Sterker nog, de Italiaanse bandenfabrikant beweert dat een tweestopper de meest ideale strategie oplevert op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De coureurs beschikken dit weekend over de hardste compounds die Pirelli heeft gefabriceerd. De snelste strategie is op papier eentje waarin tweemaal wordt gestopt, zo meldt Pirelli. Men verwacht dat de winnende strategie wordt doorgevoerd door een rijder die zo ongeveer in rondje 22 op bezoek komt voor de teamgarage om softs in te ruilen voor een verse set softs. Tijdens de tweede stop, die wederom 22 ronden later wordt gemaakt, monteert het team vervolgens mediums. Het 66-ronden tellende evenement kan echter op meerdere manieren worden afgewerkt. Pirelli vermoedt dat er teams zullen zijn die de race af willen raffelen met een éénstopper. Inhalen is uiteraard niet al te gemakkelijk op het Spaanse circuit en gewoon doorrijden lijkt daarom een slimme optie. Voor de snelste variant van de éénstopper zal de coureur in kwestie zuinig moeten zijn op diens banden. Na een rondje of 27 kan hij zijn zachte rubber inwisselen voor de harde band, zo meent Pirelli. Logischerwijs zou de rijder ook naar de medium kunnen wisselen. Voor coureurs die buiten de top tien zijn gevallen tijdens de kwalificatie - rijders die dus een vrije bandenkeuze hebben - heeft Pirelli nog een alternatief. Een mediumstart zou eveneens een éénstopper op kunnen leveren, als er daarna wordt gewisseld naar de harde band. De leverancier vergeet te melden dat een wissel naar soft in theorie ook mogelijk moet zijn, als er maar zuinig genoeg met de medium én de soft wordt omgesprongen. De Grand Prix van Spanje begint vanmiddag om 15.10 uur. De wedstrijd op het Circuit de Barcelona-Catalunya is 66 ronden lang. In 2018 kreeg Lewis Hamilton het voor elkaar om een éénstopper te laten werken in Spanje, hij begon op de soft en eindigde op de medium. Die banden staan gelijk aan wat in 2019 de C1 en de C2 zijn, oftewel dit weekend in Spanje de hard en de medium.
Meest gelezen