Het was groot nieuws: Renault/Alpine overweegt om het motorproject voor 2026 op te schorten, zo heeft RacingNews365 begrepen. Het Franse merk hoopt zo eventueel veel kosten te besparen en wil in dat geval als klantenteam de Formule 1 veroveren. Tot nu toe is er geen definitief besluit genomen, maar teambaas Bruno Famin kijkt wel om zich heen en heeft al gesprekken met andere motorleveranciers gevoerd. Maar hoe ziet de mogelijke toekomst van het team er dan uit?
Het belangrijkste aspect is natuurlijk de motor. Alpine moet op zoek naar een geschikte en welwillende leverancier, wat altijd een lastige opgave is. Toch staan er wel wat gegadigden klaar. De belangrijkste kandidaat lijkt op het oog Ferrari te zijn, vooral omdat het Italiaanse team in Stake F1 een klant verliest. Stake F1 gaat in 2026 door het leven als fabrieksteam van Audi.
Ferrari heeft altijd de voorkeur uitgesproken om met twee klanten samen te werken, waardoor Alpine duidelijk in beeld komt. Nu er een plaatsje beschikbaar is naast Haas, kan het zomaar zijn dat Ferrari welwillend tegenover een deal met Alpine staat. Een directe concurrent is het Franse team immers ook nog niet. Meestal is dat nog wel een heikel puntje in dit soort gesprekken.
Red Bull
Zijn er andere opties? Jazeker, want Alpine zou naar verluidt ook met Red Bull hebben gesproken. Het team van Max Verstappen bouwt vanaf 2026 een eigen motor in samenwerking met Ford. Een deal ligt echter niet voor de hand, mede omdat Red Bull zich eerst op de eigen teams, inclusief RB, zal willen focussen. Het project is gloednieuw en een deal met Alpine is mogelijk een gok. Hetzelfde geldt voor Audi. Bovendien gingen Red Bull en Renault na een lange samenwerking niet zo gezellig uit elkaar in 2018.
Mocht een deal met Ferrari, Audi of Red Bull Powertrains niet lukken, blijven Mercedes en Honda over. In het geval van Mercedes zal er eerst een verzoek bij de FIA neergelegd moeten worden. Het Duitse merk levert in 2026 aan drie teams (Mercedes, McLaren en Williams) en zit zo aan het maximum in de reglementen. Mercedes heeft nu overigens wel dispensatie om aan een vierde team (Aston Martin) motoren te leveren, maar moet dat proces opnieuw opstarten als het tot een deal met Alpine komt. Honda heeft maar één klant in Aston Martin en behoort dus wel tot de mogelijkheden.
Uiteindelijk begint het allemaal met het besluit rond het eigen project. Het is nog niet volledig uitgesloten dat Alpine toch doorgaat als fabrieksteam. De bouw van de motor is al in volle gang en wellicht zijn de testresultaten zodanig goed dat het vertrouwen het wint van de zorgen. Bovendien lijkt Alpine op zoek te zijn naar een partner die een deel van de kosten van het motorproject wil dragen, om zo de toekomst veilig te stellen. Ook is een volledige verkoop van het team niet uitgesloten. Als de stekker eruit wordt getrokken, zijn er in elk geval opties genoeg. Eén ding is zeker: het team zal op de grid blijven staan, maar het is voorlopig niet duidelijk in welke vorm.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull zullen orde op zaken stellen in Spanje
Is Red Bull In Spanje als vanouds weer de gedoodverfde favoriet of zijn de problemen substantiëler van aard? Heeft Mercedes definitief de aansluiting gevonden? Het zijn vragen waarover de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zich buigen in onze kakelverse nieuwe Formule 1-podcast. Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!