Met de nieuwe reglementen van 2026 kijken alle teams tegen een waslijst van vraagtekens aan, maar voor Red Bull is de situatie nog net iets onduidelijker. De Oostenrijkse renstal is namelijk voor het eerst bezig met het bouwen van een eigen motor, in samenwerking met Ford en dat lijkt toch een hele uitdaging te zijn. Het speelt ook een grote rol in de geruchten omtrent Max Verstappen, want de onduidelijkheid wordt toch gezien als één van de redenen voor de Nederlander om een overstap naar Mercedes te overwegen.
Het doet Red Bull-teambaas Christian Horner een beetje denken aan het vertrek van Sebastian Vettel, zo stelt de Brit tijdens de persconferentie in Groot-Brittannië. "Nou ja, Sebastian ging weg toen er ook een significante verandering in de reglementen aan zat te komen. 2014, en de motor die daarbij hoorde, maakte de boel voor ons allemaal lastig. Hij kreeg een droomaanbod van Ferrari en besloot toen dat dat zijn pad voor de toekomst was. Ik kan me ook nog herinneren dat Dietrich Mateschitz toen tegen me zei dat we de beste coureur niet nodig hebben als we niet de beste auto hebben..."
Toch kan de Brit zich wel voorstellen dat alle vraagtekens een rol spelen. "In die fase ging het vooral om het opbouwen van een team. Alles gaat in cycli, deze hele sport wordt opgedeeld. Wij hebben twee fantastische en succesvolle cycli gehad in de Formule 1, en we willen nu vooral bouwen aan de volgende. We willen dat natuurlijk graag doen met Max, maar we begrijpen dat er gewoon veel druk bij komt kijken in aanloop naar volgend jaar. Wij komen er dan bij als nieuwe motorleverancier en de uitdaging die daarbij komt kijken is echt enorm."
Dat neemt echter niet weg dat Horner de uitdaging met het volste vertrouwen tegemoet gaat, al wil hij niet té vroeg juichen. "Maar we hebben een groep met ontzettend kundige mensen en we investeren ontzettend veel. Er heerst een goede cultuur binnen het team, dus wie weet? Maar om nu al te verwachten dat we volgend jaar voor Mercedes staan... Het zou echt gênant zijn voor Mercedes als dat wel zo is, en eigenlijk ook voor iedere andere fabrikant. Maar ik denk wel dat we ons meteen in een competitieve positie zullen bevinden, misschien zelfs op dezelfde plek als waar we nu staan in vergelijking met andere motorfabrikanten."
"Er is nog veel om voor te strijden, maar het is vooral prettig dat we nu alles onder één dak hebben. Engineers voor het chassis die naast motor engineers zitten... Dat mogen we niet onderschatten, als we het hebben over het hele plaatje. Als je de mogelijkheid hebt om die groepen met elkaar te laten praten en communiceren, face to face onder het genot van een kop koffie en binnen hetzelfde gebouw... Dat is ontzettend waardevol en dat zal ook zijn vruchten afwerpen. Misschien nog niet in 2026, 2027 of 2028, maar op de lange termijn is dit voor Red Bull ongetwijfeld de juiste zet."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!