Tijdens de tweede testweek in Bahrein verraste Mercedes met een nieuwe versie van de W13-bolide. Naast zeer opvallende sidepods keek vriend en vijand ook naar de spiegels, en dan vooral naar de manier waarop deze spiegels bevestigd waren. Doordat de sidepod zeer smal is (horizontaal gezien), zit de spiegel niet op de sidepod bevestigd, maar op de side crash structure. Dit onderdeel is een gestandaardiseerd en verplicht onderdeel om te voorkomen dat coureurs gewond raken (of erger) tijdens een impact vanaf de zijkant. Mercedes maakte slim gebruik van dit onderdeel en bevestigde de spiegels met meerdere 'vleugeltjes' aan het onderdeel. Deze vleugeltjes hebben naar verluidt een aerodynamisch voordeel, wat in principe niet illegaal is. Het hoofddoel van de vleugels is namelijk puur het bevestigen van de spiegels. En dat mag. Toch buigt het Technical Advisory Committee (TAC) zich zeer waarschijnlijk over het mini-loophole van Mercedes. Tegen onder meer RacingNews365 zei Red Bull-teambaas Christian Horner al niet te hopen op een technische ontwikkelingsoorlog bij de spiegels van de F1-bolides. "We willen echt geen spiegeloorlog. Er is de afgelopen tien jaar enorm veel gepraat over de functie van de spiegels en of ze als vleugels moeten dienen. Dat is niet de intentie. Ik denk dat het besproken gaat worden in de TAC meeting."
Kunnen de F1-teams een stokje steken voor het 'Mercedes-trucje'?
Zoals de naam al doet vermoeden is het Technical Advisory Committee slechts een adviesorgaan binnen de Formule 1. Wat er dus besproken gaat worden tijdens de meeting is (nog) niet bindend. De TAC bestaat uit alle technisch afgevaardigden van de Formule 1-teams (dat kan een technisch directeur of bijvoorbeeld een Adrian Newey zijn, red.). De TAC heeft Nikolas Tombazis (FIA Head of Single Seater Technical Matters, red.) als voorzitter. De tien teams en de FIA-vertegenwoordiger bespreken de technische zaken in de vergadering en kunnen stemmen over bepaalde onderwerpen. Mocht zo'n 70 tot 80% tóch vinden dat de regels moeten worden aangescherpt, worden aangepast, dan geeft de TAC de zaak door naar de F1 Commission. Hier wordt het lastiger.
Kans klein dat een reglementen-aanpassing door de stemming komt
Bij de F1 Commission wordt er nogmaals gekeken én gestemd over de uitkomst van de TAC-vergadering. Ditmaal wordt er gestemd door drie verschillende organen: de teambazen, de FIA en de Formule 1. Elke groep heeft tien stemmen, dus de teambazen 10 (elke teambaas één, red.), de FIA 10 en de F1 10. In totaal dus 30 stemmen. Voordat er iets wordt veranderd, móét er 80% instemmen met de wijziging. Dit betekent dus dat er 24 stemmen voor moeten zijn, wat al snel een lastig verhaal wordt. Vooral omdat de FIA en de F1 zelf het grootste deel van de stemmen hebben. Een mogelijke wijziging van de regels voor de 'Mercedes-spiegel' is dus nog ver weg. Pas na deze stemming komt de zaak terecht bij de World Motor Sport Council, het hoogste FIA-orgaan, waar de stemming definitief wordt besproken/gemaakt. De FIA kan hierbij zonder stemming de technische reglementen iets aanpassen onder het mom 'de regels waren op dit punt niet helemaal duidelijk, maar dit is wat we bedoelen'. Op deze manier kan er toch iets veranderen, maar van een verbod zal het waarschijnlijk niet snel komen.
Meest gelezen