Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kalff voorspelt strategisch steekspel tussen Red Bull en Ferrari in Australië

Met een ongekend aantal DRS-zones en twee topteams die strijden om de overwinning belooft de volgende race op de F1-kalender een interessante beproeving te worden. RacingNews365 blikt vooruit op de GP van Australië met F1-expert Allard Kalff.

De Grand Prix van Australië zal, na afwezigheid van maar liefsttwee jaar, terugkeren in een deels nieuw jasje. De lay-out van het Albert Park StreetCircuit is veranderd zodat er makkelijker ingehaald kan worden en er zijn maarliefst vier DRS-zones. Het belooft een nieuw, spannend hoofdstuk te worden metals hoofdrolspelers Ferrari en Red Bull. Watkunnen we verwachten van race nummer drie op de Formule 1-kalender? AllardKalff blikt tezamen met RacingNews365 vooruit op het spektakel in Melbourne. Deveranderingen gaan volgens de F1-expert van onder andere RTL GP vrijwel zekerhaar vruchten afwerpen. "We kunnen natuurlijk niet zeggen dat het eencircuit was waar enorm veel werd ingehaald. Er is zelfs al jaren geeninhaalactie meer geweest in de strijd om de eerste plaats. Als deze er waren, dan was het inhet middenveld." "Daarbijmoet wel gezegd worden: je hoeft niet veel inhaalacties te zien om een leukerace te hebben. Die twee dingen moet je altijd van elkaar scheiden. Toch ga iker wel vanuit dat het allemaal wat anders zal zijn in Australië", aldus Kalff, die als voorbeeld wijst naar de DRS-zones. "Wat je al zagin Saoedi-Arabië. Je hebt een DRS-zone, dan een bocht en dan wéér eenDRS-zone. Dat effect is niet normaal en dat gaat een enorm belangrijke rolspelen."

Waarom DRS in Australië een extra dimensie toevoegt

Het stratencircuit in Australië telt maar liefst vier DRS-zones,waarbij twee detectiepunten bepalen wie wanneer gebruik mag maken van hetsysteem. "Deze detectiepunten zijn natuurlijk erg belangrijk",benadrukt Kalff. Twee achtereenvolgende stukken met een opengeklaptevleugel kan namelijk een aanzienlijk voordeel geven. "Bij sommige circuitsweet je normaal gesproken: 'Als DRS hier een halve seconde voordeel geeften ik lig er zeven tienden voor, dan ben ik veilig. Dan gaan ze het niethalen.'" "Maarnu is het waarschijnlijk makkelijk om die zeven tienden dicht te rijden in die tweeDRS-zones. Je moet er dus juist voor zorgen dat je er helemaal buiten blijft.Dat is nog veel belangrijker dan eerst! Persoonlijk ben ik niet helemaalvoor het gebruik van DRS, want dat haalt een deel van het racen weg. Als jeechter zó veel zones hebt, dan wordt het een heel strategisch ding. Wanneer wilik? Wil ik voorop rijden tijdens de laatste ronde of rondes? Dat soortdingen ga je krijgen." Denieuwe DRS-situatie gecombineerd met een nieuwe lay-out van het circuit zorgtvoor een enorm spannend weekend, zo voorspelt de voormalig coureur. En nietalleen tijdens de kwalificatie en de race. "Je moet als team tijdens devrije trainingen al gaan nadenken hoe je bijvoorbeeld DRS gaat gebruiken.Daarnaast komt ook nog een andere belangrijke factor: de banden die zijnmeegenomen." Pirelli neemt namelijk - opvallend genoeg - de harde C2, medium C3 enzachte C5-band mee. Er wordt dus een compound overgeslagen. "Er zit een gat tussen, dus daar moet men natuurlijk goedover gaan nadenken. Hoe goed gaat die zachte band zijn? Wil men die welgebruiken? Wordt het een eenstopper of een tweestopper? Er gaat eenhele hoop beslist worden op vrijdag en zaterdag. Dit wordt heel strategischin Australië, daar hoop ik wel op!"

Deel drie van de 'titelstrijd' tussen Verstappen en Leclerc

In Bahrein en in Saoedi-Arabië werden de F1-fans al meermaalsgetrakteerd op een 'titelstrijd' (voor zover je het al een titelstrijd kannoemen) tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Gaan we dit wederom zien inAustralië, vragen we Kalff. "Dit is in ieder geval gewoon dé strijd! Die gaat op dit moment tussenLeclerc en Verstappen", aldus de Nederlander, die geenverandering verwacht. "Die strijd blijft zeker weten zoals het wasin Australië, maar of dat altijd zo blijft... Dat weet ik nog niet." "Leclercmoet nog laten zien dat hij een heel jaar zo kan blijven presteren. VanVerstappen weten we dat al en dat hij met de druk om kan gaan, dat weten weook. Maar Leclerc? Hij moet dat nog laten zien. Ik denk wel dat hijdat kan. Net zo mooi is de vraag: hoe lang gaan ze dit bij Ferrari volhouden?Het hele jaar? Als het dadelijk één keer een weekend tegenzit, moeten ze ook op hetzelfde niveau blijven presteren. En dat gaat een keer gebeuren..." "Hetis altijd makkelijk als de zaken goed gaan, maar de vraag is juist hoe het gaatals het een slecht weekend is. Precies daarom is het bijvoorbeeld heel knap hoeRed Bull heeft gereageerd na de eerste race. Die zijn niet in mineur, gewoongas erop en ze komen terug!" Red Bull zette een dubbele uitvalbeurtin Bahrein om naar een P1- en P4-finish in Djedda. "Dat zal Ferrari op een bepaald moment ook moeten gaan doen. In de autosport is het onmogelijkdat alles alleen maar goed gaat." Kalfftrekt de vergelijking met de voetbalwereld. "Ajax verliest ook wel eenseen keer van een kleiner team. Als je naar de statistieken kijkt, dan zou jeook zeggen: die winnen altijd. Dat gaat dus niet, want dat is ooksport!"

'Mercedes nog altijd degene met de meeste fouten'

Ferrari en Red Bull hebben volgens Kalff ook in Melbournede beste papieren voor de overwinning, al kan het door een klein (strategisch)foutje al snel anders lopen. Toch is de nummer drie van de grid degene die demeeste fouten maakt, aldus de F1-expert van RTL en Viaplay. "Dat isongetwijfeld Mercedes. Meer dan Red Bull en Ferrari, vind ik. Ferrarimoet het nog bewijzen onder hoge druk, maar dat is hetzelfde als bij Leclerc.Laat het maar over een heel jaar zien. Misschiengaat het over een heel jaar gezien juist wel heel goed. Van Max weten we al dathij het kan, Lewis Hamilton kan dat ook. Leclerc zal het nog moeten latenzien..."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden