De hoofdkantoren van zeven van de tien Formule 1-teams staan in Groot-Brittannië, waar het verplicht is om financiële cijfers publiekelijk te maken wanneer er meer dan tien miljoen pond omzet wordt gedraaid en er meer dan 50 werknemers in dienst zijn. De financiële stukken van die F1-teams zijn meestal echter weinig onthullend, omdat veel kosten onder een en dezelfde noemer op de balans komen te staan.
In Italië, waar onder andere het zusterteam van Red Bull haar hoofdkantoor heeft, is dat echter een ander verhaal. Toro Rosso (tegenwoordig Alpha Tauri) moet daar namelijk wettelijk verplicht een aanzienlijk gedetailleerder verslag te doen van alle financiële zaken.
Uit een daaruit voortvloeiend onderzoek van Forbes, dat de jaarcijfers van Toro Rosso van 2018 onder de loep nam, komt naar voren hoeveel het nou kost om een F1-team als Toro Rosso draaiende te houden en wat de inkomstenbronnen van het Italiaanse team waren.
De grootste inkomstenbron is logischerwijs Red Bull. De Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant injecteerde in 2018 namelijk een slordige 74,4 miljoen euro in zusterteam Toro Rosso. Dat komt neer op iets minder dan de helft van het totale budget (164,8 miljoen euro) van het team.
De verdere inkomstenbronnen van het toenmalige Toro Rosso waren onder andere prijzengelden en onderzoeksbeurzen (53,6 miljoen euro), en sponsorgelden (29,5 miljoen euro). Het volledige inkomstenoverzicht is hieronder terug te zien, waarna we het artikel vervolgen met de uitgaven van het team.
Inkomsten Toro Rosso 2018
Inkomstenbron | Bedrag in € |
---|---|
Red Bull kapitaalinjectie | ~ 74,4 miljoen |
Prijzengelden en beurzen voor R&D | ~ 53,6 miljoen |
Sponsorgelden | ~ 27,2 miljoen |
Verandering in waarde van producten | ~ 9,6 miljoen |
Verkoop van materialen | ~ 700.000 |
Totaal inkomsten 2018 | ~ 164,8 miljoen |
Wat betreft de uitgaven van het Red Bull-zusterteam in 2018, spande de kosten voor het produceren van de auto en alles daaromheen logischerwijs de kroon. In totaal vloeide er 50,7 miljoen euro richting het materiaal om de auto te bouwen (motoren niet meegerekend), teamkleding en stickers.
Alle gemaakte reizen, het onderhoud aan de bolides, de salariskosten van de coureurs en de energiekosten waren in totaal goed voor een slordige 40,9 miljoen euro, terwijl Toro Rosso voor haar motoren in totaal 20,3 miljoen euro overmaakte aan leverancier Honda.
De salariskosten van het personeel (exclusief dat van de coureurs) liepen in totaal op tot ruim 35,9 miljoen euro en ook werden er nog andere kleinere uitgaven op de balans vermeld. In totaal werd er in 2018 door Toro Rosso ruim 162,5 miljoen euro uitgegeven.
Onder aan de streep maakte de Italiaanse renstal uiteindelijk een operationele winst van 2,3 miljoen euro, waar na belastingen uiteindelijk nog ongeveer 1,7 miljoen euro van overbleef. In 2018 maakte Toro Rosso dus winst, al mag het duidelijk zijn dat het zonder de kapitaalinjectie van energiedrankjesfabrikant Red Bull nergens zou zijn geweest.
Uitgaven Toro Rosso 2018
Categorie | Bedrag in € |
---|---|
Materiaal, teamkleding en stickers | ~ 50,7 miljoen |
Reizen, onderhoud, salaris coureurs en energiekosten | ~ 40,9 miljoen |
Personeelskosten | ~ 35,9 miljoen |
Motorkosten en kosten voor afhuren testcircuits | ~ 20,3 miljoen |
Investeringen in nieuwe machines en hardware | ~ 5,7 miljoen |
Overig | ~ 9,0 miljoen |
Totaal uitgaven | ~ 162,5 miljoen |
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!