Op woensdagochtend was het Mercedes dat als voorlaatste team haar nieuwe F1-auto aan de wereld toonde. De W15 ziet er opvallend uit, met interessante vormen en onderdelen. James Allison, vorig jaar teruggekeerd als technisch directeur, geeft tekst en uitleg bij zijn nieuwste strijdwapen.
"Het designproces is een lang proces van minstens een jaar. Een nieuwe auto kan je meer veranderen dan de oude auto tijdens een seizoen. Het voornaamste doel blijft echter elk jaar hetzelfde: de zwakke plekken van de vorige bolide identificeren en oplossen voor je nieuwe auto."
"Al vroeg in het jaar krijg je door wat de achilleshielen zijn van je auto, waarna je op zoek kan gaan naar een goede balans. De achilleshielen aanpakken, terwijl je de sterke punten van je auto probeert mee te nemen naar het volgende seizoen."
Lelijke bovenkant om de vloer aan het werk te zetten
Gevraagd naar de voornaamste probleemgebieden, wijst Allison meteen naar de achteras. "Daar lag de voornaamste focus op. Vorig jaar was de auto onvoorspelbaar aan de achterkant en de coureurs hebben daar vaak over geklaagd. Daar hebben we hard aan gewerkt, om ervoor te zorgen dat we een auto hebben die de coureurs gerust stelt."
"Daarnaast hebben we ook gepoogd om een minder draggy auto te bouwen en voor meer performance in de bochten te zorgen. Op andere vlakken zijn we ook aan de slag gegaan. Het DRS-effect en de pitstops, bijvoorbeeld. We waren goed in constante pitstoptijden klokken, maar die tijden waren wel enkele tienden van een seconde langzamer dan die van onze concurrenten. Hopelijk hebben we op dat vlak stappen gezet."
Achterin de bolide heeft Mercedes voor twee grote wijzigingen gekozen. Een duur en lastig project was de verpakking van de versnellingsbak en de bouw van een nieuw chassis. "Dat kost veel geld en daardoor moet je op andere vlakken concessies doen. Dit jaar hebben we dat gedaan, wat betekent dat we op andere vlakken het wiel niet opnieuw hebben proberen uit te vinden."
Allison benadrukt dat er onder de bolide ook veel tijd wordt gewonnen, maar dat dit niet zichtbaar is. "Het meeste van een F1-auto is niet zichtbaar. Dat is altijd al zo geweest, maar met deze generatie F1-bolides nog meer. Alles wat je bovenop ziet, zijn lelijke, inefficiënte conditioners die de vloer proberen te helpen om zijn goede werk te doen. Of een auto effectief is of niet ligt aan hoe goed de vloer aerodynamisch gezien de ruimte krijgt om zijn werk te doen."
Tevreden maar voorzichtig
Al met al is Allison positief gestemd. "Het is net Kerst. Het is spannend, je wilt de baan op en je wilt dat de tijd vliegt. Tegelijkertijd weet je dat je misschien niet helemaal tevreden gaat zijn met de cadeautjes die je opent. Echt relaxed is deze fase van het jaar dus niet, maar het is wel adembenemend. Ik zou het niet anders willen zien. Nadat ik een paar jaar geen technisch directeur ben geweest, begin ik weer te herinneren hoe het voelde", aldus de Brit.
"Ik heb het gevoel dat we alles gedaan hebben wat we wilden doen. Op sommige vlakken kan je door de regels weinig progressie boeken en ben je dus altijd ontevreden. Pas als we echt de baan opgaan, weten we nog niets zeker, maar ik kan wel zeggen dat we allemaal een goed gevoel hebben. F1 is echter een relative game. Of we goed genoeg hebben gepresteerd om ook daadwerkelijk competitief te zijn, dat zal de tijd uitwijzen. We weten namelijk niet wat de rest heeft gedaan", zo sluit het Mercedes-kopstuk af
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!