De teams in de Hypercar-klasse begonnen met een spannend gevecht aan de 24 uur van Le Mans. De beide bolides van Ferrari AF Corse begonnen zelfs ontzettend goed aan de race, want Nicklas Nielsen (auto #50) en Antonio Giovinazzi (auto #51) hadden niet lang nodig om de eerste twee posities over te nemen van Porsche Penske Motorsport (auto #6) en Cadillac Racing (auto #3). Een slimme strategie leverde de beide bolides een ruime voorsprong op na de eerste regenbui, al is daar inmiddels het een en ander aan veranderd.
Het vroege terugvallen van de Cadillac-bolide was slecht nieuws voor Renger van der Zande, want het team van de Nederlander zal een grote achterstand goed moeten maken de komende twintig uur. Het team rijdt op het moment van schrijven op de dertiende plek en is daarmee dus flink teruggevallen ten opzichte van de tweede startpositie, maar Van der Zande is zelf nog niet begonnen aan een stint.
Ook Nyck de Vries heeft een lastige start achter de rug, al ontstonden de problemen voor de Toyota Gazoo Racing-bolide (auto #7) al voor de start van de race. Tijdens de warm-up ronde knalde de Nederlander achterop een voorganger en zijn 23e startpositie hielp ook niet mee. De Vries nam als eerste plaats achter het stuur en leek nog even aan een opmars te beginnen, maar dat ging nog niet gelijk van harte. Het team van De Vries rijdt na vier uur op de negende plek.
Tot slot kende het team van Robin Frijns toch wel de meest tegenvallende start van alle deelnemende Nederlanders. Na ruim twee uur kwam de coureur van BMW M Team WRT (auto #20) met een flinke klapper in de muur terecht, waardoor hij flinke schade opliep. Frijns kon gelukkig op eigen kracht terug naar de pitstraat rijden, maar de nodige reparatiewerkzaamheden waren nodig om de auto weer terug de baan op te sturen. Na vier uur zit Frijns zelf nog achter het stuur, al bevindt hij zich wel op de laatste plek in de Hypercar-klasse.
Tussenstand Hypercar-klasse na vier uur racen:
- AF Corse, auto #83
- Ferrari AF Corse, auto #50
- Porsche Penske Motorsport, auto #5
LMP2
Ook de Nederlanders in de LMP2-klasse hebben het niet makkelijk, al bleef de echte pech hen tot dusver nog bespaard. De nodige pitstops zorgden voor flink wat wisselingen en dat geldt ook voor de LMP2-coureurs. Bent Viscaal begon vanaf de twaalfde startpositie met een keurige stint aan de race, maar na vier uur racen rijdt de Proton Competition-bolide (auto #9) op de zevende plek.
IDEC Sport (auto #28), het team van Job van Uitert, ging als tweede van start, maar is in de eerste vier uur ook ver teruggevallen. Inmiddels rijdt het team van Van Uitert op de achtste positie. Ook Nicky Catsburg, uitkomend voor het team van Crowdstrike Racing By APR (auto #45), gaat nog een lastige twintig uur tegemoet. De Nederlander zat na vier uur zelf achter het stuur, maar reed op een eenzame veertiende plek rond. Eén voordeel is wel dat het team vanaf de laatste startpositie is begonnen aan de race, dus er worden wel stappen gezet door het Portugese team.
Tussenstand LMP2-klasse na vier uur racen:
- Vector Sport, auto #10
- COOL Racing, auto #37
- AF Corse, auto #183
LMGT3
In de LMGT3-klasse doen de Nederlandse deelnemers het een stuk beter, in ieder geval in vergelijking met hun de Nederlandse collega's in de andere klassen. De JMW Motorsport-bolide (auto #66) van Larry ten Voorde rijdt momenteel op de derde positie en is dus geen posities verloren de afgelopen vier uur. De Manthey EMA-bolide (auto #91) van Morris Schuring rijdt zelfs op de eerste plek in de LMGT3-klasse, dus daar loopt alles nog op rolletjes.
Tussenstand LMGT3-klasse na vier uur racen:
- Manthey EMA, auto #91
- Team WRT, auto #46
- JMW Motorsport, auto #66
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!