Niet alleen mannen maken naam in de Formule 1. Er zijn genoeg dames die met kop en schouders boven hun mannelijke collega's uitsteken. In deze rubriek bespreken we elke editie één vrouw die zichzelf in de overwegend mannelijke Formule 1-wereld staande weet te houden. In deze eerste editie zoomen we in op Hannah Schmitz, de dame die een grote invloed heeft op de prestaties van Max Verstappen.
Hannah Schmitz
De Formule 1-fans maakten voor het eerst echt kennis met Hannah Schmitz na afloop van de Grand Prix van Brazilië, die door Max Verstappen winnend werd afgesloten. Zoals altijd mocht er ook in Brazilië een medewerker van het winnende team naar het podium om de constructeursbokaal in ontvangst te nemen. In Sao Paulo verscheen er namens Red Bull een dame naast Verstappen op het podium: Hannah Schmitz. Als er iemand van het Red Bull-team was die het na afloop van de Braziliaanse Grand Prix verdiende om de constructeursbokaal te ontvangen, dan was dat namelijk wel Schmitz. De overwinning van Red Bull op Interlagos was namelijk aan meer te danken dan alleen de rechtervoet van Verstappen. Het was een teamprestatie. Tijdens de race werden er namelijk enkele vreselijk lastige tactische beslissingen gemaakt aan de pitmuur van het Oostenrijkse team. Zo besloot Red Bull om haar stercoureur tijdens de eerste safetycar naar binnen te halen voor een verse set banden, waardoor het de leiding aan Mercedes-coureur Lewis Hamilton gaf en gedwongen werd om de Brit nogmaals in te halen. Een dappere beslissing, die uiteindelijk de enige juiste bleek. De eindverantwoordelijke van die moedige beslissing? Dat was Schmitz. Niet voor niks stuurde Red Bull-teambaas Christian Horner haar het podium op, als dank voor haar dappere call. Daar mocht ze voor het oog van miljoenen Formule 1-fans wereldwijd genieten van de welverdiende champagne. Tekst gaat verder onder de foto
Een razend slimme dame
Een kijkje op het LinkedIn-profiel van Schmitz doet verraden dat ze een bezig en vooral ook slim bijtje is. Ze studeerde in Engeland aan de gerenommeerde University of Cambridge, waar ze in 2009 haar Master's Degree haalde in Mechanical Engineering. Gedurende haar studentenleven hing ze niet alleen maar in de kroeg rond. Nee, ze leidde het Solar Team van Cambrigde University dat met haar zonneauto meedeed aan de World Solar Challenge in Australië. Ze won de Shell European Language Project Prize voor de manier waarop ze een zonne-energie project in Chili had opgezet en tot slot was ze ook nog lid van het plaatselijke waterpoloteam. Na het afronden van haar studie kwam ze al snel aanwaaien bij de Red Bull-fabriek in Milton Keynes, waar ze eind 2009 aan de slag ging als Modelling en Simulator Engineer. In die rol deed ze anderhalf jaar lang onderzoek en ontwikkelde ze nieuwe computermodellen en simulatietechnieken, alvorens ze promotie maakte en in haar huidige rol als Senior Strategy Engineer terecht kwam. Haar functie omschrijft ze op haar LinkedIn-pagina als volgt: Gedurende Formule 1-races analyseer ik onder hoge druk de racestrategie van ons en die van de concurrentie. Verder ontwikkel ik nieuwe software, tools en algoritmes waarmee we het strategische proces kunnen verbeteren en voer ik nog veel meer statistisch en analytisch werk uit aan de hand van grote hoeveelheden data, om zo betere voorspellingen te kunnen doen tijdens de races. Kortom, een enorm slimme vrouw, die haar plekje aan de pitmuur van Red Bull Racing dubbel en dwars heeft verdiend. Bovendien is ze het levende voorbeeld dat je als vrouw ook een plekje in de Formule 1-wereld kan afdwingen. Ga zo door, Hannah, ga zo door. Hieronder is een filmpje terug te vinden, waarop ze het een en ander uitlegt over haar takenpakket.
dU0YeWJxr3Q
Meest gelezen