Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Schumacher zucht: "Dan moeten we Max Verstappen maar als Duitser verkopen"

Hoe moet men het voor elkaar krijgen om weer een Duitse GP op touw te zetten en de sport populairder te maken in het autosportgekke Duitsland? Ralf Schumacher heeft wel een oplossing.

Formule 1 was in Duitsland ooit razend populair, maar tegenwoordig valt dat vies tegen. Sinds Michael Schumacher uit de sport is verdwenen verdween er veel animo en de GP van Duitsland was ook geen enkel moment meer een echte vaste klant op de Formule 1-kalender. Sebastian Vettel wist met vier wereldtitels nog wel voor een nieuwe opleving te zorgen, maar inmiddels zien we al enkele jaren geen Duitse GP meer op de kalender (op een corona-invalbeurt na) en heeft het er alle schijn van dat er in de nabije toekomst ook niet meer zal worden geracet bij onze oosterburen.

Kijkcijfers verdwijnen als sneeuw voor de zon

In het land van Porsche, Audi, Mercedes, BMW en ga zo maar door verliest F1 snel aan populariteit, terwijl twee van die eerdergenoemde autofabrikanten binnen nu en vijf jaar waarschijnlijk toe zullen treden tot de sport en een van die namen de laatste acht jaar kampioen werd. De komst van Mick Schumacher, de zoon van, was de enige hoop op een nieuwe opleving, zo leek het. Sebastian Vettel gaat met pensioen, dus is het aan de jonge Duitser om te gaan presteren. Bij Haas gaat het niet altijd van een leien dakje en zal hij realistisch gezien nooit om overwinningen of titels kunnen strijden. De kijkcijfers in het land zakten de laatste jaren ver weg, zeker nu alle races achter de betaalmuur van Sky Sports terecht zijn gekomen. De miljoen kijkers per race vandaag de dag staan in schril contrast met de bijna tien miljoen mensen die jaren geleden nog inschakelden op het open net bij RTL.

Verstappen als oplossing

Ralf Schumacher, de oom van Mick, erkent het probleem en heeft meteen een oplossing, zo vertelt hij bij Sport1 . "Dan moeten we Max Verstappen maar als Duitser verkopen", knipoogt hij. "Het is duidelijk: F1 en de autosport in het algemeen hebben een probleem in Duitsland." Ook geld is een factor, redeneert Ralf. "In Michael's begindagen wilden alle jongens ineens karten. Ook al was het toen ook al duur, de ouders gaven het geld er aan uit. Vandaag is dat niet meer zo. Een normaal kartseizoen kost een goede 200.000 euro. Op het hogere niveau begint het bij 500.000 euro per jaar. Wie kan en wil zich dat veroorloven?", zo vraagt Schumacher zich hardop af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal