Nadat Adrian Newey eerder dit jaar aankondigde dat 2024 zijn laatste seizoen in dienst van Red Bull zou zijn, bleef één prangende vraag lang onbeantwoord: is de topontwerper van plan zijn Formule 1-carrière te vervolgen en zo ja, waar? Na al die jaren bij onder andere Williams, McLaren en Red Bull begint het lijstje met overgebleven korter te worden, maar Newey heeft er nooit een geheim van gemaakt altijd nog eens de overstap te willen maken naar Ferrari.
Zijn vertrek bij Red Bull leek daarvoor de perfecte mogelijkheid te zijn, vooral nu ook Lewis Hamilton zich bij de Italiaanse renstal aan zal sluiten, maar toch is de keuze van Newey uiteindelijk op Aston Martin gevallen. Dat was natuurlijk groot nieuws en beide partijen kijken uit naar de samenwerking, die vanaf 1 maart 2025 van start zal gaan, maar hoe zit het met de Ferrari-droom van het Britse meesterbrein?
Newey legt, vlak na het aankondigen van zijn toekomstplannen, tegenover Sky Sports uit waarom hij Aston Martin uiteindelijk verkoos boven bijvoorbeeld Ferrari. "Een paar maanden na het aankondigen van mijn vertrek bij Red Bull had ik wel besloten dat ik in de Formule 1 wilde blijven. Toen kwam Ferrari natuurlijk als een van de mogelijke keuzes naar voren, want ik heb er al die jaren geen geheim van gemaakt dat ik graag nog een keer met Ferrari wilde werken."
"Maar ik heb ook altijd gezegd dat ik nog een keer met Fernando Alonso en Lewis Hamilton samen wil werken. Aangezien ze allebei voor andere teams rijden, kon ik maar één van mijn twee wensen in vervulling laten gaan. Maar uiteindelijk waren er wel meerdere redenen, waaronder de kans om aandeelhouder te worden en de toewijding van Lawrence Stroll (eigenaar van het F1-team van Aston Martin, red.), die me overhaalden om voor Aston Martin te kiezen."
Uiteindelijk was het de toewijding van Stroll die Newey ervan overtuigde dat Aston Martin de beste keuze zou zijn. "Hij is immers een van de laatste overgebleven teameigenaren die het team nog volgens de oudere standaarden leiden, dus op een hele actieve wijze. Frank Williams, Ron Dennis en Eddie Jordan deden dat bijvoorbeeld ook, zo'n twintig jaar geleden. Lawrence is de enige teameigenaar die op dit moment nog in dat rijtje past."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Marius Molog
Eigenlijk een logische keus van Newey, Mercedes onder Wolff met zijn negatieve rol over Redbull en Verstappen, Vasseur en Ferrari was in mijn ogen ook een stap te ver. En wat vermoedelijk de doorslag gaf,in 2026 de waarschijnlijke overstap van Max Verstappen naar Aston Martin, het cirkeltje mooirond.
Dit bericht is aangepast op:
MonsterEnergie
Wie zegt dat VER naar AM gaat?? Waar lezen jullie dat??
Ton 71
Newey is op advies van “team Verstappen” bij A.M. gaan solliciteren, dit met het idee dat Verstappen samen met Alonso gaat rijden in 2026 (het contract van Alonso loopt af in 2026. Alonso heeft al aangegeven dat hij bij A.M. In het management terecht gaat komen mocht Verstappen zich daadwerkelijk bij A.M. gaat rijden.
MonsterEnergie
@roadiecam is gewoon een vraag toch? Want de missie van Lawrence is zeker niet om huilertje verstappen aan boord te krijgen. niet iedereen zit op zijn gehuil te wachten... maarja is moeilijk met die oranje bril he
DeBeer
Hij heeft gekozen voor een team wat nog geen WDC is geworden en dat vind ik heel mooi van hem. Daarnaast aandeelhouder waardoor hij tzt of op z’n echt oude dag nog auto’s kan ontwerpen. Nu Max er nog bij dan wordt het een mooi sprookje
Pullover
Het was gewoon dicht bij huis en absurd veel geld.
RacetERM
Als ik een vertaalslag kan maken naar Red Bull dan is voor Newey zeer belangrijk hoe de besluitvorming is georganiseerd. Mateschitz had altijd de doorslaggevende stem en kon daardoor de boel in het gareel houden. Dat is helaas nu een andere werkelijkheid geworden. Nu kan Newey ook invloed uitoefenen op besluitvorming en hanteert Stroll ook een klassieke managementstijl wat goed bij Newey past. Ik hoop wel stiekem dat Max ook nog naar AM gaat in 2026.
Dit bericht is aangepast op:
Honda_power
De toewijding zal ook voor een deel in de munten zitten. En Stroll met grote teambazen uit het verleden vergelijken zal ook niet verkeerd vallen bij die ouwe. Nu zoonlief nog de hemel in prijzen en de bonus komt er ook nog bovenop.
ArribaAndale
Aston Martin heeft het op vele manieren geweldig goed voor elkaar. Behalve dat de team eigenaar Lawrence Stroll een ontzettende zwakke punt heeft. Namelijk zijn zoon Lance!
Dit bericht is aangepast op: