Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
04 d 09:05:06
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Kevin Magnussen

Oorzaak megacrash Magnussen onthuld

Tijdens de GP van Mexico kwam Kevin Magnussen goed weg na een gekke crash in bocht 9, waarbij zijn Haas-bolide in de fik vloog.

Magnussen Mexico crash
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Halverwege de race werd de Grand Prix van Mexico opgeschrikt door een flinke crash. Het was Kevin Magnussen die op het Autodromo Hermanos Rodriguez bij het opgaan van de kerbs de controle over zijn Haas-bolide verloor, en vervolgens hard in de muur knalde. Zijn auto vloog in de fik en de race werd even stilgelegd om de schade aan het circuit te repareren.

Het was een aparte crash, en er leek bij het raken van de kerb wat af te breken aan de achterkant van de auto van de Deen. De auto vloog vervolgens ook nog in brand, en de Haas-coureur moest even een bezoekje brengen aan het medisch centrum. Magnussen kwam er in ieder geval uiteindelijk ongedeerd vanaf, en doet zijn verhaal later voor de camera van Viaplay: "Ik ben oké. De linker ophanging achter brak in bocht 9, een hele slechte plek. Dus raakte ik de muur." Hij had het gevoel dat de race ervoor wel 'oké' ging.

"Het lijkt hitte-gerelateerd te zijn"

Haas-teambaas Guenther Steiner geeft in een persbericht ook meer tekst en uitleg van wat er is gebeurd met de Haas-bolide van de Deen: "Kevin had een defecte ophanging, dus we moeten uitzoeken waarom dat gebeurde, maar het lijkt hitte-gerelateerd te zijn. Dat moeten we controleren."

Toch neemt het team ook een positief opzicht mee naar huis: "Het was weer een zware dag, maar het is niet allemaal negatief. Nico zat in een goede positie om punten te pakken, maar toen met de rode vlag, die we zelf veroorzaakten, konden we de banden niet in het juiste raamwerk houden in de laatste stint. Onze auto kan het leven in de banden niet vasthouden zoals andere auto's. We konden bijna de hele raceafstand vechten, maar bijna is niet goed genoeg. Voor de rest lijkt het erop dat het hele team goed heeft gepresteerd en dat Nico fantastisch heeft gereden om te proberen iets te pakken", zo sluit Steiner af.

Bekijk de crash van Magnussen hieronder.

Ook interessant:

Verstappen en Perez geven Red Bull ieder op eigen wijze vleugels

De Grand Prix van Mexico was er weer één waar genoeg in zat. Blunders, verrassingen, crashes... Genoeg om over na te praten dus in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

    S800S2000nsx

    Rechts was er niets te zien, waar haalden de commentatoren dat? Je zag duidelijk op de beelden het linkerachterwiel schuin hangde alvorens hij naar rechts wilde sturen..

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Formus

      Inderdaad. Ik snapte dat van die commentatoren ook al niet. Punt 1: rechtsachter zag je niks afbreken (wat zij wel zeiden). En punt 2, en veel belangrijker: als ie rechtsachter door zijn ophanging zakt, gaat een auto niet zo abrupt naar links. Echt amateurs. Of ze weten t verschil tussen links en rechts niet. En maar met elkaar meepraten. Heel slecht.

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Frnks

        Tja, als je voor de auto staat er er naar kijkt is rechtsachter anders dan wanneer je erin zit.....

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        turbohenkie

        @ Formus , ze worden niet voor niets Knabbel & Babbel genoemd 😁 , soms zie je gewoon dat ze zichzelf zó graag horen praten , dat ze niet eens zien wat er op de baan gebeurd , Olaf miste wel eens iets ,maar deze twee kunnen er soms ook wat van 🥴

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Willem1

      Lijkt me dat ze de gevolgen zien van het afbreken links achter. Dan zal daar de auto zakken en dus rechts omhoog (lijken) te komen. Het afbreken lijkt te gebeuren terwijl de auto op de curbs opstuitert, dus dat rechts omhoog komt klopt wel. De conclusie die ze trekken zit er alleen net naast. Gezien de snelheid waarmee alles gebeurt vind ik het knap als alles in 1 keer goed gezien wordt, deze keer dus net niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Bring_back_V10_please

      Vroeg het mij ook al af tijdens de slowmo beelden, maar hield het maar op spraakverwarring van Ollie's kant

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Mr.IDgafos

      Wij zagen direct dat het rechter achterwiel net voor dat hij de controle verloor anders stond. SKY heeft hetzelfde als ik en mijn vrienden gezien, dus vreemd dat men het hier over linksachter heeft?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

        S800S2000nsx

        Welke beelden heb je gezien, je ziet duidelijk dat het linker achterwiel tientallen graden verkeerd staat???

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Mr.IDgafos

        Wij hebben dezelfde beelden gezien als iedereen. Ons viel direct op dat het wiel rechtsachter iets fout stond aan de zijde van de curb stone en daarna ging hij linksaf. Bij de analyse op Sky werd exact dat wiel aangehaald en was linksachter.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_km.png

        vannelle

        @Mr.IDgafos, ik begrijp jouw reactie niet. In je post van 12:29 ben je heel stellig over linksachter net als in het begin van je post om 13:24. Maar die laatste sluit je dan weer af met dat het linksachter is geweest. En dat klopt ook, het was heel duidelijk dat het om linksachter ging. Ik begrijp dus niet hoe je bij rechtsachter komt, zou je dat willen uitleggen? Ik bedoel er verder niks mee hoor, ik wil het alleen maar begrijpen. ;)

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Mr.IDgafos

        Ik en heel wat mensen die bij mij hebben gekeken hebben allemaal rechtsachter gezien, net als de mensen bij Sky die de analyse hebben gedaan. Mijn collega’s op werk, ik kan de beelden niet terugkijken, maar ik vind het vreemd dat er twee verhalen zijn en de beelden achteraf in de analyse duidelijk een beeld geven van het rechter achterwiel wag scheef staat. Als het rechter achterwiel afbreekt, dan verliest men daar de druk en ga je linksaf. In al die jaren vaak genoeg gezien. Linksachter is een fout van mijn zijde, ik blijf bij rechtsachter en dat sluit ook aan met de beelden op Sky.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        PKJ3732

        Ik heb toevallig net het racecafe nabeschouwing terug gekeken. De complete linker ophanging breekt af (de kant het verste van de curb) Doornbos zet de beelden zelfs stil om te laten zien dat het wiel er compleet scheef onder staat.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Remedy81

      Ik kan naar die gasten echt geen langer dan 3 sec luisteren het roept gewoon alleen maar frustratie op… het zou goed zijn voor ons en hun dat we na dit seizoen van hun verlost zijn… ik moet soms drie sec naar ze luisteren voor het officiële f1 kanaal is opgestart…

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cl.png

    GoAzBox

    De oorzaak is dus niet onthuld, maar er wordt vermoed dat het hitte-gerelateerd is en dat gaat men checken.

x
Verstappen Voortreffelijke revanche Verstappen en Red Bull voorspeld: "Dat wordt de headline van het weekend"