De C44 ziet er qua kleur al compleet anders uit. De auto is van zwart en rood naar zwart en groen veranderd en ook binnen Stake F1 Team is het nodige veranderd. De teambaas blikt vooruit op het nieuwe seizoen, met de eerste race over een kleine vier weken in Bahrein. "Het betekent niet dat we nu met deze nieuwe start gelijk een betere performance hebben", zo begint teambaas Alessandro Alunni Bravi zijn verhaal. "Alles wat we tijdens de winter hebben gedaan maakt ons optimistisch dat we een stap vooruit kunnen maken. Met onze nieuwe technisch directeur (James Key, red.) hebben we hard gewerkt aan de auto op alle gebieden: we hebben meer extreme beslissingen genomen en hebben geprobeerd om elk detail te verbeteren", aldus Bravi.
"Het minimale doel is om de negende positie van vorig jaar te verbeteren. We moeten realistisch blijven, het seizoen zal erg lang zijn: het gaat om het ontwikkelen van de auto van januari tot december, het beste leveren als een team in elke race en het beste uit alle kansen halen die voorbij zullen komen tijdens het seizoen", zo zegt de teambaas. Ondanks alle veranderingen zijn de coureurs wél hetzelfde gebleven en daar is Bravi erg blij mee. "De stabiliteit die daarbij komt kijken is heel belangrijk voor ons. We waarderen altijd stabiliteit binnen het team, zeker tijdens een transformatieproces zoals nu het geval is." Daarbij doelt de teambaas op de toekomstige samenwerking met Audi vanaf 2026.
Anderen bekeken ook:
Nieuwe voorwielophanging
James Key is de nieuwe technisch directeur bij Stake F1 Team. Hij werkte eerder als technisch directeur bij onder meer McLaren en Toro Rosso en tussen 2010 en 2012 was hij ook al technisch directeur van Sauber. "Het team moest een ambitieuze richting opgaan met de auto, zelfs voordat ik kwam. Zo zijn er veel mechanische veranderingen, waarvan je er sommige niet kunt zien, terwijl andere erg zichtbaar zijn. Zo is de voorwielophanging compleet nieuw, wat een zwaar en ambitieus project is voor een team van onze grootte. En er zijn een hoop aerodynamische veranderingen. De auto zal er nogal anders uitzien in vergelijking met die van vorig jaar", zo vertelt Key.
De technisch directeur gaat nog dieper in op de voorwielophanging, waarbij men inspiratie op heeft gedaan bij andere F1-teams. "We zijn geswitcht naar een pull-rod voorwielophanging, die door sommige teams ook toegepast", zo doelt hij op Red Bull en McLaren. "Het is een belangrijk project om te proberen de balans goed te krijgen, maar het team heeft een geweldige prestatie geleverd met dit zeer moeilijke project. En met de vloer hebben we een andere benadering, een nieuw concept, en het lijkt erop dat we een behoorlijk vruchtbare oplossing hebben gevonden", aldus Key.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!