vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix China 2019

Tops en flops van Grand Prix China: Red Bull 'jat', F1 stelt teleur

Ferrari was voorafgaand aan het weekend de favoriet, Valtteri Bottas werd tijdens het weekend de favoriet en uiteindelijk ging wereldkampioen Lewis Hamilton gewoon weer met een zege aan de haal. De aanloop naar de 1000ste Formule 1-race was een stuk leuker dan de vertoning zelf. Uiteraard zijn er uitblinkers en tegenvallers.

Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG

Top

Je moet het ‘m nageven: Lewis Hamilton staat er áltijd. Laatste foutje in de kwalificatie? Brazilië 2017, toen-ie de titel al op zak had. Laatste foutje in een race - da’s even graven, of niet? Spanje 2016, het samenkomen met Nico Rosberg. Sindsdien was Hamilton niet te betrappen op grove missers. Op deze manier win je titels. Hamilton staat na drie races alweer bovenaan in de strijd om het kampioenschap en zelfs als hij niet de favoriet is, weet hij nog te winnen. Sinds Silverstone 2018 stond hij slechts in één race niet op het podium. Wauw.

Wie niet snel genoeg is, moet slim zijn. Andermaal bewees Red Bull Racing over veel kwaliteiten aan de pitmuur te beschikken. Goed, zaterdag werden er foutjes gemaakt en dat zowel Max Verstappen als Pierre Gasly te laat kwam voor een laatste run in Q3 deed pijn, maar op zondag wist de stierenbrigade Ferrari een plekje af te snoepen - of te 'jatten', zoals Christian Horner het noemde. Middels de undercut werd Charles Leclerc door Verstappen ingerekend en Gasly snaaide op het laatste moment de snelste raceronde voor de neus van Vettel weg.

De loser op zaterdag, de held op zondag. Die Alexander Albon, die kan een heel behoorlijk potje sturen. De Thai viel al een paar keer op door sneller te zijn dan Daniil Kvyat, maar gaf in Sjanghai definitief zijn visitekaartje af. Vanuit de pitstraat naar P10 – een prachtige prestatie voor de schuchtere debutant. De Toro Rosso-Honda lijkt erg sterk – wat kan Albon er zonder trainingscrash in de komende races mee klaarspelen?

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Flop

Evenals in Bahrein werd Ferrari derde en vijfde en het begint een beetje slapstick te worden. Elke keer als de Italiaanse renstal voorafgaand aan een weekend als favoriet wordt aangewezen, verpest de Scuderia het grandioos. Dat was al zo in 2017, dat werd nog erger in 2018 en het is niet anders in 2019. Dat Charles Leclerc aan de kant moest voor Sebastian Vettel was niets meer en niets minder dan een dikke, vette teamorder, want Vettel had niets in de melk te brokkelen - ongeacht hoe Mattia Binotto de mislukte tactiek recht probeert te zwammen in de media.

Ondanks dat haantjes Daniil Kvyat en Carlos Sainz elkaar – niet voor de eerste keer in hun F1-loopbaan – bij de start tegenkwamen, waren er in China geen coureurs die uitblonken in totale onkunde. Goed, Antonio Giovinazzi leek weer niet al te sterk, maar vergeet niet dat hij een training én de kwalificatie moest missen. Des te merkwaardiger was het optreden van Haas, dat na een mysterieus zwak optreden in Bahrein wederom wegzakte. P9 en P10 veranderden in P11 en P13. Er is werk aan de Amerikaanse winkel.

Groots werd er uitgepakt door de Formule 1, dat de Chinese Grand Prix de 1000ste uit de geschiedenis van de koningsklasse was mocht niemand ontgaan. Waar de 700ste (Brazilië 2003), 800ste (Singapore 2008) en de 900ste (Bahrein 2014) als ware klassiekers de boeken in gingen, daar was nummertje duizend een bloedsaaie optocht. Het spanningsgehalte in de Formule 1 was daarom de laatste flop van het weekend. Tientallen knappe koppen brainstormen al jaren over de toekomst van de sport – om het spannender te maken – en nog altijd is er geen oplossing. Gaap.

			© Mercedes AMG
	© Mercedes AMG

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer