Al met al verliep de Grand Prix van Las Vegas goed, ondanks het feit dat er een paar kreukels gladgestreken moeten worden. Voor een gloednieuw circuit is dat echter niet ongewoon. Zo legde Toto Wolff nog geen uur na de incidenten met de putdeksels, waardoor de eerste vrije training werd gestaakt, hartstochtelijk uit dat putdekselincidenten op stratencircuits niets nieuws zijn.
Het was een behoorlijke tegenslag dat de Formule 1, na honderden miljoenen van haar eigen geld in de race te hebben gepompt, meteen achterbleef met een smetje op het weekend. Gelukkig werd het een spannende Grand Prix met vijf wisselingen van de leiding en 82 inhaalacties op de baan.
Met een paar kleine aanpassingen aan het circuit lijkt de F1 dus een stratencircuit te hebben gevonden waar het mee uit de voeten kan. En dan te bedenken dat Vegas overspoeld wordt door commerciële deals, dus wat is dan nog het nut van Monaco?
Anderen bekeken ook:
Monaco blijft met vraagtekens achter
Het cliché dat Monaco "de parel" van de Formule 1 is, is even schokkend als fout. Jaren geleden wilden alle directeuren en bekende personen gezien worden, en misschien nog relevanter worden in the place to be: Monte Carlo. Monaco blijft nu toch echt met vraagtekens achter.
Monaco heeft een van de meest iconische achtergronden voor sportevenementen ter wereld, in de haven. Iedereen met ook maar een beetje interesse in sport heeft wel eens gehoord van de Grand Prix van Monaco. Maar dat juweeltje begint er een beetje tweedehands uit te zien. F1-auto's zijn Monaco jaren geleden 'ontgroeid' en het racespektakel bestaat tegenwoordig niet meer. Dat wil niet zeggen dat het hele evenement een flop is, want de kwalificatie is meestal een van de hoogtepunten van het seizoen, denk bijvoorbeeld aan Q3 van dit jaar, maar moet de meeste actie van een Grand Prix-weekend in de kwalificatie zitten?
Misschien niet. Maar sommige privileges die Monaco kreeg onder Bernie Ecclestone zijn weggevaagd toen het circuit in het moderne tijdperk werd meegesleept. De donderdagtrainingen zijn afgeschaft en de vrijdagtrainingen en FOM-controle zijn ervoor in de plaats gekomen. Het feit dat het de Grand Prix van Monaco is, is geen reden genoeg om een plaats op de kalender te rechtvaardigen, zeker niet als er genoeg andere landen bereid zijn hun portemonnee te trekken om de F1 naar de stad te lokken.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Er zijn nog een paar ruwe kantjes die Vegas moet wegwerken, zoals de planning, waarbij de race in feite een Japanse Grand Prix in het westen van de Verenigde Staten is. Van alle nieuwe races die vanaf 2017 aan de kalender zijn toegevoegd, voelt Las Vegas het meest ‘Liberty Media’. Een race door het centrum van een van de beroemdste en meest iconische steden ter wereld, 's nachts, is onontkoombaar en het is iets wat je je kunt voorstellen bij de Formule 1.
Racen in Monaco zou tegenwoordig als nieuw idee de kamer uit worden gelachen, maar een race in Vegas op de Strip? Dat is iets wat haalbaar en logisch lijkt. Een F1-kalender zonder de Grand Prix van Monaco (2020 en COVID uitgezonderd) voelt wel ondenkbaar. Het is onderdeel van het DNA van racen, en het schrappen ervan zou heiligschennis lijken gezien de geschiedenis met Ayrton Senna, Damon Hill, Michael Schumacher en alle andere grootheden.
Maar het voelt als een relikwie uit het verleden en als Las Vegas het goed doet, voelt het als het hedendaagse Monaco. Dat is iets waar het vorstendom grip op moet krijgen.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!