De Aston Martin AMR24 is Dan Fallows zijn tweede bolide sinds hij zich bij het Britse team voegde. De auto is op het eerste oog een duidelijke evolutie van de AMR23, waarvan hij dus de kenmerkende, geleidelijk aflopende sidepods overneemt, wat ook kenmerkend is voor Red Bull. Daarnaast zien we aan de bovenzijde het vertrouwde luchtkanaal (zie foto hieronder).
Kijken we verder naar voren dan zien we hoe Aston Martin het aero-concept tot het in het extreme heeft uitgediept. De luchtinlaat van de sidepods lijkt een opening te hebben die nauwelijks groter is dan die van een brievenbus, terwijl de naar voren geschoven onderlip de sidepodinlaat bij het vooraanzicht bijna volledig lijkt af te sluiten. Het is een extreme versie van het concept dat Red Bull in 2023 tot twee keer toe heeft verfijnd, met als doel om zoveel mogelijk lucht te sturen naar het luchtkanaal tussen de sidepods en de vloer.
Het lijkt er dan ook sterk op dat men strategisch heeft ingezet op dit gebied rond de voorkant van de sidepods, om de lucht geleidelijk richting de achterzijde van de bolide te dirigeren. De radiatoren zijn ten opzichte van de vloer sterk verhoogd met een sterke hellingshoek ten opzichte van de verticale as.
Aan de voorzijde valt op dat de wielophanging grotendeels onveranderd is, los van andere hoeken waar onder de wishbones aan de auto bevestigd zijn. De neus loopt door tot aan het tweede dwarselement van de voorvleugel, daar waar hij vorig jaar nog doorliep tot de voorzijde van het eerste dwarselement. Aan de onderzijde is de neus getailleerd om aan weerszijden de luchtstroom richting de tea tray van de auto te sturen.
Aan de achterzijde zien we als belangrijkste verandering dat er een push rod-ophanging is geïnstalleerd in plaats van de pull rod-ophanging van vorig jaar (foto hieronder). In feite zijn alle wishbones anders gepositioneerd ten opzichte van vorig jaar, waarbij met name de verbindingspunten met de versnellingsbak hoger geplaatst zijn, om meer vrije ruimte te verschaffen voor de diffuser.
De versnellingsbak zelf, die natuurlijk ontworpen en gebouwd is door Mercedes, is voor wat betreft de lengte ervan veel compacter samengesteld, met als resultaat een bescheiden winst op het gebied van gewichtsbesparing. De cockpit lijkt iets verder naar achteren te zijn geplaatst in vergelijking met diens voorganger.
De luchtinlaat boven die cockpit wordt nog altijd door de bekende driedeling in luchtkanalen gekenmerkt, maar de onderkant heeft een rondere vorm gekregen. Het afvoeren van de hete lucht die uit de eerder genoemde radiatoren komt, wordt afgevoerd via grote luchtuitlaten aan de zijkant, aangevuld met kieuwen onder aan de motorkap.
De vloer zal nog meerdere evoluties kennen vanaf de wintertest in Bahrein en hetzelfde zal gelden voor vleugels, zoals bijvoorbeeld de achtervleugel die nu ondersteund wordt door slechts één pilaar. De auto mag dan op het eerste gezicht niet heel verrassend ogen, maar het laat zien dat men juist heel nauwkeurig naar enkele specifieke gebieden heeft gekeken met als doel om de aerodynamica en de dynamische balans van de vorige auto te corrigeren.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!