Top Je moet het ‘m nageven: Lewis Hamilton staat er áltijd. Laatste foutje in de kwalificatie? Brazilië 2017, toen-ie de titel al op zak had. Laatste foutje in een race - da’s even graven, of niet? Spanje 2016, het samenkomen met Nico Rosberg. Sindsdien was Hamilton niet te betrappen op grove missers. Op deze manier win je titels. Hamilton staat na drie races alweer bovenaan in de strijd om het kampioenschap en zelfs als hij niet de favoriet is, weet hij nog te winnen. Sinds Silverstone 2018 stond hij slechts in één race niet op het podium. Wauw. Wie niet snel genoeg is, moet slim zijn. Andermaal bewees Red Bull Racing over veel kwaliteiten aan de pitmuur te beschikken. Goed, zaterdag werden er foutjes gemaakt en dat zowel Max Verstappen als Pierre Gasly te laat kwam voor een laatste run in Q3 deed pijn, maar op zondag wist de stierenbrigade Ferrari een plekje af te snoepen - of te 'jatten', zoals Christian Horner het noemde. Middels de undercut werd Charles Leclerc door Verstappen ingerekend en Gasly snaaide op het laatste moment de snelste raceronde voor de neus van Vettel weg. De loser op zaterdag, de held op zondag. Die Alexander Albon , die kan een heel behoorlijk potje sturen. De Thai viel al een paar keer op door sneller te zijn dan Daniil Kvyat, maar gaf in Sjanghai definitief zijn visitekaartje af. Vanuit de pitstraat naar P10 – een prachtige prestatie voor de schuchtere debutant. De Toro Rosso-Honda lijkt erg sterk – wat kan Albon er zonder trainingscrash in de komende races mee klaarspelen?
Flop Evenals in Bahrein werd Ferrari derde en vijfde en het begint een beetje slapstick te worden. Elke keer als de Italiaanse renstal voorafgaand aan een weekend als favoriet wordt aangewezen, verpest de Scuderia het grandioos. Dat was al zo in 2017, dat werd nog erger in 2018 en het is niet anders in 2019. Dat Charles Leclerc aan de kant moest voor Sebastian Vettel was niets meer en niets minder dan een dikke, vette teamorder, want Vettel had niets in de melk te brokkelen - ongeacht hoe Mattia Binotto de mislukte tactiek recht probeert te zwammen in de media. Ondanks dat haantjes Daniil Kvyat en Carlos Sainz elkaar – niet voor de eerste keer in hun F1-loopbaan – bij de start tegenkwamen, waren er in China geen coureurs die uitblonken in totale onkunde. Goed, Antonio Giovinazzi leek weer niet al te sterk, maar vergeet niet dat hij een training én de kwalificatie moest missen. Des te merkwaardiger was het optreden van Haas , dat na een mysterieus zwak optreden in Bahrein wederom wegzakte. P9 en P10 veranderden in P11 en P13. Er is werk aan de Amerikaanse winkel. Groots werd er uitgepakt door de Formule 1, dat de Chinese Grand Prix de 1000ste uit de geschiedenis van de koningsklasse was mocht niemand ontgaan. Waar de 700ste (Brazilië 2003), 800ste (Singapore 2008) en de 900ste (Bahrein 2014) als ware klassiekers de boeken in gingen, daar was nummertje duizend een bloedsaaie optocht. Het spanningsgehalte in de Formule 1 was daarom de laatste flop van het weekend. Tientallen knappe koppen brainstormen al jaren over de toekomst van de sport – om het spannender te maken – en nog altijd is er geen oplossing. Gaap.
Meest gelezen