Halverwege de race werd de Grand Prix van Mexico opgeschrikt door een flinke crash. Het was Kevin Magnussen die op het Autodromo Hermanos Rodriguez bij het opgaan van de kerbs de controle over zijn Haas-bolide verloor, en vervolgens hard in de muur knalde. Zijn auto vloog in de fik en de race werd even stilgelegd om de schade aan het circuit te repareren.
Het was een aparte crash, en er leek bij het raken van de kerb wat af te breken aan de achterkant van de auto van de Deen. De auto vloog vervolgens ook nog in brand, en de Haas-coureur moest even een bezoekje brengen aan het medisch centrum. Magnussen kwam er in ieder geval uiteindelijk ongedeerd vanaf, en doet zijn verhaal later voor de camera van Viaplay: "Ik ben oké. De linker ophanging achter brak in bocht 9, een hele slechte plek. Dus raakte ik de muur." Hij had het gevoel dat de race ervoor wel 'oké' ging.
Anderen bekeken ook:
"Het lijkt hitte-gerelateerd te zijn"
Haas-teambaas Guenther Steiner geeft in een persbericht ook meer tekst en uitleg van wat er is gebeurd met de Haas-bolide van de Deen: "Kevin had een defecte ophanging, dus we moeten uitzoeken waarom dat gebeurde, maar het lijkt hitte-gerelateerd te zijn. Dat moeten we controleren."
Toch neemt het team ook een positief opzicht mee naar huis: "Het was weer een zware dag, maar het is niet allemaal negatief. Nico zat in een goede positie om punten te pakken, maar toen met de rode vlag, die we zelf veroorzaakten, konden we de banden niet in het juiste raamwerk houden in de laatste stint. Onze auto kan het leven in de banden niet vasthouden zoals andere auto's. We konden bijna de hele raceafstand vechten, maar bijna is niet goed genoeg. Voor de rest lijkt het erop dat het hele team goed heeft gepresteerd en dat Nico fantastisch heeft gereden om te proberen iets te pakken", zo sluit Steiner af.
Bekijk de crash van Magnussen hieronder.
Ook interessant:
Verstappen en Perez geven Red Bull ieder op eigen wijze vleugels
De Grand Prix van Mexico was er weer één waar genoeg in zat. Blunders, verrassingen, crashes... Genoeg om over na te praten dus in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
S800S2000nsx
Rechts was er niets te zien, waar haalden de commentatoren dat? Je zag duidelijk op de beelden het linkerachterwiel schuin hangde alvorens hij naar rechts wilde sturen..
Formus
Inderdaad. Ik snapte dat van die commentatoren ook al niet. Punt 1: rechtsachter zag je niks afbreken (wat zij wel zeiden). En punt 2, en veel belangrijker: als ie rechtsachter door zijn ophanging zakt, gaat een auto niet zo abrupt naar links. Echt amateurs. Of ze weten t verschil tussen links en rechts niet. En maar met elkaar meepraten. Heel slecht.
Dit bericht is aangepast op:
Frnks
Tja, als je voor de auto staat er er naar kijkt is rechtsachter anders dan wanneer je erin zit.....
MdGL
@Frnks daarom dat in de auto techniek altijd vanuit de auto wordt gekeken.
turbohenkie
@ Formus , ze worden niet voor niets Knabbel & Babbel genoemd 😁 , soms zie je gewoon dat ze zichzelf zó graag horen praten , dat ze niet eens zien wat er op de baan gebeurd , Olaf miste wel eens iets ,maar deze twee kunnen er soms ook wat van 🥴
Willem1
Lijkt me dat ze de gevolgen zien van het afbreken links achter. Dan zal daar de auto zakken en dus rechts omhoog (lijken) te komen. Het afbreken lijkt te gebeuren terwijl de auto op de curbs opstuitert, dus dat rechts omhoog komt klopt wel. De conclusie die ze trekken zit er alleen net naast. Gezien de snelheid waarmee alles gebeurt vind ik het knap als alles in 1 keer goed gezien wordt, deze keer dus net niet.
Bring_back_V10_please
Vroeg het mij ook al af tijdens de slowmo beelden, maar hield het maar op spraakverwarring van Ollie's kant
Mr.IDgafos
Wij zagen direct dat het rechter achterwiel net voor dat hij de controle verloor anders stond. SKY heeft hetzelfde als ik en mijn vrienden gezien, dus vreemd dat men het hier over linksachter heeft?
S800S2000nsx
Welke beelden heb je gezien, je ziet duidelijk dat het linker achterwiel tientallen graden verkeerd staat???
Mr.IDgafos
Wij hebben dezelfde beelden gezien als iedereen. Ons viel direct op dat het wiel rechtsachter iets fout stond aan de zijde van de curb stone en daarna ging hij linksaf. Bij de analyse op Sky werd exact dat wiel aangehaald en was linksachter.
vannelle
@Mr.IDgafos, ik begrijp jouw reactie niet. In je post van 12:29 ben je heel stellig over linksachter net als in het begin van je post om 13:24. Maar die laatste sluit je dan weer af met dat het linksachter is geweest. En dat klopt ook, het was heel duidelijk dat het om linksachter ging. Ik begrijp dus niet hoe je bij rechtsachter komt, zou je dat willen uitleggen? Ik bedoel er verder niks mee hoor, ik wil het alleen maar begrijpen. ;)
Mr.IDgafos
Ik en heel wat mensen die bij mij hebben gekeken hebben allemaal rechtsachter gezien, net als de mensen bij Sky die de analyse hebben gedaan. Mijn collega’s op werk, ik kan de beelden niet terugkijken, maar ik vind het vreemd dat er twee verhalen zijn en de beelden achteraf in de analyse duidelijk een beeld geven van het rechter achterwiel wag scheef staat. Als het rechter achterwiel afbreekt, dan verliest men daar de druk en ga je linksaf. In al die jaren vaak genoeg gezien. Linksachter is een fout van mijn zijde, ik blijf bij rechtsachter en dat sluit ook aan met de beelden op Sky.
PKJ3732
Ik heb toevallig net het racecafe nabeschouwing terug gekeken. De complete linker ophanging breekt af (de kant het verste van de curb) Doornbos zet de beelden zelfs stil om te laten zien dat het wiel er compleet scheef onder staat.
Remedy81
Ik kan naar die gasten echt geen langer dan 3 sec luisteren het roept gewoon alleen maar frustratie op… het zou goed zijn voor ons en hun dat we na dit seizoen van hun verlost zijn… ik moet soms drie sec naar ze luisteren voor het officiële f1 kanaal is opgestart…
GoAzBox
De oorzaak is dus niet onthuld, maar er wordt vermoed dat het hitte-gerelateerd is en dat gaat men checken.
Kopp
Dit staat letterlijk in het artikel... evengoed bedankt voor de herhaling?
PKJ3732
De kop zegt toch letterlijk: "oorzaak megacrash Magnussen onthuld". Nou niet dus.
GoAzBox
De titel zegt wat anders dan het artikel, dat was mijn punt