Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Politieke F1-strijd tussen Red Bull, Mercedes, Ferrari en co. barst opnieuw los

Ook dit jaar zullen er ongetwijfeld weer relletjes ontstaan in de Formule 1. We nemen enkele situaties onder de loep waarover waarschijnlijk wel eens gezeik kan ontstaan tussen de Formule 1-teams.

Formule 1 en politiek gaan hand in hand samen. We zien het al jaar en dag in de koningsklasse van de autosport. Tijdens een seizoen wordt er constant geklaagd, gelobbyd en nog veel meer spelletjes worden er achter de schermen gespeeld. Zo zagen we vorig jaar een strijd om nieuwe F1-regels vanwege porpoising, maar ook omtrent het budgetplafond was er ontzettend veel ophef toen het bleek dat Red Bull in 2021 over de schreef was gegaan. Vaak zien we dat de teams vooraan het veld onder een vergrootglas liggen en dat Red Bull, Mercedes en Ferrari de hoofdrollen vertolken in de politieke strijd. Maar ook tussen de teams en de FIA is er vaak van alles aan de hand, zeker als ook de Formule 1 nog een rol derde speelt. Wat kunnen we dit jaar allemaal verwachten, behalve geruzie tussen de FIA en de Formule 1? We zetten de interessante onderwerpen op een rijtje.

Nieuwe F1-teams

De laatste periode horen we steeds meer over nieuwe teams die geïnteresseerd zijn in de Formule 1. De FIA lijkt enthousiast te zijn over een potentieel elfde of twaalfde team in de sport, maar de F1-bazen en de F1-teams lijken er minder warm van te worden. Daardoor lopen de spanningen op. De teams willen de prijzenpot niet moeten verdelen onder nog meer teams. De afgesproken fee van 200 miljoen, die een nieuw team sowieso neer moet leggen om toe te treden tot de sport, zien ze vanwege de steeds verder toenemende populariteit van de sport graag verder omhoog gaan. Er wordt gesproken over 600 miljoen dollar. De FIA is een proces gestart waardoor nieuwe teams hun interesse officieel kenbaar laten maken en het Amerikaanse Andretti, dat veel tegengas kreeg van huidige F1-teams, heeft de handen ineen geslagen met het grote merk Cadillac om haar gooi naar een F1-licentie kracht bij te zetten. Of het echter genoeg is om F1 en de teams te overtuigen? De tijd zal het leren.

Red Bull als motorleverancier

De nieuwe motorreglementen voor 2026 zijn zo goed als klaar en de inschrijvingen zijn ook zo goed als gesloten. Naast de huidige motorleveranciers hebben ook enkele nieuwe zich gemeld voor 2026. Zo krijgt Red Bull meer tijd dan de concurrentie omdat het haar eigen motordivisie heeft opgezet en op dit moment nog geen motor produceert. Hetzelfde geldt voor Audi. Niet iedereen is daar even blij mee. Zo ging Ferrari in protest bij de FIA, omdat Red Bull daar volgens hen een voordeel uithaalt. Ze hebben nu namelijk al kennis vergaard via de Honda-motor, beweren de Italianen. Red Bull zelf en de FIA zijn het daar niet mee eens en dus krijgt Red Bull wat voordelen. Ferrari schreef zich uit protest in eerste instantie niet in voor het nieuwe motortijdperk, maar toen ze vervolgens geweerd werden bij een vergadering over 2026 en verder, kwamen ze daar snel op terug. Gaat men hier dit jaar nog moeilijk over doen?

Nieuwe porpoising regels

Vorig jaar was het al een onderwerp van gesprek en dit jaar mogelijk nog steeds. Vanwege porpoising werden enkele nieuwe regels voorgesteld door de FIA. Onder het mom van veiligheid konden ze deze doorvoeren zonder daar toestemming van de teams voor te hebben. Op verschillende manieren kan het daarom ook in 2023 nog voor gezeur zorgen. Wat als een team harder dan anderen wordt geraakt door de nieuwe technische reglementen? Dan zullen ze zich daar over laten horen. Verder zouden de nieuwe reglementen ook niet genoeg kunnen zijn en daardoor ook in dit jaar niet voor een oplossing zorgen. In de wandelgangen horen we namelijk dat de meeste teams de verloren downforce door de nieuwe regels al lang en breed hebben goedgemaakt, waardoor de auto's op papier nog steeds vatbaar zouden zijn voor porpoising. Komt er opnieuw een debat daarover?

Politieke statements

In de winter gebeurde er weinig, maar nieuwe FIA-regels zorgde wel voor wat ophef. F1-coureurs mogen nu namelijk geen politieke statements meer maken rond F1-races, tenzij ze daar vooraf toestemming voor hebben gekregen. Sommige partijen meenden dat dit simpelweg het inperken van de vrijheid van meningsuiting van de coureurs was. Het laatste woord is er ongetwijfeld nog niet over gezegd, want wie zegt dat het iemand als Lewis Hamilton tegenhoudt? Als er louter een boete op staat, dan vindt de Brit het misschien helemaal niet erg om een overtreding te begaan. Gaan we alsnog veel politieke statements zien? In 2023 gaan we het meemaken.

Budgetcap 2022

De budgetcap. De storm daarover is eindelijk wat gaan liggen, maar wie zegt dat deze niet meer aan zal wakkeren? In oktober kwam naar buiten dat Red Bull in 2021 zich niet aan het budgetplafond gehouden had. Er volgde een grote rel en Mercedes en Ferrari schreeuwden moord en brand. Een dikke boete volgde voor Red Bull en een pittige straf: 10% minder tijd in de windtunnel en 10% minder tijd om CFD-simulaties te draaien. Hoe groot is de impact voor het team van Max Verstappen en Sergio Perez? Gaan we ze daar nog over horen? En als we niets meer horen over de budgetcap in combinatie met 2021, dan is er natuurlijk ook nog het jaar 2022. In de loop van het jaar zullen de financiële cijfers van de teams zijn gecontroleerd. Zijn er opnieuw teams de fout in gegaan? Als het Red Bull weer is, dan heb je de poppetjes zeker aan het dansen. Een politieke storm zal dan ontketenen waarvan de gevolgen groot kunnen zijn. Laten we hopen dat de budgetcap niet meer voor ophef zorgt, maar na vorig jaar kan je daar lastig van uitgaan...

Motorontwikkeling ondanks bevriezing

De motoren mogen sinds begin 2022 niet meer doorontwikkeld worden, maar enkele teams maken dankbaar gebruik van een grijs gebied. Zij ontwikkelden namelijk aan agressieve en snelle motor, die echter nog wat onbetrouwbaar bleek. Omdat het onder de huidige reglementen echter is toegestaan om wijzigingen te maken aan de motor als deze ten goede komen van de betrouwbaarheid, dan mag dat. Tegelijkertijd betekent dat echter dat sommige motorleveranciers, in het bijzonder Ferrari en Alpine, hun motoren vanaf dit jaar agressiever af kunnen stellen en er meer pks uit kunnen halen dan vorig jaar. Mits ze de problemen met de betrouwbaarheid hebben opgelost natuurlijk. Als dat ervoor zorgt dat de verschillen plots anders zijn tussen de leveranciers, dan zal dit ongetwijfeld voor wrijving zorgen. Veel hebben we echter nog niet over dit onderwerp gehoord, dus zitten de teams er wel mee? Of is het een onderwerp dat in de achtergrond aan het pruttelen en sudderen is, alvorens het in de loop van 2023 tot ontploffing komt?

Wedstrijdleiders

Er zijn twee wedstrijdleiders in de Formule 1. De FIA is niet van plan om de veranderingen, doorgevoerd na het gedwongen vertrek van Michael Masi, niet veranderen. Dat Masi niet terug zou komen, was duidelijk, maar de coureurs en sommige teams zetten hun vraagtekens bij die constructie. Het lijkt namelijk niet te voorkomen dat er nuances zijn die anders liggen per wedstrijdleider, waardoor dezelfde situaties onder verschillende wedstrijdleiders anders kunnen worden geïnterpreteerd en afgehandeld. Dat is onwenselijk, maar de FIA heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Als er dit jaar weer discutabele momenten zijn zal de ontevredenheid alleen maar verder toenemen en dat kan uiteindelijk voor problemen zorgen. Zeker als je weet hoe erg de spanningen tussen F1 en de FIA achter de schermen aan het oplopen is.

Strafpuntensysteem

Pierre Gasly staat op het randje van een schorsing, terwijl hij eigenlijk vrijwel geen gekke dingen heeft gedaan de afgelopen 12 maanden. Verschillende coureurs en teambazen pleitten dan ook voor een nieuw strafpuntensysteem, maar vooralsnog blijft het stil over een eventuele oplossing of aanpassing. Gaat het zover komen dat de Alpine-coureur mogelijk een race uit moet zitten met een schorsing, of grijpt de autosportbond in voor het te laat is? In 2023 gaan we het misschien wel zien.

Regenraces

Er is veel heisa over regenraces in de Formule 1. Waarom? Omdat de regenbanden eigenlijk bijna nooit gebruikt worden. De wedstrijdleiding wacht eigenlijk bijna altijd zo lang na een regenbui dat de regenbanden al nagenoeg overbodig zijn als een race of andere sessie weer op gang worden gebracht. De regenbanden vallen bovendien totaal niet in de smaak bij de coureurs, die al heel snel overschakelen naar de intermediates. Daarop is er veel meer grip, maar de kans is door die snelle overstap naar de groen omringde banden ook dat het sneller fout gaat. Komt er een oplossing? Al met al belooft het ook dit jaar weer een seizoen te worden met veel F1-vuurwerk, zowel op als naast de baan.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"