We schrijven het jaar 2015. Red Bull rijdt met Renault-motoren in de Formule 1, die in het nieuwe hybride turbotijdperk nog niet de gewenste resultaten brengen en dus kijkt men om zich heen. Red Bull klopt aan bij Mercedes met de vraag of zij misschien motoren willen leveren.
In die tijd beweert Meredes-teambaas Toto Wolff bij hoog en bij laag dat een deal nooit aan de orde was, maar teamadviseur Niki Lauda liet juist hele andere geluiden klinken. Volgens hem was een deal wel degelijk aan de orde, ware het niet dat Red Bull geen terugkoppeling meer gaf.
In gesprek met Sky Sports liet Lauda destijds weten hoe de vork werkelijk in de steel zat: "Christian Horner en Helmut Marko stuurden ons een brief om interesse in onze motoren kenbaar te maken. Ik gaf daarop aan 'prima, maar laten we de zaken eerst met Dietrich Mateschitz bespreken'."
"Mateschitz namelijk was om wat voor reden dan ook nooit fan geweest van Mercedes. Er speelde iets in het verleden waar ik geen weet van had. Dus toen ik Mateschitz vroeg of hij interesse had zei hij 'ja, maar, maar, maar....'."
Lauda legt uit dat dat toen het einde van het verhaal was: "Op die 'maar, maar, maar' kwam geen vervolg. We moesten toen een beslissing nemen. Wie kreeg onze motoren? We wisten ook niet of Lotus (met Mercedes-motoren, red.) zou blijven, dus toen besloten we om onze motoren aan Manor te geven."
In het moment opperde Lauda nog dat Ferrari de enige overgebleven kandidaat was voor Red Bull, maar we weten de Red Bull nog jaren trouw bleef aan Renault, maar ook dat de successen van weleer uitbleven. Die kwamen pas echt weer nadat Honda aan boord kwam.
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!