Voor Lewis Hamilton werd het weekend in China een weekend van pieken en dalen. Tijdens het natte einde van de sprintkwalificatie kwam de zevenvoudig wereldkampioen bovendrijven met een knappe P2, in een auto die normaal gesproken niet op deze positie terecht komt. Op zaterdag maximaliseerde de Brit met een tweede plaats. Verstappen kon hij niet bijhouden, maar de rest van het veld wist hij knap achter zich te houden. In de kwalificatie later op de dag ging het echter helemaal mis voor Hamilton.
Een verandering in de setup zou er volgens Hamilton zelf voor hebben gezorgd dat hij zijn Mercedes niet aan de praat kreeg en op P18 bleef hangen. Uitgeschakeld in Q1 en het goede gevoel van een paar uur daarvoor volledig teniet gedaan. Volgens Technische Directeur James Allison moet het team voornamelijk de hand in eigen boezem steken.
"De nieuwe parc fermé regels tijdens sprintweekenden zijn een goede regelwijziging, maar ook een tweesnijdend zwaard", begint Allison. "Wanneer je de verkeerde keuzes maakt tussen de sprintrace en de rest van het weekend, maak je de auto alleen maar langzamer. Bovendien weet je pas of je de goede keuzes hebt gemaakt wanneer je aan Q1 begint. Dus wanneer je de verkeerde keuzes hebt gemaakt, ga je het lastig krijgen."
Andere strategie
Toch kan Mercedes wel verklaren waarom Hamilton het niet voor elkaar kreeg om door Q1 te geraken. Dat lag volgens Allison voornamelijk aan de gekozen strategie in de kwalificatie. Hamilton ging op de 'klassieke' manier de kwalificatie in, terwijl zijn teamgenoot een andere aanpak had. "George had extra brandstof aan boord tijdens zijn eerste run in Q1. Hierdoor kon hij tijdens zijn eerste snelle ronde de aanpassingen en de baan verkennen en dan na een afkoelrondje, met meer kennis, nog een keer aanzetten. Lewis was na afloop duidelijk dat deze tactiek voor hem ook beter was geweest, want hij kwam aan het einde één rondje tekort" verklaart Allison.
De foutjes die Hamilton maakte tijdens zijn kwalificatierondjes waren volgens Allison dan ook niet aan Hamilton toe te schrijven: "Hij was van mening dat de aanpassingen die we hebben gedaan, de auto teveel onderstuur hadden gegeven. Hierdoor blokkeerde hij bij het remmen, wat onder andere te zien was in de hairpin. Wij hebben twee van de beste coureurs ter wereld en compleet blokkeren aan het einde van een recht stuk, is iets wat normaal niet bij Lewis voorkomt. Dat is een direct gevolg van het feit dat de auto te onvoorspelbaar is."
Mercedes steekt dan ook volledig de hand in eigen boezem. "Wij hadden meer druk moeten zetten op Lewis, zodat hij met dezelfde strategie als George naar buiten was gegaan. Dat is onze fout. Verder moeten wij er voor zorgen dat de auto voorspelbaarder wordt en minder gevoelig voor aanpassingen, zodat de coureurs minder vreemde momenten meemaken", sluit Allison af.
Ook interessant:
De Grand Prix van China ligt achter ons en daarin gebeurde genoeg. Max Verstappen leek er op de vrijdag nog niet heel goed bij te zitten, maar hij pakte overtuigend de zege in de sprintrace en de Grand Prix.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!