De Formule 1-kalender komt er in 2023 waarschijnlijk anders uit te zien door de plannen van de koningsklasse om de CO2-uitstoot te verminderen en de vervoerskosten te drukken. De Grand Prix van Canada is een voorbeeld van wat voorkomen moet worden: de F1-teams reizen in een double header vanuit Europa naar Canada en weer terug. Een trip van ruim 9000 kilometer.
Het heen en weer reizen tussen Europa en Canada betekenen hoge vervoerskosten voor de teams. Ook staat het haaks op de verduurzaming van de koningsklasse. Hoe wil de Formule 1 dit voorkomen en hoe kan de nieuwe kalender van 2023 er uit komen te zien?
Formule 1 wil stoppen met lange vluchten voor één race
Het opdelen van de Formule 1-kalender in regio's heeft als belangrijkste doel het voorkomen van lange vluchten naar slechts één race, zoals de Grand Prix van Canada, die plaatsvindt na de GP van Azerbeidzjan en voor de GP van Groot-Brittannië. De race in Canada wordt volgend jaar naar verluidt samengevoegd met de races in Miami en Austin. RacingNews365 heeft vernomen dat de Grand Prix van de Verenigde Staten verplaatst zal worden naar mei (dit jaar is het nog in oktober) terwijl de nieuwe race in Las Vegas in oktober terecht komt en gebundeld wordt met de races in Mexico en Brazilië.
Dit jaar stond de Grand Prix van Emilia-Romagna buiten het 'Europese deel' van de F1-kalender. Als deze race later was gehouden, dan waren er flink wat kilometers reizen bespaard. De teams vlogen namelijk van het Midden-Oosten naar Australië om vervolgens óver het Midden-Oosten naar Europa te vliegen. Daarna vlogen ze weer door naar Miami.
Dit probleem aanpakken heeft grote invloed op het verduurzamen van de sport. De Formule 1 wil in 2030 CO2-neutraal zijn, dus nodig is het zeker. In 2019 publiceerde de F1 een onderzoek, waarin naar voren kwam dat 45% van de CO2-uitstoot voortkomt uit het vrachtvervoer ter land, ter zee en in de lucht. Hier komt nog eens 27% bovenop voor het vervoer van al het personeel. Slechts 0.7% van de uitstoot komt van de racewagens zelf.
Indelen van F1-races in groepen logisch
De uitstoot kan verminderd worden door de races samen te groepen in bepaalde regio's. Het Formule 1-seizoen kan beginnen in het Midden-Oosten, om vervolgens een stop te maken in Australië en door te vliegen naar de drie races in Noord-Amerika.
Hierna keert het Formule 1-circus weer terug naar Europa, waar tien races gehouden kunnen worden zonder erg lang te hoeven reizen. Daarna volgen drie races in Azië, nog drie op de Amerikaanse continenten en een seizoensafsluitende double header weer terug in het Midden-Oosten.
"Als je naar de kalender kijkt, denk ik dat het logisch is om ze in groepen samen te voegen", legde Red Bull-teambaas Christian Horner uit aan onder andere RacingNews365. "Of het nou een paar Amerikaanse, Aziatische of Europese races zijn, sommige races op de kalender van dit jaar, als je naar de geografie kijkt... Van Azerbeidzjan naar Montreal en voor een weekend afreizen naar Australië... Duurder dan dit kan het bijna niet worden!"
Meer races dan ooit in 2023?
Ondanks alle zorgen over de kosten en de uitstoot van de Formule 1, kan het zomaar zijn dat de kalender in 2023 een nieuw record vormt qua aantal races. Op dit moment zijn er al contracten voor 22 races in het volgende seizoen, terwijl er nog gepraat wordt over de toekomst van Mexico, België, Monaco en Frankrijk.
Het is mogelijk dat Monaco en Frankrijk de komende jaren een plaats gaan delen op de kalender, net zoals de Hockenheim- en de Nürburgring dat ooit deden met de Duitse Grand Prix. Een nieuwe deal lijkt eraan te komen voor de GP van België, terwijl de toekomst van de F1 in Mexico, ook met Sergio Perez als Grand Prix-winnaar, onzeker is. De F1 heeft laten weten dat er bijna dertig aanvragen liggen voor het hosten van een Grand Prix.
Teambazen Formule 1 staan achter het plan
De teambazen in de Formule 1 staan achter de plannen om de kalender op te delen in verschillende regio's, al zijn er nog wat valkuilen. Een aantal locaties kunnen hun favoriete plek op de kalender kwijtraken en ook moeder natuur kan een grote rol gaan spelen bij de races.
Haas-teambaas Guenther Steiner liet net als Horner weten wat hij van het regio-idee vond: "Ik denk dat het voor de duurzaamheid fantastisch is en als we dat bereiken, dan gebeuren er veel meer positieve dingen. Er is niets negatiefs aan. Het is alleen lastig om het te halen."
Het verplaatsen van de GP van Canada wordt volgens Steiner bijvoorbeeld al snel lastig. "Daar moet je opletten met het koude weer, dus je kan er niet te vroeg racen. Het is echter goed dat zij (de F1, red.) eraan werken. Hopelijk kunnen we hier in de toekomst wat stappen in maken."
Hoe een nieuwe kalender kan zorgen voor rust in de paddock
De plannen om de Formule 1-kalender te regionaliseren kan een ander potentieel probleem ook verhelpen. Er heerst veel angst binnen de paddock dat er een team een race moet missen door een vertraagde vracht, of dat nou via de zee of via de lucht is. Een nieuwe kalender kan het reizen tussen de races makkelijker maken.
Haas zag hierbij al hoe het fout kon gaan tijdens de wintertests. De Amerikaanse renstal moest een hele testdag missen, omdat ze nog moesten wachten op hun vracht. Het groeperen van races vermindert het aantal lange vluchten en verkleint de afstand tussen de circuits, zodat dit probleem minder snel voorkomt.
Hoe de nieuwe F1-kalender er uit kan komen te zien
Ronde | Grand Prix | Regio | Contract tot en met |
---|---|---|---|
1 | Bahrein | Midden-Oosten | 2036 |
2 | Saoedi-Arabië | Midden-Oosten | 2025 |
3 | Australië | Australazië | 2025 |
4 | VS (Miami) | Amerika | Joint venture - 2031 |
5 | VS (Austin) | Amerika | 2026 |
6 | Canada | Amerika | 2029 |
7 | Italië (Emilia-Romagna) | Europa | 2025 |
8 | Spanje | Europa | 2026 |
9 | Monaco (mogelijk afwisselend met Frankrijk) | Europa | 2022 (onderhandeling gaande) |
10 | Bakoe | Europa | 2024 |
11 | Oostenrijk | Europa | 2022 (mogelijk nieuwe deal) |
12 | Groot-Brittannië | Europa | 2024 |
13 | Hongarije | Europa | 2027 |
14 | België | Europa | 2022 (mogelijk nieuwe deal) |
15 | Nederland | Europa | 2023 |
16 | Italië (Monza) | Europa | 2024 |
17 | Singapore | Azië | 2028 |
18 | Japan | Azië | 2024 |
19 | China | Azië | 2025 |
20 | Mexico | Amerika | 2022 |
21 | Brazilië | Amerika | 2025 |
22 | VS (Las Vegas) | Amerika | Samenwerking F1 |
23 | Qatar | Midden-Oosten | 2032 |
24 | Abu Dhabi | Midden-Oosten | 2030 |
Ook interessant:
Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari
Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!