Zowel Kevin Magnussen als Nico Hulkenberg zijn twee ervaren coureurs die allebei een mooi C.V. op hun naam hebben staan. Toch is het nog altijd enigszins verrassend dat de beide coureurs volgend jaar wederom op de grid staan. Niet omdat het duo bar slecht presteerde in 2023, maar meer om het feit dat ze allebei enkele jaren geleden geen kans meer leken te maken op een zitje in de Formule 1. Het laat maar weer zien hoe raar het soms kan lopen in de koningsklasse van de autosport.
Magnussen beleefde een zeer sterk comebackseizoen in 2022, waarin hij een groot overwicht had ten opzichte van Mick Schumacher. De Deen ging dan ook met vertrouwen het 2023-seizoen tegemoet, al werd het al snel duidelijk dat Haas dit jaar geen goede bolide tot haar beschikking had. Ook de update die het team in Austin bracht, maakte uiteindelijk geen groot verschil. Volgens Hulkenberg was het helemaal geen verbetering en daarom liet hij de updates al snel voor wat ze waren. De Duitser was altijd kritisch en eerlijk over de prestaties van het team en die feedback kan men goed gebruiken bij Haas.
Het relatief kleine Formule 1-team heeft niet de middelen om gedurende een seizoen een grote ontwikkeling door te maken en dus moet Haas er in 2024 meteen staan. Daar heeft het team de feedback van Magnussen en Hulkenberg hard voor nodig. Niet voor niets koos Guenther Steiner om met twee ervaren coureurs aan het 2023-seizoen te beginnen. De uitgesproken teambaas weet als geen ander dat de coureurs het team de juiste richting op kunnen helpen.
Toch zal Steiner zich zorgen maken of hij na 2024 nog wel de beschikking heeft over Hulkenberg. De 36-jarige coureur staat namelijk in de belangstelling van Sauber/Audi. Het in Zwitserland gevestigde team, dat in 2026 definitief door Audi wordt overgenomen, hoopt Hulkenberg binnen te halen vanaf 2025. Zodoende kan 'Hulkie' met al zijn ervaring een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van de eerste Audi-bolide in 2026. De Duitser bevestigde eerder dit jaar dat er gesprekken plaats hebben gevonden met Audi, al leek het er toen op dat die gesprekken nog geen direct vervolg zouden krijgen.
Hulkenberg kon vanaf 2024 naar Sauber
RacingNews365 heeft van verschillende bronnen echter vernomen dat Hulkenberg gedurende dit jaar al een aanbod heeft gekregen om in 2024 bij Sauber te rijden. Doordat Haas een optie lichtte in het contract van de Duitser, was het voor Hulkenberg uiteindelijk niet mogelijk om het aanbod van Sauber/Audi in overweging te nemen. Het gevolg is dat Hulkenberg ook volgend jaar de teamgenoot zal zijn van Magnussen bij Haas.
Magnussen is een gerespecteerde coureur in de Formule 1, die zoals gezegd geen moeite had met Mick Schumacher. De Deen had dat wel met Hulkenberg. De statistieken van het afgelopen seizoen spreken voor zich: 15-7 in de kwalificatieduels, 13-9 qua raceresultaten en 9-3 in WK-punten, allemaal cijfers die in het voordeel van Hulkenberg spreken. Deze statistieken zorgden ervoor dat Sauber/Audi maar al te graag Hulkenberg wilden binnenhalen. Het is duidelijk dat Hulkenberg over ervaring beschikt, iets wat Audi belangrijk vindt. De cijfers van 2023 laten ook zien dat er nog geen enkele sleet op de Duitser zit, ondanks zijn leeftijd. Wie weet kan Hulkenberg, net als de 42-jarige Fernando Alonso, nog jaren doorgaan in de sport.
Hulkenberg bevindt zich nu in een ideale positie. Hij weet dat er verregaande interesse is van Sauber/Audi, maar kan daarnaast de eerste races van volgend jaar afwachten met Haas. Toch zou je zeggen dat het Audi-project voor de toekomst altijd interessanter is, ook als Haas wel een grote stap weet te zetten. Het is daarom ook aan Hulkenberg om wederom goed te presteren in 2024 en er zo voor te zorgen dat Sauber/Audi afscheid zal willen nemen van Valtteri Bottas of Guanyu Zhou.
Felle strijd om stoeltje bij Sauber/Audi
Het huidige rijdersduo van Sauber zal zich echter niet zomaar gewonnen geven. De coureurs zullen er alles aan doen om zelf het zitje van 2025, maar vooral van 2026 te veroveren. Dan gaat het team eindelijk door het leven als fabrieksteam en moet het voor het Zwitserse team mogelijk zijn om iedere week voor punten of wellicht podiumplekken te strijden. Een kans die je als coureur niet wil missen, al is de concurrentie natuurlijk ook op de hoogte.
Zo wordt ook Carlos Sainz vaak gelinkt aan Audi. Zijn vader, Carlos Sainz sr., heeft namelijk een uitstekend rapport met het befaamde Duitse automerk in de Dakar Rally, terwijl Sainz jr. naar behoren presteert bij Ferrari. Daarom doet een gerucht over een mogelijke overstap al snel de ronde. Toch lijkt de Spanjaard voor nu af te stevenen op een langer verblijf bij de Scuderia, ondanks dat Charles Leclerc nog altijd de kopman lijkt te zijn. Het zal snel duidelijk worden of Sainz zijn contract bij Ferrari met een of twee jaar gaat verlengen en de concurrentie voor een zitje bij Audi in 2026 dus groter of kleiner wordt. Op dit moment lijkt Hulkenberg op poleposition te staan om een van de twee zitjes bij Audi te bemachtigen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!