In Qatar voltooide de crew van McLaren dit jaar een kunststukje door een pitstop in 1.82 seconde af te werken. Het was een nieuw wereldrecord, terwijl het binnen de huidige reglementen niet voor de hand liggend was dat een pitstop onder de twee seconden kon worden uitgevoerd.
McLaren bewees het tegendeel en nam het record over van Red Bull, dat algemeen bekendstaat om haar snelle pitstops. Toch is 1.82 seconde niet de perfecte tijd, onthullen Jonathan Wheatley, sportief directeur van Red Bull, en Rich Wolverson, senior engineer, in de podcast Talking Bull. "We kunnen qua tijd op 1,6 seconde uitkomen", stelt Wolverson. "Het gaat er alleen om dat alles samenvalt."
Wheatley durft zelfs te stellen dat het nóg sneller kan. "Aan de voorkant van de bolide is het mogelijk om 1,45 tot 1.48 seconde over een stop te doen. Als ik kijk naar een pitstop, zie ik iets prachtigs als het gaat zoals het hoort. En het gaat om de menselijke bijdrage aan de autosport. Dat vind ik buitengewoon."
Anderen bekeken ook:
"De krik was te licht"
Wheatley legt ook uit hoe zijn eerste pitstop verliep. Het ging duidelijk om een andere tijd. "Mijn eerste pitstop deed ik in 1991. De auto kwam in de tweede ronde binnen en zat vol met brandstof, waardoor mijn voeten loskwamen van de grond. Ik hing in de lucht met de krik. Hij was simpelweg te licht."
De eerste pitstop blijft bijzonder, weet ook Wolverson. "Ik weet nog wat mijn hartslag was voor mijn eerste pitstop tijdens een race. Je kan geen bevende handjes hebben, maar het ging vooral om de ongelofelijke adrenaline. Je bouwde naar het moment op en nu ben je eraan gewend. Het wordt een soort van normaal."
Uiteraard gaat een pitstop ook weleens fout. Wheatley refereert naar een incident met Mark Webber. "We verloren een wiel in de pitstraat en een cameraman werd geraakt. Als je op dagen als deze even gaat zitten en de trofeeën ziet, kijk je er met een fantastisch gevoel naar. Maar uiteraard heeft alles ook een keerzijde. Als je enig empathie bezit, weet je dat je iemand pijn hebt gedaan."
"Daarna hebben we onze pitstops grondig herzien, om het zo veilig mogelijk te maken", vervolgt Wheatley zijn verhaal. "Dat was een belangrijke prioriteit van Christian Horner en het technische team in de fabriek. Een groep zeer slimme mensen kwam met de wheelguns die we nu gebruiken. Het lost niet ieder probleem op, maar we zijn op een punt gekomen dat ik niet meer mijn adem in moet houden voor een pitstop."
Ook interessant:
Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!