Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen verliest medestander in zorgen over nieuw F1-format

De Formule 1 testte dit seizoen op twee circuits met het Alternate Tyre Allocation-format, waarbij coureurs gedurende een raceweekend minder banden mogen gebruiken en in elk kwalificatiedeel verplicht zijn om op een bepaalde compound te rijden. Terwijl in Boedapest bijna alle teams niet te spreken waren over het format, beginnen sommige nu langzaam van gedachten te veranderen.

McLaren-teambaas Andrea Stella prijst het Alternate Tyre Allocation-systeem nadat het in Monza dit jaar voor een tweede keer werd ingezet. Het systeem, dat ervoor zorgt dat er minder banden worden meegenomen naar een raceweekend, debuteerde in Hongarije en keerde daarna terug in Italië. Coureurs hebben slechts elf sets banden tijdens een raceweekend, in plaats van de traditionele dertien. Daarnaast worden de coureurs verplicht in ieder kwalificatiesegment een bepaald type band te gebruiken: hards in Q1, Mediums in Q2 en softs in Q3. Het format werd bekritiseerd door sommige coureurs, die klaagden over een gebrek aan track time. Onder andere Max Verstappen is geen fan van het format en nam voorafgaand aan het Grand Prix-weekend van Hongarije geen blad voor de mond.

'Helemaal ruk. Zo denk ik erover'

"Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch tegenover Viaplay.

Spectaculair én milieubewust

Andrea Stella zit inmiddels niet meer op één lijn met Verstappen, zo vertelt hij aan RacingNews365. "We kwamen naar Monza met wat zorgen over het alternatieve format. Maar ik zou zeggen dat ik niet zeker weet of mensen zich zelfs maar realiseerden dat het een ATA-evenement was, wat positief is. Het betekent dat we autoraces en spektakel bieden, maar dat we tegelijkertijd een aantal belangrijke doelen blijven nastreven, zoals het verminderen van het aantal banden. Dus ik zou zeggen dat het in dat opzicht een positief weekend is en ik wil de FIA en de F1 bedanken dat ze dit promoten."

Pirelli denkt dat veranderingen nodig kunnen zijn

Pirelli-kopstuk Mario Isola verklaarde dat het format misschien een paar kleine aanpassingen nodig heeft, maar is hoopvol over de toekomst van het zogeheten ATA-format. "Ik ben daar positief over," zegt Isola. "Ik heb een aantal coureurs horen klagen over het nieuwe format, maar ik denk dat het met wat fine-tuning kan werken. Het kwalificatieformat is anders, maar bij het traditionele format richten alle teams zich op het behouden van zoveel mogelijk zachte banden voor de kwalificatie, wat invloed heeft op de startopstelling. Ik ben er dus nog steeds positief over en ik weet zeker dat we een goede oplossing kunnen vinden voor de toekomst." De hoop is dat Pirelli bijna 3.500 banden over een heel seizoen kan besparen op het gebied van productie, het transport en de uiteindelijke afvoer.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië