Het incident tussen Lando Norris en Max Verstappen veranderde na afloop van de Grand Prix van Oostenrijk al snel in een veelbesproken onderwerp, maar de McLaren-coureur kwam tijdens de race op de Red Bull Ring nog meer problemen tegen. Zo kreeg hij tijdens het gevecht met Verstappen een tijdstraf van vijf seconden op zijn dak.
De Brit gaf tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië aan dat hij in eerste instantie niet helemaal begreep waar die straf precies vandaan kwam. "Ik kreeg ineens een tijdstraf van vijf seconden, maar ik wist helemaal niet dat ik die had of waarom ik er een uit moest zitten voordat ik officieel uit kon vallen. Ik had niet eens door dat het lange stilstaan daar vandaan kwam, want dat zag ik pas toen ik de race terugkeek!"
Uiteindelijk kwam Norris er zelf dus ook achter dat hij die straf te danken had aan het te vaak negeren van track limits, maar ook daar was de McLaren-coureur het totaal niet mee eens. "Eigenlijk is het gewoon een kwestie van gezond verstand, maar het was wel stom. Ik probeer in te halen en blokkeer vervolgens mijn band, waardoor ik buiten de baan terecht kwam. Ik kon de sausage kerb wel gewoon ontwijken en ik gaf de positie vrijwel meteen terug aan Max, dus daar verloor ik waarschijnlijk anderhalve seconde."
Wat de regels betreft snapt Norris wel waar de keuze van de stewards vandaan komt, al is hij het niet helemaal eens met de gedachtegang erachter. "Het was wel een duidelijke straf, want ik kwam in dat opzicht echt tekort. Dat is gewoon zo, al was het wel heel stom. Dat soort dingen zorgen er echt wel voor dat we niet langer vrijuit kunnen racen. Als je als wedstrijdleiding wil voorkomen dat ik in kan halen en juist ervoor wil zorgen dat we een saaie race tegemoet gaan, dan moet je die regels in stand houden."
"Maar ik weet wel zeker dat zoiets al eerder besproken is, want er zit echt een groot verschil tussen buiten de baan schieten bij het inhalen en er ook nog voordeel uithalen. Dat laatste deel is sowieso het belangrijkste. Buiten de baan belanden omdat je een stomme fout maakt of iets verkeerd inschat kan allemaal nog gebeuren, maar het feit dat je daar een straf voor krijgt... En al helemaal tijdens een race, dat slaat echt nergens op. Ik hoop echt dat ze dat snel rechttrekken, want ik vind dit echt heel stom."
Ook interessant:
Win gouden tickets voor GP België!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Marcel Beckers
Tja Norris, nu je mee vooraan rijd moeten wel ineens veel regels veranderen!! Ik ben het wel met Norris eens, maar daar hen ik hem verder nooit over gehoord terwijl dit probleem veelvuldig voor komt tijden een race.
Frans Van Oudkerk
Ik denk dat om de hele discussie te beëindigen, de beste oplossing ligt in het uitrusten van de F1 auto met richtingaanwijzers. Zodra je dan binnen de DRS zit en je doet je richtingaanwijzer aan, je voorligger aan de kant moet. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Geen discussies meer over inhaalacties en geen botsingen die steeds zwaarder drukken op het budgetplafond.
Dit bericht is aangepast op:
Murf
En zeker geen bumperkleven en rechts inhalen?🤣
GertT
Ik zit al jaren te wachten op een claxon op die auto's. Liefst zo'n zware toon als vaak op vrachtwagens. Dat is toch beter dan die minispiegeltjes? 🤣🤣🤣
desire_1900
“ want er zit echt een groot verschil tussen buiten de baan schieten bij het inhalen en er ook nog voordeel uithalen. Dat laatste deel is sowieso het belangrijkste. Buiten de baan belanden omdat je een stomme fout maakt of iets verkeerd inschat kan allemaal nog gebeuren, maar het feit dat je daar een straf voor krijgt” Het probleem is, dat je het dat daarmee arbitrair maakt, ter beoordeling van de stewards. Je gaat gevallen creëren waarin het niet helemaal duidelijk wanneer het een fout is of het gevolg van een race incident. Mensen gaan dan oordelen vellen wat weer voer is voor discussie. Het is nu zwart/wit en daarmee duidelijk. Technologie bepaalt of jij buiten de lijn bent en dat kun je 3 keer doen tijdens de race. Geen uitzonderingen. Je kunt zeggen dat het oneerlijk is, maar het speelveld is daarmee wel gelijk voor iedereen en volstrekt duidelijk.
Dit bericht is aangepast op:
FranskE64
Nou, track limits afschaffen, Verstappen regel afschaffen, Lando blij, Max blij, iedereen blij.
DeBeer
Max inhalen zit m nu goed tussen de oren in ieder geval. Het is 18 punten of geen punten. Ik vind trouwens dat als de auto zoveel schade heeft als Lando had dat hij hem verplicht aan de kant zou moeten zetten op een plek waar de stewards hem erg kunnen zetten. In plaats van naar de pitchte rijden allemaal puin achter latend.
jaapjaap
Daar kreeg Perez in Canada een 3 plaatsen terug strafvoor raar??? Brittannië rules the f1 world????