Hoe hoger de totaalprijs op het bonnetje, hoe beter. Dat kun je gerust stellen als het aankomt op de inschrijfgelden die Formule 1 teams voor het nieuwe jaar betalen. Dat bedrag is opgemaakt uit een basisbedrag van 657.837 dollar voor ieder team, aangevuld met een bedrag per punt. Dat bedrag per punt is vastgesteld op 6.575 dollar.
Echter, voor de constructeurskampioen geldt een wat hoger bedrag per punt, namelijk 7.893 dollar. Dat maakt, zeker in combinatie met het bizarre puntenaantal van Red Bull in 2024, het team uit Milton Keynes een absoluut recordbedrag af moet tikken aan de FIA.
Red Bull scoorde 860 punten x 7.893 dollar + 657.837 dollar = $7.445.817. Het team op de tweede plaats, Mercedes, hoeft nog niet de helft van dat totaalbedrag neer te tellen, aangezien de Duitse formatie ook minder dan de helft van het aantal punten van het team van Max Verstappen bij elkaar sprokkelde.
Overigens is ook deelname voor Max Verstappen aan het seizoen 2024 niet gratis. Zoals we eerder deze week al schreven, betalen alle coureurs voor hun superlicentie op basis van het gescoorde aantal punten. Dus ook staat de Nederlander aan kop van dat lijstje.
Bekijk het overzicht van inschrijfgelden voor de teams hieronder.
Inschrijfgeld F1-teams in 2024
# | Team | Aantal punten | Inschrijfgeld 2024 (dollar) |
---|---|---|---|
1. | Red Bull | 860 | 7.445.817 |
2. | Mercedes | 409 | 3.347.012 |
3. | Ferrari | 406 | 3.327.287 |
4. | McLaren | 302 | 2.643487 |
5. | Aston Martin | 280 | 2.498.837 |
6. | Alpine | 120 | 1.446.837 |
7. | Williams | 28 | 841.937 |
8. | AlphaTauri | 25 | 822.212 |
9. | Alfa Romeo | 16 | 763.037 |
10. | Haas | 12 | 736.737 |
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Auto's_doen_vroem_vroem,
Red bull moet dus 9.3 miljoen betalen aan meedoen premies. Ze betalen ook de superlicentie voor de coureurs. Absurd dat je extra hard gepakt wordt omdat je wint.
BarryChello
Weet niet wat nou erger is: een boete betalen voor het overschrijden van de budgetcap omdat de Fia 1) niet heel duidelijk geweest is wat nou wel en wat niet onder de budgetcap valt en 2) aan het eind van het seizoen de " spelregels" wijzigt of dat je kampioen wordt en dáárom een astronomisch bedrag moet aftikken.
MrMcdanger
Maar goed dat Perez niet zo veel punten had :)
Natronic
Als prijzengeld ook dubbel was geweest ten opzichte van MB, had ik het wel redelijk gevonden.
Dit bericht is aangepast op:
Floris_Wyers
140 miljoen voor redbull, 131 miljoen voor Mercedes. Redbull zal er dus echt niet wakker van liggen ;)
Rob Augenbroe
Hopelijk begrijpt nu ook iedereen waarom de fia meer races en sprintraces wilt. Meer punten dus meer geld voor hun
Hennie-1965
Dit was ook mijn eerste reactie, maar van de ene kant ontvangen de teams een flink bedrag aan prijzengeld en dat is gewoon een deel van 50% van de winst die Liberty Media opstrijkt, en dan komen de bedragen die ze weer terug moeten betalen en dat word dan niet evenredig bepaalt maar een vast bedrag plus een flink bedrag per gescoord punt, plus nog de Licentie die op dezelfde absurde manier berekend word. Dan zou ik het stukken eerlijker vinden als Liberty Media de uitbetaling ook op dezelfde manier berekend, zoals het nu gaat word degene die het beste presteert op alle mogelijke manieren een oor aan genaaid , Red Bull mag bijna 10 miljoen aftikken en de nummer 2 minder dan de helft ! Buiten dat word Red Bull nog extra " bestraft " door minder uren windtunnel en andere ontwikkelings tools ! Dan gaan ze nog meer races plannen, alleen om hun zakken nog verder te vullen, dit jaar heeft LM bijna 1 Miljard aan pure winst binnen geharkt !
BlubBlub
@Rob Augenbroe je doet voorkomen alsof dit feiten zijn terwijl dit in werkelijkheid jouw mening is. Natuurlijk draait het om de centjes, maar niet zozeer vanwege het aantal punten. Deze opbrengsten zijn peanuts in vergelijking tot sponsorcontracten en uitzendrechten etc. Voor de teams is het extra belastend, maar voor de kijker is het weer interessanter. In verhouding kijken er weinig mensen de vrije trainingen op de vrijdag. Maar plots is daar de kwalificatie. Kijkcijfers knallen omhoog waardoor er weer iets gezegd kan worden over de populariteit. Je moet wel die oogkleppen afzetten en naar het grotere geheel kijken. Ja, de sport wordt compleet uitgemolken, maar deze Amerikaanse club durft wel met ideeën te komen om de sport groter te maken (Amerika, Midden oosten, olie dollars). Alsof het werelds was onder Ecclestone!? En de kleine teams hebben meer kans om punten te sprokkelen waardoor ze meer prijzengeld kunnen verdienen. Dus het is allemaal niet zo slecht als wat je doet vermoeden.
Dit bericht is aangepast op:
Rowinja Chrisbroe
Dit is dan jouw mening. Over een paar jaar ga je pas zien wat het effect van de ze veranderingen zijn. Dat een verandering eerst een positieve boost heeft is meestal normaal. De langere tijd geeft pas aan of het een succes is. De echte F1 fans haken nu af en je krijgt er een ander soort volk voor terug. Hier worden het altijd voetbalhooligans genoemd,ikmzie het meer als sensatiebeluste mensen die je nu trekt,met alle gevolgen vandien. Ik als liefhebber,kijk alleen maar de race in een sprintweekend omdat ik niet van die opgeklopte weekenden hou. De vt's vind ik leuker dan zie je pas hoe teams bezig zijn voor de zondag
Rob Augenbroe
Blijkbaar heb jij oogkleppen, het draait alleen maar om geld en niet om de sport. Waarom meen je dat ze meer races en sprintraces willen? Om geld en niet anders. Meer races ,meer circuits die de fia betalen, meer geld die de uitzendrechten opbrengen. Of de echte fans het leuk vinden boeit niet. De circuits krijgen ook punten voor entertainment, hoe meer punten een circuit heeft des te meer kansen om het contract te kunnen verlengen. Het gaat niet om de sport alleen om geld. Of het voor de coureurs,het personeel teveel wordt boeit ze niet,milieu boeit ze niet,alleen geld. Je kunt gaan zeuren dat ze minder banden willen gebruiken,maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Alle zogenaamde nachtraces afschaffen,minder races,een betere reisplanning helpt het milieu veel meer. Aan alles zie je dat het puur om het geld gaat. Jij mag het mijn mening vinden,ik weet dat dat gewoon een feit is
BlubBlub
@Rob Augenbroe niemand zal ontkennen dat het niet om het geld gaat. In iedere sport draait het om geld! Het argument wat je aandraagt is onzin. Dat de FIA meer geld wil ontvangen van de coureurs omdat ze meer punten hebben gescoord. Dat is bijzaak in het algehele plaatje. De sport wordt gerund door Amerikanen met een bepaald idee. Het moet een nog grotere show worden dan het al is. Ja, met als reden er een slaatje uit te slaan. Economisch gebeurt dat in iedere gezonde organisatie. Tenzij je te maken hebt met een non profit organisatie, maar dat zijn sportbonden zeker niet!
Rob Augenbroe
Wat jij zegt is onzin,ik ken geen enkele sport waarin teams of spelers moeten betalen voor de punten die ze behalen. Alleen de F1 dat is dus duidelijk om meer geld te verdienen. Ik zie het al bij voetbal of handbal of basketbal dat een speler voor elk doelpunt of punt wat hij gemaakt heeft even 1000 euro moet overmaken of de club aan het eind van het seizoen voor elk behaald punt 10.000 euro moet betalen. Leuke inkomsten zijn dat. Jouw enige argument is dat is peanuts voor als je kijkt hoeveel geld er op andere manieren verdiend wordt. Deze onzin is alleen maar om meer geld te verdienen. Als je dat niet snapt prima,eens kom je erachter dat heel veel kleine beetjes ook heel veel wordt