De verwachtingen waren hooggespannen rond de komst van Lewis Hamilton bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen wil maar wat graag zijn achtste wereldtitel veroveren bij de Scuderia, maar tot op heden moet hij het zelfs nog zonder podiumplaats doen. Zijn beste resultaat in een Grand Prix? P4, in Imola, Oostenrijk en Groot-Brittannië.
Het leek wat beter te gaan naarmate de zomerstop naderde, maar na een puntloze sprintrace in België, P7 tijdens de Grand Prix op Spa-Francorchamps én de race in Hongarije die zonder punten eindigde voor de Ferrari-coureur, ging hij toch met een niet al te best gevoel de zomerstop in. En dan werkt hij ook nog in een omgeving waarin teamgenoot Charles Leclerc al veel langer actief is, terwijl het voor Hamilton relatief nieuw is.
Tijdens het Sky Italia-programma Race Anatomy geeft voormalig engineer van Ferrari, Francesco Cigarini, inzicht in hoe de set-ups van Leclerc in het verleden al teamgenoten hebben beïnvloed. "Het is bekend dat Leclerc, zelfs toen (Sebastian) Vettel er nog was, de voorkeur geeft aan een zeer scherpe voorkant van de auto. Dit betekent dat hij de achterkant erg 'los' laat, waardoor hij deze met veel gevoel moet controleren."
"Toen Vettel die set-ups wilde kopiëren om dezelfde prestaties te behalen, spinde hij en zag hij eruit als een dwaas. Ik denk dat Hamilton hetzelfde overkomt", zo geeft hij een waarschuwing af. "Het zou me niet verbazen als ze me vertellen dat Hamilton in gesprek is en een pittig telefoongesprek heeft met Vettel, op zoek naar een gesprek om eruit te komen", zo sluit Cigarini af.
Ook interessant:
De Formule 1-coureurs en teams genieten momenteel volop van de zomerstop, zo ook Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen zit daarbij in een unieke positie voor de stoelendans in de koningsklasse van de autosport. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat, en nog veel meer, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!