Toen op 15 februari het laken van de Williams FW41 werd getrokken, was men het erover eens. Het was een gewaagd ontwerp, waarmee Williams weleens hoge ogen kon gooien. Enkele maanden later was er niemand meer te vinden die ook maar iets positiefs over het barrel kon zeggen. Coureurs Lance Stroll en Sergey Sirotkin waren het slachtoffer van een grove ontwerpfout van ontwerper Paddy Lowe en zijn team.
Lowe stond mede aan de basis van de succesvolle Mercedes-bolides van 2014 t/m 2016 en wilde enkele concepten van die auto's doorvoeren bij Williams, waaronder het koelingsconcept. Dit zorgde echter voor grote koelingsproblemen, waarvoor oplossingen werden gevonden in onder andere het openknippen van het bodywork met alle aerodynamische gevolgen van dien.
Hoogte- en dieptepunten
Het dieptepunt kwam in enkele Grands Prix waarin Williams zelfs langzamer was dan vorig jaar, waar andere teams anderhalve seconder sneller waren. De zoektocht naar Williams' hoogtepunten van 2018 is een korte. Ja, Lance Stroll ging net als in 2017 rap in Azerbeidzjan (foto hieronder), maar daar profiteerde het team optimaal van de Mercedes-power en enkele uitvalbeurten. Niet geheel ontoevallig scoorde Williams een dubbele puntenfinish op Monza, maar daar bleef het voor wat betreft de puntenoogst ook bij.
Eerlijk is eerlijk, met Lance Stroll en Sergey Sirotkin beschikte Williams ook bepaald niet over de coureurs met de juiste slagkracht om Williams uit het slop te trekken. Het is niet voor niets dat Robert Kubica regelmatig in de FW41 werd gezet. De Pool schuift volgend jaar door naar de functie van racecoureur. Gezien zijn handicap een prachtig verhaal dat zich laat lezen als een jongensboek, maar met zijn aanstelling gaan wel enkele vraagtekens gepaard. Hoe goed is hij werkelijk nog, en belangrijker nog, hoeveel hinder ondervindt hij van zijn geblesseerde arm?
Dat Robert Kubica gezien zijn ervaring een goede mentor kan zijn voor zijn nieuwe teamgenoot George Russell leidt geen twijfel. Op papier is dat rijdersduo al tien keer beter dan dat van het afgelopen seizoen. Als Williams tevens een goede vervanger weet te vinden voor de vertrekkende hoofdsponsor Martini en daarmee de geldzorgen enigszins het hoofd kan bieden, gloort er wellicht weer wat hoop aan de horizon. Paddy Lowe zal er in ieder geval alles aan gelegen zijn de zeperd van 2018 recht te zetten.
Conclusie
Williams is zonder meer de grootste tegenvaller van 2018. Vorig jaar, toen nog met Felipe Massa binnen de gelederen, wist het topteam van weleer nog beslag te leggen op de vijfde plaats in het WK. Dit jaar was het geen schim meer van zichzelf. Williams was met afstand het langzaamste team op de F1-grid. Eén voordeel: volgend jaar kan het alleen maar beter gaan.
Cijfers en statistieken van Williams in 2018
Cijfers | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Aantal WK-punten | 7 | 83 |
Beste resultaat | 8e | 3e |
Podiumplaatsen | 0 | 1 |
Aantal uitvalbeurten | 6 | 8 |
Positie WK-teams | 10e | 5e |
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel