Formule 1 was in Duitsland ooit razend populair, maar tegenwoordig valt dat vies tegen. Sinds Michael Schumacher uit de sport is verdwenen verdween er veel animo en de GP van Duitsland was ook geen enkel moment meer een echte vaste klant op de Formule 1-kalender. Sebastian Vettel wist met vier wereldtitels nog wel voor een nieuwe opleving te zorgen, maar inmiddels zien we al enkele jaren geen Duitse GP meer op de kalender (op een corona-invalbeurt na) en heeft het er alle schijn van dat er in de nabije toekomst ook niet meer zal worden geracet bij onze oosterburen.
Kijkcijfers verdwijnen als sneeuw voor de zon
In het land van Porsche, Audi, Mercedes, BMW en ga zo maar door verliest F1 snel aan populariteit, terwijl twee van die eerdergenoemde autofabrikanten binnen nu en vijf jaar waarschijnlijk toe zullen treden tot de sport en een van die namen de laatste acht jaar kampioen werd. De komst van Mick Schumacher, de zoon van, was de enige hoop op een nieuwe opleving, zo leek het. Sebastian Vettel gaat met pensioen, dus is het aan de jonge Duitser om te gaan presteren. Bij Haas gaat het niet altijd van een leien dakje en zal hij realistisch gezien nooit om overwinningen of titels kunnen strijden. De kijkcijfers in het land zakten de laatste jaren ver weg, zeker nu alle races achter de betaalmuur van Sky Sports terecht zijn gekomen. De miljoen kijkers per race vandaag de dag staan in schril contrast met de bijna tien miljoen mensen die jaren geleden nog inschakelden op het open net bij RTL.
Verstappen als oplossing
Ralf Schumacher, de oom van Mick, erkent het probleem en heeft meteen een oplossing, zo vertelt hij bij Sport1 . "Dan moeten we Max Verstappen maar als Duitser verkopen", knipoogt hij. "Het is duidelijk: F1 en de autosport in het algemeen hebben een probleem in Duitsland." Ook geld is een factor, redeneert Ralf. "In Michael's begindagen wilden alle jongens ineens karten. Ook al was het toen ook al duur, de ouders gaven het geld er aan uit. Vandaag is dat niet meer zo. Een normaal kartseizoen kost een goede 200.000 euro. Op het hogere niveau begint het bij 500.000 euro per jaar. Wie kan en wil zich dat veroorloven?", zo vraagt Schumacher zich hardop af.
Meest gelezen