Het was een moeizaam weekend voor Red Bull Racing in Imola, maar uiteindelijk pakte Max Verstappen 'gewoon' de overwinning in Italië. Nu volgt al snel de Grand Prix van Monaco, een race waarbij de kwalificatie zeer belangrijk is. Als je niet van voren start op het smalle stratencircuit, dan kun je een aardige klassering wel vergeten.
Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt echter dat het weleens een lastig verhaal kan worden voor Red Bull. "Dit wordt voor ons op voorhand de moeilijkste race tot nu toe, ook vanwege de hobbels en kerbstones", zegt Marko. Iemand die van dichtbij weet hoe het eraan toe gaat bij de Oostenrijkse renstal is sim- en ontwikkelingscoureur Rudy van Buren. Hij blikt in een interview met RacingNews365 vooruit op de aanstaande race.
Hoe interpreteert hij bijvoorbeeld de woorden van Marko? "Ik denk dat dat een voortborduursel is op wat je vorig jaar zag, dat de stratencircuits misschien wel de moeilijkste waren. En voorlopig hebben we nog geen garantie dat dat getackeld is. We hebben natuurlijk wel Miami gehad, maar dat is geen echt stratencircuit. En afgelopen weekend (Imola, red.) was het dan wel hobbelig en waren er kerbstones, maar er waren ook hele snelle secties. Dit is het eerste echte Mickey Mouse-stratencircuit van het jaar dat voor de deur staat. Ik denk dat iedereen op zijn hoede is."
Anderen bekeken ook:
'Minder groot'
"Vrijdagavond hebben we een eerste idee, als de eerste twee vrije trainingen zijn verreden. Iedereen bereidt zich voor op Monaco en heeft een filosofie over Monaco. En iedereen heeft verbeteringen ten opzichte van vorig jaar. Hoe dat dan tot uiting komt, dat weten we over een paar dagen", vervolgt Van Buren zijn verhaal.
Daarbij zit hij komend weekend in de sim voor Red Bull. Het is niet zo dat Van Buren op dat moment pas de data vergaart. "Ik was er vorige week nog en toen hebben we uiteraard al wat gereden. De Formule 1 loopt achter de schermen voor op wat we in het echt zien. Dus Monaco is allang langsgekomen in de sim. Daar hebben we dus al gereden en daar beginnen we komende donderdag als ik er ben weer mee. Zo werkt het nu eenmaal." Hoeveel rondjes zijn er dan al verreden voordat een raceweekend start? "Dat verschilt heel erg. Er is voldoende tijd besteed", is het bondige antwoord van Van Buren.
Red Bull's RB19 kwam vorig jaar niet heel erg goed tot zijn recht op stratencircuits. In hoeverre is de aanpak dan anders voor dit soort weekenden in vergelijking met vorig jaar? "Problemen op Monaco? Vorig jaar hadden we pole en een overwinning, dus hoe groot zijn de problemen dan? In Singapore was het een heel moeilijk weekend. Zoals bij elk team worden er lessen geleerd van dat soort weekenden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en er zijn oorzaken die het hebben veroorzaakt. Tuurlijk worden daar oplossingen voor gevonden."
"Als je de verhouding ziet dat Monaco vorig jaar een veel minder moeilijk weekend was dan Singapore, dan denk ik dat de problemen daar normaal gesproken dan ook minder groot zullen zijn. Maar er zijn ideeën waarom dat het vorig jaar moeilijker was op verschillende circuits. En die worden geïmplementeerd. En we gaan dit weekend zien of het gewerkt heeft", aldus Van Buren.
In de simulator
Dan naar de rol van Van Buren in de simulator. Wat is zijn rol dan precies? "In mijn positie bepaal ik niet wat de set-up wijzigingen zijn. Ik rijd en geef aan hoe de auto voelt. Wat is goed, wat is niet goed? Wat heb je nodig om harder te gaan? Hoe gaat de auto over kerbstones, hoe is de tractie en hoe is de rotatie in de lagesnelheidsbochten? Dan ga je natuurlijk heel erg op details in. Daar geef ik antwoord op."
"En er zijn natuurlijk hele goede engineers aan alle kanten die verschillende set-up opties bedenken wat kan werken op een circuit. We hebben deze auto, die kunnen we op deze manier opzetten qua set-up. Hoe werkt dit en kunnen we dit werkend krijgen? En uiteindelijk zijn er meerdere set-ups waar je alles op aan kan passen om tot een geheel te komen", legt de simcoureur verder uit.
Dan komt hij met een voorbeeld. "Ik kan naar Imola kijken. Daar zijn ze natuurlijk aan het weekend begonnen met een filosofie waarvan ze dachten: dit moet hem zijn. Dat bleek dus totaal niet zo te zijn. Toen is er tot diep in de nacht in de sim gereden en is er iets compleet anders gevonden. En zaterdag ging het al ineens een klap beter. En dat bedoel ik met het feit dat er heel veel set-ups zijn, die je kan uitwerken", aldus Van Buren.
"En daar komt dan mijn rol. Ik rijd rond en ik geef feedback op wat ik voel van wat er beter moet. Dan worden dingen aangepast, dan ga ik weer rijden en dat is natuurlijk een spel dat de hele dag doorgaat in zo'n sim. Om dan uiteindelijk tot de set-up te komen waarvan je zegt: dit is werkbaar, dit is de basis. Daar zitten zoveel stappen tussen en vaak zijn de auto's zo bewerkelijk qua set-up. Tegenwoordig zitten er zoveel details op de auto's die afgesteld kunnen worden, die ook invloed op elkaar hebben. Het is gewoon een heel stappenplan om tot een eindproduct te komen", sluit Van Buren af.
Ook interessant:
De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!