Tijdens de GP van Nederland kunnen de teams kiezen uit de drie hardst mogelijke compounds. Pirelli neemt namelijk de C1 (hard), de C2, (medium) en C3 (zacht) mee voor de coureurs.
Pirelli kiest voor de hardste banden vanwege de specifieke layout van Circuit Zandvoort. Vooral de schuine bochten 3 en 14, met respectievelijke een helling van 19 en 18 graden, maken de baan volgens de Italiaanse fabrikant uniek.
Ook vanwege kans op sterk veranderende omstandigheden tijdens de race krijgen de harde banden de voorkeur. "Vorig jaar zorgde dit ervoor dat tijdens de race alle vijf de beschikbare bandentypen (ook intermediates en wets, red.) werden gebruikt. Er waren veel inhaalacties en een recordaantal van 82 pitstops."
Volgens Pirelli wijzen simulaties uit dat één stop de snelste strategie is, vooral omdat inhalen in theorie zelden voorkomt, omdat het circuit erg smal is en er weinig rechte stukken zijn. Als het warm is, zouden de hardere compounds favoriet moeten zijn, maar bij koeler weer zou de zachte band een bruikbare band worden.
Ook interessant:
Zet met een druk op de knop de F1-kalender van 2026 in jouw agenda en mis geen seconde van het aankomende F1-seizoen!
Zet de F1-kalender in jouw agendaMeest gelezen
In dit artikel











Praat mee!