Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 57
2 NOR +4.630
3 RUS +37.644
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1 2023

Hevige strijd om miljoenen brandt los tussen Ferrari en Mercedes

Waar Red Bull onlangs het constructeurskampioenschap binnensleepte, is de strijd om plaats twee alles behalve beslist. Het gat tussen Mercedes en Ferrari is slechts twintig punten. Volgens Mercedes-kopstuk Andrew Shovlin is het één groot vraagstuk of zijn team óf de Scuderia runner-up wordt in het kampioenschap.

Ferrari Mercedes 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De laatste races is het stuivertje wisselen met betrekking tot racepace tussen Mercedes en Ferrari. In Zandvoort leek Mercedes de betere auto te hebben, in Monza kwam Ferrari enorm sterk voor de dag en in Singapore zagen de rondetijden van Mercedes - ondanks een (strategische) overwinning van Carlos Sainz - er erg goed uit.

In Suzuka waren de rollen wederom omgekeerd: Ferrari's SF-23 ging simpelweg wat beter dan de W14. De Italiaanse renstal heeft het gat naar Mercedes inmiddels flink verkleind en lijkt alles op alles te zetten om plaats twee in het constructeurskampioenschap te bemachtigen. En dat levert ze flink wat extra poen op.

Andrew Shovlin, technisch directeur bij Mercedes, voelt de hete adem van Ferrari in zijn nek, zo laat hij blijken tegenover onder meer RacingNews365.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

'Het wordt krap'

"Ferrari heeft een update meegebracht. Daarnaast is het voor ons niet duidelijk waarom we niet goed presteerden in Japan. Er zijn dus te veel variabelen om precies te bepalen waar we staan. Het gat was niet groot in Suzuka. We kijken naar de dingen die we de resterende races beter kunnen doen, om zo beter te presteren."

Shovlin is realistisch, maar goedgemutst: "Het wordt krap, maar ik heb liever twintig punten voorsprong dan twintig punten achterstand."

Niet alleen binnen het constructeurskampioenschap, maar ook op rijdersgebied is het nog spannend bij de coureurs van zowel Mercedes als Ferrari. De gaten tussen de coureurs zijn relatief klein. Lewis Hamilton staat momenteel derde in het kampioenschap met 190 punten en staat daarmee veertig punten los van Carlos Sainz (plaats vijf, 150 punten).

Dat gat wordt opgevuld door Fernando Alonso - de Spanjaard is vierde in de pikorde met 174 punten, maar presteert de laatste tijd wat minder nu Aston Martin is afgezakt. Charles Leclerc staat zesde met 135 punten. George Russell bevindt zich op de achtste stek met 115 punten, evenveel als Lando Norris. Norris staat echter op plaats zeven omdat hij meer podiumplaatsen scoorde tot dusver dan zijn Britse conculega. Alhoewel er vanuit de F1 geen prijzengeld komt voor de coureurs, zullen er wel bonussen vanuit de teams aan een bepaalde plek in het kampioenschap zijn verbonden. Daarom zullen ook de coureurs zo hoog mogelijk willen eindigen.

Bekijk hieronder de volledige stand van het 2023 Formule 1 wereldkampioenschap.

Formule 1 stand 2023

Pos. Coureur Team Punten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing 575
2
Sergio Perez
Red Bull Racing 285
3
Lewis Hamilton
Mercedes AMG F1 234
4
Fernando Alonso
Aston Martin F1 Team 206
5
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari 206
6
Lando Norris
McLaren Racing 205
7
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari 200
8
George Russell
Mercedes AMG F1 175
9
Oscar Piastri
McLaren Racing 97
10
Lance Stroll
Aston Martin F1 Team 74
11
Pierre Gasly
Alpine F1 62
12
Esteban Ocon
Alpine F1 58
13
Alexander Albon
Williams Racing 27
14
Yuki Tsunoda
Scuderia AlphaTauri 17
15
Valtteri Bottas
Alfa Romeo Racing 10
16
Nico Hulkenberg
Haas F1 9
17
Daniel Ricciardo
Scuderia AlphaTauri 6
18
Zhou Guanyu
Alfa Romeo Racing 6
19
Kevin Magnussen
Haas F1 3
20
Liam Lawson
Scuderia AlphaTauri 2
21
Logan Sargeant
Williams Racing 1
22
Nyck de Vries
Scuderia AlphaTauri 0
Pos. Team Coureurs Punten
1
Red Bull
Verstappen & Pérez 860
2
Mercedes
Hamilton & Russell 409
3
Ferrari
Sainz & Leclerc 406
4
McLaren
Norris & Piastri 302
5
Aston Martin
Alonso & Stroll 280
6
Alpine
Gasly & Ocon 120
7
Williams
Albon & Sargeant 28
8
AlphaTauri
Ricciardo & Tsunoda 25
9
Alfa Romeo
Bottas & Zhou 16
10
Haas
Magnussen & Hulkenberg 12

Formule 1 GP Japan 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_sp.png

    Auto's_doen_vroem_vroem,

    De strijd gaat ook over wie er dit jaar nog miljoenen in wilt steken voor positie behoud of winst. Wat in het voordeel speelt van de andere teams. Gaam mercedes en ferrari nu door met investeren in dit jaar, gaat dat ten koste van volgend seizoen. Want red bull besteed dat geld aan volgend jaar en dat geldt ook voor de teams die achter liggen die niet meer investeren in dit jaar. Benieuwd welk miljoenen belang belangrijker is. Die van dit jaar of die van de lange termijn.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_yt.png

      Formula1fan

      Zo denk ik er ook over. En hoe belangrijk gaat die extra windtunnel tijd worden als je 3e wordt ipv 2e?

x
Breaking Zware crash eist twee levens in British Superbike, één coureur in kritieke toestand