Er werd al een tijdje naar uitgekeken: het Formule 1-debuut van Andrea Kimi Antonelli. De Italiaan mocht op Monza een vrije training afwerken voor Mercedes, maar dat liep op een drama uit. Antonelli crashte hard na een fout in de Parabolica, waardoor zijn sessie al vroeg ten einde kwam. Andrew Shovlin, track engineering director van Mercedes, blikt terug op het incident én kondigt aan dat Antonelli dit seizoen nog een nieuwe kans krijgt.
"Zeker, want volgens de reglementen moeten onze coureurs allebei hun stoeltje afstaan voor een vrije training", stelt Shovlin. "Kimi is volgend jaar onze coureur, dus we gaan hem natuurlijk gebruiken. Het is duidelijk dat hij minder kilometers heeft afgewerkt dan we hadden gehoopt, maar Kimi heeft in oudere auto's wel al ervaring opgedaan, ook met verschillende banden op verschillende circuits."
Mercedes baalde wel van de crash, stelt Shovlin: "Het was jammer dat hij crashte in de Parabolica. Het tempo was zeer goed, maar we gaan met hem praten over de manier waarop je een raceweekend dient te benaderen in de toekomst. Het gaat dan ook over voorzichtig opbouwen. We kijken ernaar uit om hem weer in de auto te zien. Er komen echter veel sprintraces aan. Dan wil je niet dat je coureur zijn enige vrije training mist, dus de keuze (voor een sessie red.) is beperkt. Maar hij keert zeker terug in de auto."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
ArribaAndale
Tsja veel ogen op hem gericht, in zijn thuisland, verwachtingen zijn erg hoog gezien op zijn leeftijd en pas verkregen plek in de absolute hoofdmacht van Mercedes en is al veel te veel bejubeld om zijn talenten. Mag je hem dan zoiets kwalijk nemen? Denk dat niemand hem nu meer hoeft uit te leggen dat hij een vrije training rustiger moet opbouwen.
LikkieNauda
Lijkt me toch dat ze dat al voor de training in Monza hadden moeten doen. Dan neem je toch vooraf al een plan door. Vooral met een volledig groene baan met nieuw asfalt is het dan voor een rookie als Antonelli rustig aan beginnen en langzaam de snelheid rondje voor rondje opvoeren om dan aan het eind eens voor wat snelle rondjes te gaan op een nieuwe zachte band.