alles i.v.m. de omzet van hun energiedrankjes in Zuid-Amerika.
Dit bericht is aangepast op:
Maurits Mutsaars
Wanneer grijpt RB in ? Officiëel na het seizoen 2024 heeft Marko gezegd.
René Hunneman
Weet u wat ik mooi zou vinden dat Alonso, Hamilton en v.v. Perez voorbij gaat in het klassement hihi..
The_Leg
Gelijk na Mexico. ‘Blijf jij maar hier’ serieus: vanwege drankjes verkoop blijft ie zijn contract uitzitten.
Dit bericht is aangepast op:
peter dirkx
Als je na 12 jaar nog steeds geen wereld kampioen bent met een van de snelste auto`s in het veld, dan wordt het tijd voor pensioen.
a-e#50318
Max krijgt de helm van Perez en nummer 11 op z'n wagen ipv de 1 wie weet trappen ze erin bij de FIA en kan max zo wat punten scoren voor. Perez dat hij de 2e plek kado krijgt
Fedal
Ik had hem allang de laan uit gestuurd maar Horner wil dat niet. En waarom zou je hem ook dit jaar nog wegsturen? Ze hebben de kampioen rijders in hun team en ze zijn kampioen constructeurs. Al ontslaan ze hem nu...die tweede plaats kunnen ze ook dan kwijtraken. Volgens mij weten ze gewoon niet wie hem moet vervangen, aangezien ze Norris niet kunnen overnemen van mclaren. Tsunoda is geen verbetering van Perez. Die verliest nog steeds te snel zijn verstand. Ik zou zeggen, Daniel, maar ben bang dat ik de enige ben, haha.