Tijdens de Grand Prix van Italië sprak RacingNews365 met Tyler Epp, de president van de Grand Prix van Miami. De Amerikaan is een grote autosportfan die verschillende F1-races per jaar bezoekt. Dat doet hij als fan, maar ook vanuit zijn rol als president van de GP van Miami. Eerder dit jaar zag de Amerikaan tot groot genoegen een spectaculair GP-weekend in zijn stad, met een verrassende winnaar in Lando Norris. "Vanaf de race in mei kwam het kampioenschap natuurlijk pas écht op gang", grapt Epp wanneer we hem vragen om eens terug te blikken op de race van dit jaar.
Daarmee doelt Epp natuurlijk op de eerste overwinning van Norris. Een overwinning die ook voor volgend jaar gevolgen zal hebben. "We hebben volgend jaar een speciale McLaren-tribune wat we hebben opgezet met Zak Brown, want ook hij vond dat een geweldig idee. Dus alle dank gaat uit naar hem, McLaren en Norris na zijn geweldige overwinning eerder dit jaar. Lando is een populaire coureur, maar ook Sergio Perez met een grote schare Mexicaanse fans is zeer populair bij onze Grand Prix."
"Zo'n 40% van de fans komt nu vanuit Florida. Ongeveer 20% komt daar nog bovenop vanuit de rest van het land en de laatste 40% komen vanuit andere delen van de wereld. Veel fans komen uit Midden- en Zuid-Amerika. Ik vind dat ook een mooie mix op deze manier. Je wil ook niet te veel mensen vanuit Florida hebben, je wil namelijk ook een economische impact hebben in de stad en de staat." Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat de Miami GP inderdaad een grote financiële impact heeft op de stad. Epp benadrukt dat graag
"In de afgelopen jaren hebben we voor meer dan een miljard dollar aan extra inkomsten gezorgd in de stad en de staat. We krijgen geweldige steun van de Miami Gardens, het gedeelte van de stad waar het circuit en het stadion liggen. Het is een evenement dat niet alleen goed is voor de stad, maar ook voor de gehele staat. Dat is top, want in Florida hebben we eigenlijk ieder weekend wel een mooi en groot evenement. We werken goed samen met de stad, de restaurants en de hotels die in de stad liggen. Volgend jaar zullen we nog meer met ze samenwerken, om evenementen nog meer op elkaar af te stemmen, want iedere dag zijn er evenementen in de stad omtrent de GP. Daar gaan we aan werken en dat ga je volgend jaar ook terugzien."
Sprint Race
De verkoop voor de Grand Prix van volgend jaar is inmiddels van start gegaan en ook voor de volgende editie zijn er weer unieke kaarten te koop. "Met onze strategie willen we namelijk juist niet in de eerste dagen alle kaarten verkopen. Daarom zijn we vooral bezig met het omschrijven van wat de fan kan verwachten, met de kaarten die we verkopen. Wat krijg je te zien, wat krijg je er extra voor met sommige kaarten? Zo hebben we ook tickets te koop waarbij je iedere dag op een andere plaats van het circuit komt te zitten."
"Zo krijgen fans veel meer te zien van het circuit. We willen de fans namelijk nog meer meenemen op onze campus. Je beleeft het circuit toch op een andere manier."
Ook in 2025 staat er weer een sprintweekend op het programma in Miami. Interessant, want enkele jaren geleden was Epp zelf nog niet overtuigd van het concept. "Ik moet Tom Garfinkel (CEO van de Miami GP) en Kathy Nowak (Vice President of Business Operations) bedanken voor hun ingeving om voor een sprintweekend te gaan. Ik zag het eerst niet helemaal zitten, maar ben inmiddels helemaal overtuigd. Ik begrijp dat het niet voor ieder circuit zal werken, maar bij onze fanbase sluit het echt helemaal aan. De spanning en sensatie tijdens een sprintweekend, is precies waar onze fans naar op zoek zijn. Dus ik ben de F1 dankbaar dat ze vooruit dachten en ons de kans geven om onze kwaliteiten optimaal te benutten."
Naast het sprintformat blijft de organisatie van de GP ook werken aan de link tussen de Formule 1 en de Dolphins (het American Football-team dat in het Hard Rock Stadium speelt). "We staan natuurlijk bekend om de Dolphins en je ziet dat de samenwerking tussen F1 en de Dolphins wat extra's geeft aan het evenement. Er is echt een link tussen de twee sporten. Natuurlijk zijn niet alle Dolphins-fans ineens F1-fans, maar je ziet dat er interesse is vanuit beide kanten. Er zit echt een synergie tussen de twee."
Epp is naast American Football-fan vooral gepassioneerd door de autosport en is dan ook blij om te zien dat men er in Miami voor heeft gezorgd dat zijn passie overslaat op andere mensen. "Onze autosportcultuur is nog altijd groeiende in Miami, dat zie je ook echt terug buiten het F1-weekend om en dat is ook precies wat ik voor ogen heb met de Grand Prix. De hele cultuur moet steeds groter worden. We willen graag bereiken dat de groei telkens op meerdere vlakken te zien is. Tijdens maar vooral ook na het evenement."
"Voor volgend jaar zou ik zeggen dat onze branding lokaal nog beter kan worden. Ik was heel voorzichtig met het spreiden van onze krachten en daardoor ging onze focus eerst uit naar de activiteiten op de campus bij het circuit. Nu zie je dat er al onwijs veel gebeurt, ook buiten het evenement, en daarin proberen we dus te helpen. Steeds meer weten we hoe we optimaal te werk kunnen gaan op de campus en dus kunnen we onze focus wat meer verleggen en ons ook bezig houden met activiteiten buiten de campus."
De GP van Miami zal in 2025 van 2 tot en met 4 mei plaatsvinden.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!