Ook in China kreeg Liam Lawson de smaak nog niet echt te pakken, want de Nieuw-Zeelander moest na een start vanuit de pitstraat genoegen nemen met een P15. Hij wist hier en daar nog wel wat posities te winnen, maar echt van harte ging het niet en zo kwam hij uiteindelijk als coureur in de achterhoede over de eindstreep. Dat was echter niet het resultaat waar Red Bull op rekende, al begrijpt teambaas Christian Horner wel dat Lawson met moeilijkheden kampt.
"Liam is een geweldige racer, hij racet altijd met zijn ellebogen naar buiten", zo begint Horner zijn verhaal tegenover Sky Sports F1. "Hij racet hard, maar heeft het op dit moment gewoon moeilijk met het opzoeken van de limieten van deze auto. Het is voor hem lastig om het maximale eruit te halen. Als team en als groep zijn we natuurlijk op zoek naar manieren om hem daarin het beste te ondersteunen, dus zal hij er bij de nabespreking sowieso bij zijn om alle informatie met de engineers te bespreken."
Maar als Horner gevraagd wordt of het nog een idee is om wat ultieme performance op te offeren om de auto makkelijker te maken voor Lawson, reageert de teambaas resoluut. "Je mikt altijd op die ultieme performance, en snelle auto's zijn nooit makkelijk om te besturen. We weten dat er nog performance in de auto zit die we eruit moeten halen, maar daar hebben we beide coureurs voor nodig als we nog kans willen maken op de constructeurstitel. En op zijn minst ook voor het rijderskampioenschap, want daarvoor heb je ook een tweede auto nodig. We kunnen dit niet op één been."
De Brit kan dan ook niet ontkennen dat er druk ligt op de schouders van Lawson. "Als team willen we er gewoon voor zorgen dat we het maximale uit onze coureurs halen en dat we de auto's zo ver mogelijk vooraan op de grid kunnen krijgen. Maar de Formule 1 is een sport waarin de druk heel hoog ligt, nietwaar? Je krijgt altijd te maken met tijdsdruk, dat weet Liam ook. Maar hopelijk reageert hij daar ook op en dan zien we wel waar we uitkomen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
MdGL
Ipv die druk zo immens op te voeren, kunnen ze beter die gast klaarstomen voor de toekomst. Dit jaar als een leerjaar beschouwen zodat hij volgend jaar beter in zijn vel zit.
Sjees
Als ze hem een leerjaar willen geven hadden ze hem beter bij Racing Bulls kunnen onderbrengen.. eindstand in het constructeurskampioenschappen gaat om tientallen miljoenen. een leerjaar is wat mij betreft niet echt een optie in dat opzicht. Zonde, want ik dacht persoonlijk dat Lawson een goede keuze was.
Sjees
@Vtec, kan niet op mezelf of jour reageren, dus even zo: Lawson heeft nog weinig volledige races gereden in de F1. dus niet perse over de RB21, maar wel over het afstellen, verschillende scenario's etc. van een F1 auto. Dan, je andere zin: Ik vind dat ze hem minimaal 8-10 races moeten geven aangezien ze zelf de keus hebben gemaakt om hem in het diepe te gooien. Ik verwacht niet dat Yuki het beter gaat doen over een volledig seizoen. Voornamelijk door zijn temparament. Als het niet wil, wordt hij boos op zichzelf. En dat gaat ten nadele werken.
GsH
Die luxe hebben ze niet. Je moet er direct staan, om aanvullende data te genereren, zodat de fabriek de auto kan verbeteren. Het is geen liefdadigheids of opleidingstraject, komop. Maar daarom snap ik die keuze ook niet. Ze gaan voor een kampioenschap. In een auto met ontzettende uitdagingen. Die last plaats je toch niet op een rookie? Ik bedoel, wtf. Als Lawson verzuipt, dan is dat primair de schuld van degene die hem aanstelt.
Hotsieflotsie
Een rijderswissel zal dit probleem niet oplossen vrees ik. Ze zullen toch echt naar het ontwerp van de auto moeten kijken. De prestaties van Max afgelopen jaar hebben de zwakte verbloemd, maar Max geeft al een tijdje aan dat de auto niet goed is.
Dit bericht is aangepast op:
MJ1984
Dus wat je eigenlijk zegt is dat de rijders wissel Perez/Lawson niet veel heeft veranderd. En dat ze dus beter Perez in de auto hadden kunnen laten? Voordeel had dan wel geweest dat Lawson nu een jaar bij VCARB had kunnen rijpen.
Martin Mortel
Was niet eens een heel gek scenario geweest denk ik.
Sjon Noordt
Ik heb geen idee, hoe dat berekend wordt, in het budget. Van de afkoopsom voor Perez, hadden ze misschien een nieuwe auto kunnen ontwikkelen.
MJ1984
@Vtec Lawson heeft in Australië ook zijn eerste schade bonnetje al ingeleverd
Martin Mortel
Akkoord, China was niet best met een P20 in Q1, maar men moet eens ophouden om die 2e rijder met Max te verglijken. Die jongen heeft vorig jaar als vervanger van Ricciardo goede dingen laten zien en ze hebben bij RBR gewikt gewogen, weer gewikt en toen pas hem in die RB21 gezet en niet Tsunoda. Er gaan geruchten dat hij nu al vervangen zou gaan worden, maar daarmeee maken die gasten van RBR zich toch totaal belachelijk? Horner vertikte het om hem de auto te garanderen in Japan. Absoluut een brevet van onvermogen vind ik. Die RB21 is nog steeds een gedrocht. Kijk daar eerst maar naar eens i.p.v. telkens maar weer rijders aan te stellen om vervolgens te eisen dat ze met die kar om kunnen gaan., het liefst net zo goed als een 4x WK die in mijn ogen veruit de beste op de grid is momenteel.
Dit bericht is aangepast op:
Rhys
Deze mening kan ik mij totaal in vinden 👍
Ep
Yep. Max zegt ook dat Lawson gewoon sneller zal zijn in de RB omdat die makkelijker te besturen is. Zou wat zijn als Liam gewisseld wordt met Yuki en dan gewoon net achter Max staat… En Yuki ergens achteraan…
Pietersen
Ze vergelijken hem niet met Max, maar als je laatste staat in een auto waar je teamgenoot 2de mee in het WDC staat presteer je gewoon ver onder wat er van je verwacht mag worden Als dan beide rijders in het B team beter presteren heb je als rijder een probleem. Persoonlijk zou ik wachten tot na Suzuka, als Lawson ook op een baan die hij op zijn duimpje kent niet in de top 10 kan kwalificeren is het wat mij betreft duidelijk. Maar ik had hem sowieso eerst een vol jaar bij Racing Bulls laten rijpen. PS, met een gedrocht sta je geen tweede in het WDC Martin, maar op intelligente opmerkingen heb ik je nooit kunnen betrappen, wel op populistische onzin.
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Je mag je mening hebben, geen probleem 😉 Yuki kent die baan ook op zijn duimpje. Laat hem maar Kwalificeren in de RB21 in Japan. als Yuki op een baan die hij op zijn duimpje kent niet in de top 10 kan kwalificeren is het wat mij betreft ook duidelijk. En ook als hij dat wel kan dan is het duidelijk.
Dit bericht is aangepast op:
GsH
Ik denk dat de signalen er vorig jaar al waren, toen Max duidelijk aangaf - net als nu - dat het niet zozeer aan Checo lag dat hij (weer) uit Q3 lag, maar dat de auto gewoon verdomd moeilijk controleerbaar was. Nu zegt hij precies hetzelfde. Dat werd misschien uitgelegd als het opnemen voor een team maat, maar Max is daar vrij terughoudend en reëel in. Hij bakt geen zoete broodjes. Niet bij tegenstanders, niet bij ploeggenoten. En als Checo er al moeite mee had, dan moet je vooral voor een rookie gaan... Wil je per se een tweede rijder hebben voor de data en het splitsen van rivalen, dan had Sainz gewoon logisch geweest. Of Albon, die wat sneller een 2e viool zou accepteren en graag een sportieve revanche zou hebben gekregen. Tja. Tsunoda straks zoveelste slachtoffer? Die is de Racing Bull gewend, waarin Lawson ook goed uit de voeten kwam. Ik zie ze nog proberen schade te beperken met Tsunoda, waarbij Lawson zijn vertrouwen hervindt in de Racing Bull, Tsunoda met regelmaat Q3 gaat missen, maar beter zal presteren in de races, om dan volgend jaar een reset te doen. Gewoon slecht beleid.
Droogdrin
Mooi moment om Kyle Larson een kans te geven
Scoot
Het maakt niet uit welke rijder je er in zet, dat hok is alleen door Max te besturen. Dat ligt niet aan Lawson, Perez, Gasly, Albon, en Ricciardo. Allemaal prima rijders maar met de RB valt niet te sturen.
Dit bericht is aangepast op:
Plantenbak
Lawson heeft 2 races in de Red Bull gereden en wordt (mogelijk) al teruggezet. En van die twee races was er 1 in "normale" omstandigheden en op beide banen is hij nog nooit eerder geweest. Vorig jaar werd Checo race na race de hand boven het hoofd gehouden, nu met een jonge gast krijgt twee races? niet helemaal eerlijk lijkt mij. In die lijn doorgaan zou Yuki alleen in Japan de kans krijgen en direct naast Max moeten starten en finishen anders zou hij ook gelijk eruit worden gezet (Yuki rijd tenslotte al heel wat jaren mee)
MdGL
Perez had natuurlijk dikke sponsors.
Hamil_Ton
Het lijkt me duidelijk een geval om te wisselen echter hebben zowel Christian Horner als Helmut Marco natuurlijk wel veel boter op hun hoofd want Waarom kies je iemand met nauwelijks ervaring om naast Max in een moeilijke auto te rijden? Dat getuigt niet van super management.
Dit bericht is aangepast op:
JWZ
RB moet fout toegeven en de rijder wisselen. Dit gaat gwn nooit iets worden, Max heeft wederom niks aan deze rijder en het team ook niet. Ik zal hem alleen pas wegsturen als je daadwerkelijk de juiste coureur hebt voor de auto. Maw een coureur die graag met een losse achterkant rijdt.