Max Verstappen leek onbedreigd op weg te zijn naar de zege in Imola, maar ineens vond McLaren-coureur Lando Norris in de slotfase veel snelheid. De Brit kwam met rasse schreden dichter bij Verstappen en op de finish was het verschil tussen de twee slechts zeven tienden. Verstappen kreeg de harde banden tijdens zijn laatste stint totaal niet aan de praat, maar wist uiteindelijk toch nog de overwinning uit het vuur te slepen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko blikt in zijn column voor Speedweek terug op de race in Imola. "Max was erg goed en snel bij de start van de GP in Imola op medium banden, omdat de band zich in het optimale werkvenster bevond. Met harde banden ging het niet zo goed en Lando Norris in de McLaren kwam tegen het einde van de race gevaarlijk dichtbij. De temperatuur van de band op de auto van Max daalde al na twee of drie ronden, waardoor het rubber zich niet meer in het optimale werkvenster bevond", aldus de Oostenrijker.
"De reden hiervoor was dat we er vrijdag helemaal naast zaten met de set-up en de harde banden niet hadden uitgeprobeerd op de eerste dag", vervolgt Marko. "Het was een hele prestatie van Max om de auto op de baan te houden en Norris achter zich te houden aan het einde van de Grand Prix. Gelukkig voor ons maakte Norris ook een paar fouten, waardoor de Engelsman niet binnen de DRS kon komen om Verstappen aan te vallen."
Anderen bekeken ook:
Max-factor
"Natuurlijk stellen we onszelf de vraag: Wat is er vrijdag precies gebeurd? Hoe kon het dat we niet op schema lagen met de set-up op de eerste dag? Zoals altijd in de Formule 1 is het antwoord complex. We hadden nieuwe onderdelen bij ons in Italië en als die niet goed op elkaar aansluiten, val je al snel buiten het beste werkvenster van de band. Dat was duidelijk, want Verstappen is het hele seizoen nog niet zo vaak van de baan geweest als in deze twee trainingen op vrijdag", stipt de Red Bull-adviseur een belangrijk punt aan.
Marko vervolgt: "Positief is dat de technici erin geslaagd zijn om de set-up voor de kwalificatie goed te krijgen, zodat Max poleposition kon pakken. Misschien hebben ze in dit opzicht te veel aan de kwalificatiesnelheid gewerkt en minder aan de racesnelheid. Maar dat was absoluut nodig, want als Verstappen op Imola niet vanaf pole had kunnen starten, had hij de race nooit gewonnen."
Daarbij ziet Marko ook dat de concurrentie steeds dichter bij komt. "Als we niet in de best mogelijke positie zitten, hebben we godzijdank nog steeds de Max-factor, die ons ook de overwinning in Imola bracht." Maar er waren ook andere zorgen voor Verstappen in Imola. "Max overtrad de tracklimits een paar keer en er was een laatste waarschuwing, daarna zou er een straf van vijf seconden volgen. Dat was heel kritiek. Want de laatste tien of vijftien ronden waren de moeilijkste voor hem in de Grand Prix en hij kon zich geen fouten meer veroorloven."
"Als hij een straf van vijf seconden had gekregen, had hij de overwinning verloren. Want in Italië was het niet mogelijk om een voorsprong van meer dan vijf seconden te pakken. Natuurlijk houden de racestewards en zijn tegenstanders Max nauwlettend in de gaten. En het was Verstappens volgende meesterwerk om geen fout maken onder zo'n enorme druk met een moeilijk te besturen auto en Lando op afstand houden", sluit Marko af.
Ook interessant:
De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!