In Qatar geldt er een noodmaatregel vanuit Pirelli. De bandenleverancier stelde in 2024 vast dat de banden ontzettend snel sleten, met gevaren voor de veiligheid tot gevolg. Zodoende mag iedere coureur maximaal 25 ronden op één bandenset rijden. De Grand Prix belooft op voorhand dan ook al een tweestopper te worden. In totaal worden er 57 rondjes gereden.
Maar wat zijn de gevolgen voor de verhoudingen in het veld? McLaren heeft bijvoorbeeld veel baat bij bandenmanagement, omdat zij het rubber langer in leven houden. Max Verstappen spot dus een mogelijk voordeel, al vindt hij het lastig om aan te geven wat er gaat gebeuren.
"Misschien wel", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat het vooral belangrijk is om eerst te kijken hoe de auto reageert. Het legt de strategie voor iedereen wel iets meer vast, al geeft het je nog steeds kansen om misschien eerder of later te stoppen, omdat je een limiet hebt."
Verstappen gaat in ieder geval niet mee in de kritieken dat de race nu sowieso saai wordt. Verschillende teambazen gaven aan dat de strategie nu veel te veel in een plooi ligt. "Voor het weekend denk je altijd: het wordt saai, maar misschien wordt het helemaal niet saai. Wie weet het zeker?"
Zet met een druk op de knop de F1-kalender van 2026 in jouw agenda en mis geen seconde van het aankomende F1-seizoen!
Zet de F1-kalender in jouw agendaMeest gelezen
In dit artikel









Praat mee!