Het gat tussen Red Bull en McLaren in het constructeurskampioenschap is nog maar acht punten. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez kan het tempo van Lando Norris en Oscar Piastri eigenlijk niet meer bijbenen en dus staat een derde constructeurstitel op een rij zeer op de tocht.
Toch wil Helmut Marko die titel nog niet afschrijven. In zijn wekelijkse column bij Speedweek vertelt de Oostenrijker dat hij nog altijd vertrouwen heeft in zijn team en dan voornamelijk in de speciale krachten van Verstappe.: "Ons doel moet zijn om op eigen kracht voorop te lopen. De voorsprong in het constructeurskampioenschap is geslonken tot acht punten, maar we hoeven die titel nog niet af te schrijven."
"Want als Max weer gaat winnen, heeft Checo genoeg aan P3 tot en met P5 om deze titel met succes te verdedigen", zo vervolgt Marko. Op dit moment staat Verstappen nog 62 punten voor op naaste concurrent Lando Norris in het rijderskampioenschap. Perez staat daarentegen momenteel op P7 in diezelfde stand. Het gat van de Mexicaan naar de eerste McLaren, Oscar Piastri in zijn geval, is 54 punten.
'Lay-out Bakoe niet representatief'
Toch zal men bij Red Bull met wat angst naar de aankomende twee Grands Prix kijken. De Formule 1 reist na een weekje rust namelijk eerst af naar Azerbeidzjan en daarna naar Singapore. In Bakoe boekte Red Bull recentelijk nog wel succes, maar met de huidige problemen lijkt het stratencircuit in de hoofdstad van Azerbeidzjan opnieuw een lastige race te worden. En Singapore is, gezien het verleden, een pijnpunt. Op het Marina Bay Street Circuit won Verstappen nog nooit en het was vorig seizoen de Grand Prix met de grootste problemen voor het team uit Milton Keynes.
Toch kijkt Marko uit naar de aankomende Grand Prix. "Na de traditionele circuits in Zandvoort en Monza, staat de GP in Bakoe op het programma. De lay-out (van het circuit, red.) is niet representatief, maar Perez houdt van deze baan. Hij won er in 2023 (en 2021, red.). In Bakoe waren we altijd competitief, maar deze keer zal het cruciaal zijn hoe snel we de gewenste balans weer in de auto kunnen krijgen."
"Als we dat op een zeker hoogte kunnen doen, dan zouden we voor de GP van Azerbeidzjan beter gepositioneerd moeten zijn dan de vorige keer. En als Verstappen een auto krijgt waarmee hij redelijk kan vechten, dan komt zijn extra klasse naar voren, waar we verder op kunnen bouwen," zo sluit Marko af.
Ook interessant:
Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
AppleFlap#20137
Ooooh… Checo gewoon op P3/P5 en dan komt het wel goed! Heeft Marko wel gezien waar Checo vaak rijdt? 🫣
Frank Wessels
Knap hoe optimistisch die man kan blijven
Janus Visser
Dat zeggen ze steeds, de volgende race is max er weer bij, helemaal niet, de auto heeft een balans probleem, en dat krijgen ze niet opgelost.
DoejzPoohdini
Laten we positief blijven en de woorden van Marko maar geloven, dan komt alles nog op z’n pootjes terecht…. Er is nu wat meer tijd om de vergaarde data te analyseren en toe te werken naar een oplossing!!!
Chiu
Ook een dooddoener om steeds maar weer aan te geven dat het de volgende keer weer goed gaat. Ze weten tot op heden niet waar ze het moeten zoeken om het probleem op te lossen. Zo een dergelijke opmerkingen van Marko zijn niets zeggend en eerder hopeloos dan hoopgevend . En helaas kan de extra klasse van Max die hij overigens al lang heeft toegepast helaas ook geen zoden aan de dijk zetten . Toch wel heel triest dat het zo allemaal moet lopen .
Dit bericht is aangepast op:
Ron Putters
Het is niet alleen de balans, de snelheid van MC Laren is ook beter. De RB moet eigelijk verder open...