Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Verstappen niet blij met 'eigenwijze' FIA-wedstrijdleiders: "Dat was dit weekend een grote grap"

De wedstrijdleiders van de Formule 1 komen meer en meer onder vuur te liggen. Zeker nu er twee wedstrijdleiders zijn die rouleren, zijn de straffen niet altijd even consequent. En wat was dat nou toch allemaal met track limits tijdens de Grand Prix van Oostenrijk?

Verstappen Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Het was George Russell die vrij duidelijk was in zijn bewoordingen toen hij aangaf dat hij liever één wedstrijdleider zag dan twee. Dat zou het op een consequentere manier uitdelen van straffen ten goede komen, zo oordeelde hij. Max Verstappen daarentegen ziet daarin niet per se een oplossing, al is hij het roerend met Russell eens dat er wel iets moet veranderen.

"Ik denk dat het niet per se te maken heeft met één of twee wedstrijdleiders", zo geeft hij na de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk aan in de persconferentie. "Ik denk dat er vooral meer met de coureurs moeten worden samengewerkt, in plaats van dat ze steeds eigenwijs zijn en voet bij stuk willen houden."

"Uiteindelijk willen we allemaal de zaken voor iedereen beter maken, het is niet zo dat we allemaal voor eigen parochie preken. We hebben onderling ook goede gesprekken en vaak zijn we het dan over de meeste zaken wel min of meer eens."

Verstappen oppert alternatieve oplossingen

Afgelopen weekend strooide de wedstrijdleiding naar hartenlust met waarschuwingen en straffen voor 'track limits. Verstappen kreeg er een punthoofd van: "Dat was dit weekend echt een grap, niet alleen in de Formule 1, maar ook in de Formule 2 en Formule 3", aldus de Red Bull-coureur die als tweede over de meet kwam.

"Het is makkelijk om van buitenaf te zeggen 'ga niet over de witte lijn'. Maar als je zo hard door de bochten gaat, soms zelfs door blinde bochten, dan kan het gebeuren, zeker ook als je banden beginnen te slijten. De vraag is echter of we er werkelijk tijd mee winnen. Misschien wel, misschien niet. Maar hier ging het om twee, hooguit drie bochten waar je iets wijd zou kunnen gaan."

Verstappen hekelt dan ook de discussie wat wel en wat niet tot een straf zou moeten leiden: "Zet er dan een muur neer of leg een grindbak aan, zoals bijvoorbeeld in bocht 6. Als je daar te wijd gaat, bestraf je jezelf al. Dat zijn zaken waar we naar moeten kijken."

Volgens Verstappen zou de FIA het zichzelf op die manier ook een stuk makkelijker maken. "Want wat heb je nu wel niet allemaal nodig? Misschien wel één iemand per auto om de hele race te kijken of die ene coureur niet ergens wijd gaat. Maar dit soort zaken maakt dat de sport er niet goed op staat en dit is nog maar één ding. Dan is er nog de kwestie hoe er naar race-incidenten en dat soort zaken gekeken wordt. Ja, dat kan allemaal wel beter. Daar moeten we aan werken om het ook daadwerkelijk beter te maken."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben een structureel probleem

De Oostenrijkse GP was een enerverende. Want hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk over de Ferrari-problemen? Of van het wangedrag van enkele 'supporters' naast de baan?

20 reacties

Viaplay
x
Breaking FIA presenteert nieuwe motorregels in de Formule 1