Onlangs meldde het het Duitse Motorsport Magazin dat er ontevredenheid heerst bij verschillende F1-teams over de nauwe samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri. Diverse teams in de paddock zouden het niet waarderen dat Red Bull eigenaar is van niet één, maar twee waardevolle Formule 1-teams. Dit heeft alles te maken met het feit dat de F1 enorm populair is en een team miljoenen euro's waard is.
Daarnaast zijn de teams het niet eens met het feit dat Red Bull AlphaTauri - tot waar de regels het toelaten - helpt met de ontwikkeling van de auto, iets dat sinds afgelopen seizoen gebeurt. In een recente vergadering hebben concurrerende teams naar verluidt gepleit voor nieuwe regels die een nauwere samenwerking moeten beperken. Deze regels zouden onder meer eisen dat elk team zijn eigen windtunnel gebruikt, aangezien Red Bull en AlphaTauri momenteel dezelfde windtunnel gebruiken.
Red Bull-teambaas Christian Horner wil echter niets weten van alle kritiek en alternatieve regelgevingen, zo laat hij merken in gesprek met onder meer RacingNews365 na afloop van de GP van Abu Dhabi. Op de vraag of de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri het verschil in prestaties zou kunnen verkleinen, antwoordt Horner: "Ik heb geen idee. Dat hangt af van de kwaliteiten van de personen die bij het team werken. Dat is hetzelfde als bij Ferrari en Mercedes. Zij voorzien ook twee F1-teams van versnellingsbakken en wielophangingen en helpen hen in de windtunnel. De relatie tussen die teams zijn identiek (aan die van Red Bull en AlphaTauri, red.)."
Met zijn uitspraak doelt Horner op het feit dat Ferrari onderdelen levert aan Haas, Mercedes McLaren en Aston Martin van componenten voorziet. "En McLaren heeft de handvatten die Mercedes ze geeft héél goed weten te benutten, ze hebben het beter gedaan dan hun leverancier in de tweede helft van het jaar. Het hangt allemaal af van wie het meeste uit de samenwerkingen en regelgevingen haalt."
Anderen bekeken ook:
"AlphaTauri mijlenver verwijderd van die Roze Mercedes"
Horner vervolgt en refereert daarbij naar 2020, toen Racing Point (nu Aston Martin) met een auto op de proppen kwam die verdomd veel leek op de Mercedes van een jaar eerder. "Kijk, we zijn we nog mijlenver verwijderd van die Roze Mercedes. Er bestaat gewoon een lijst waarin staat welke onderdelen je mag leveren aan andere teams. En als je kijkt naar de AlphaTauri en de Red Bull-auto's, zijn er fundamenteel gezien flinke verschillen. Waarschijnlijk lijken andere auto's veel meer op de Red Bull. De auto van McLaren komt bijvoorbeeld aardig in de buurt bij die van ons."
Horner geeft tevens een update over de naamswijziging van AlphaTauri.
"Kijk, het is aan AlphaTauri wanneer zij hun nieuwe naam willen presenteren, welke dat ook mag zijn. Er is veel speculatie over de naam en ga zo maar door. Natuurlijk, je hebt bedrijfsnamen, en je hebt namen waarmee je de sport betreedt... Die namen moeten wel bij elkaar passen. Ik ben ervan overtuigd dat men de nieuwe identiteit bekend maakt wanneer het qua timing goed voelt." Horner vervolgt: "Nu Franz (Tost, red.) afzwaait is het aan Laurent Mekies en hij heeft ambitieuze plannen met het team. Ze maken alles bekend wanneer ze er aan toe zijn."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!